3167
Sök

Bygga in högtalare i dörrpanelen eller i plåten.

1 581 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
#1
Hejsan!
Bygger nytt ljud i V40n men har svårt att bestämma mig hur jag ska bygga in mina 6.5" och tänkte höra om allmänna råd om detta. Dörrsidan är redan dämpad med SC-mattor men att montera en baffel emellan dörrsidan och panelen känns trångt. Är det någon som gjort detta i en V40? Inbyggnadsdjupet är 72mm men vet att det ska vara fritt bakåt och då blir det ju att man behöver kapa bort en del plåt så den kan andas.

Sätter jag den i dörrpanelen måste jag ju slakta dörrsidorna och klä om vilket höjer kostnaden med 1500-2000 kr. Så är det faktiskt bättre det ena eller andra sättet ljudmässigt? Vet att i min förra S40N så hade jag ett UP6i kit monterat och där skramlade hissanordningen en hel del pga att högtalaren satt i plåten och antagligen all luft den flyttade fick det att skramla. Monterar jag i dörrsidan kan jag täta helt bakåt och finns förhoppningsvis ingen risk för skrammel om jag dämpar dörrpanel med SC och taggmatta.

Om den ska sitta i plåten ser det ut såhär just nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92228/92228-fc8ae1324fe8ab3d243bc9d513513419.jpg

Något så här i dörrpanelen fast med kanske en lätt vinkling uppåt mot förare?
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92228/92228-136dd1d1de9a8edb7cace35dc6855f1f.jpg

Hur får jag ut bästa möjliga ur högtalaren?

23 Inlägg
23 juli 2011
#2
Sista bilden, skruv rakt igenom allt som drar fast i plåten.
Se till att det är tätt runt mellan midbas/dörrsida/plåt så den enbart spelar ut i dörren.
Vinkling ej nödvändig.
Dämpning på baksida av dörrsida med matta och/eller lite plastning.

Pierre (a.k.a Horsyhorse)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 juli 2011
#3
Högtalaren ska sitta STUMT, och dörrpanelen är väl ändå inte särskilt stum? wink Jag skulle då ha monterat i plåten och försökt få tyst på saker som skramlar, du kommer få ut mest av högtalaren då. Alternativt montera i dörrpanelen men sätta en distans mellan den och plåten så att högtalaren indirekt sitter i plåten. Då borde det också bli stumt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

DLS
1 147 Inlägg
23 juli 2011
#4
Extranick skrev:
Sista bilden, skruv rakt igenom allt som drar fast i plåten.
Se till att det är tätt runt mellan midbas/dörrsida/plåt så den enbart spelar ut i dörren.
Vinkling ej nödvändig.
Dämpning på baksida av dörrsida med matta och/eller lite plastning.

Pierre (a.k.a Horsyhorse)
Jag har monterat på båda sätten och plåten tar priset. Monterar du i dörren med skruv rakt igenom har du fortfarande bara dörrens flexibla kraft som håller högtalaren.

1 581 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
#5
Då blir det i dörrsidna!
Huntelaar fick du plats med din 6.5" bakom orginalgallret ordentligt? Hur tjock baffel använde du?

DLS
1 147 Inlägg
23 juli 2011
#6
Menar du när jag monterade i dörrsidan?

1 581 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
#7
huntelaar skrev:
Menar du när jag monterade i dörrsidan?
precis

DLS
1 147 Inlägg
23 juli 2011
#8
Tanken var att färsta bafflen på utsidan och sen plasta över men jag gav upp iden och fäste dom i plåten på baksidan istället.
Senast redigerat av huntelaar (23 juli 2011)

1 581 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
#9
huntelaar skrev:
Tanken var att färsta bafflen på utsidan och sen plasta över men jag gav upp iden och fäste dom i plåten på baksidan istället.
Jo jag hade ju samma tanke men bor i lägenhet och ingen tillgång till garage så blir att plasta på balkong och det är lite stora grejer att syssla med hemma jämfört med a-stolparna och fästena till mellanregistren.
Menar du att du fäste baffeln på baksidan utav mellanplåten nu? Men hur grov var din baffel? Har 19mm spånskiva hemma annars får jag köpa tunnare.

1 581 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
#10
Har en till fråga, fick ett slutsteg av svärfar från 80-talet oanvänt med 2x60W med nypris på 2000 kr så det var väl inget skräp då om man ser till priset. Vågar man använda detta till mitt 6.3i kit tills dess att man köper nytt slutsteg? Ska kolla in mer info på steget och återkommer med modellbeteckning.

DLS
1 147 Inlägg
23 juli 2011
#11
Fellow skrev:
huntelaar skrev:
Tanken var att färsta bafflen på utsidan och sen plasta över men jag gav upp iden och fäste dom i plåten på baksidan istället.
Jo jag hade ju samma tanke men bor i lägenhet och ingen tillgång till garage så blir att plasta på balkong och det är lite stora grejer att syssla med hemma jämfört med a-stolparna och fästena till mellanregistren.
Menar du att du fäste baffeln på baksidan utav mellanplåten nu? Men hur grov var din baffel? Har 19mm spånskiva hemma annars får jag köpa tunnare.
Nej jag fäste den på ovansidav av mellanplåt. Vet inte hur många plåtsidor du har men jag har bara en. Dock var det pill att få det bra. Har clips-fästen i bmw´n men fick klippa av dom för att inte dörren skulle ta i högtalaren.

Min baffel är nog också 19 mm. Köpte den färdig.

DLS
1 147 Inlägg
23 juli 2011
#12
Fellow skrev:
Har en till fråga, fick ett slutsteg av svärfar från 80-talet oanvänt med 2x60W med nypris på 2000 kr så det var väl inget skräp då om man ser till priset. Vågar man använda detta till mitt 6.3i kit tills dess att man köper nytt slutsteg? Ska kolla in mer info på steget och återkommer med modellbeteckning.
Lämnar med största sannorlikhet mer effekt än HU så kör på det. Hade jag gjort.

23 Inlägg
23 juli 2011
#13
huntelaar skrev:
Extranick skrev:
Sista bilden, skruv rakt igenom allt som drar fast i plåten.
Se till att det är tätt runt mellan midbas/dörrsida/plåt så den enbart spelar ut i dörren.
Vinkling ej nödvändig.
Dämpning på baksida av dörrsida med matta och/eller lite plastning.

Pierre (a.k.a Horsyhorse)
Jag har monterat på båda sätten och plåten tar priset. Monterar du i dörren med skruv rakt igenom har du fortfarande bara dörrens flexibla kraft som håller högtalaren.
Du måste läsa HELA texten, den slutade med "matta och/eller lite plastning"
Jag har sett många bra sådana montage, jag har även sett dåliga montage med mdf-bafflar.
Nu vill jag inte förringa trådskaparens kunnighet, men jag gjorde i detta fall en avvägning av infon han presenterade.

Mvh
Pierre

1 581 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
#14
Extranick skrev:
huntelaar skrev:
Extranick skrev:
Sista bilden, skruv rakt igenom allt som drar fast i plåten.
Se till att det är tätt runt mellan midbas/dörrsida/plåt så den enbart spelar ut i dörren.
Vinkling ej nödvändig.
Dämpning på baksida av dörrsida med matta och/eller lite plastning.

Pierre (a.k.a Horsyhorse)
Jag har monterat på båda sätten och plåten tar priset. Monterar du i dörren med skruv rakt igenom har du fortfarande bara dörrens flexibla kraft som håller högtalaren.
Du måste läsa HELA texten, den slutade med "matta och/eller lite plastning"
Jag har sett många bra sådana montage, jag har även sett dåliga montage med mdf-bafflar.
Nu vill jag inte förringa trådskaparens kunnighet, men jag gjorde i detta fall en avvägning av infon han presenterade.

Mvh
Pierre
Frågan var väl att jag antingen plastar eller ej så att montera bafflar i plåtsidan vore ju lättast.
Plastning är dyrare och tar en massa tid. Montera bafflar i dörrsidan bra tar inte mer än 2-3 timmar max. Fixat ihop 2 bafflar nu iaf men ska se hur mkt av plåten jag får ta bort. Verkar som att i värsta fall jag får ta bort skruvfästet som sitter brevid högtalaren in i plåten men förhoppningsvis kan man behålla den och köra igenom baffeln.

1 581 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
#15
Sansui SM-X500 heter slutsteget och ska leverera 2x60W. Vad står ACC för bland strömplintarna? Tappat ena skruven där så tänkte om det är något jag behöver införskaffa om jag ska testa med denna.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 juli 2011
#16
ACC är nog samma som den röda kabeln på huvudenheter, ACCessorie, alltså en remote. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
24 juli 2011
#17
Mmmm Sansui bara namnet får det o kittlas lite inombords.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

16 197 Inlägg
24 juli 2011
#18
ChriZtoffer skrev:
ACC är nog samma som den röda kabeln på huvudenheter, ACCessorie, alltså en remote. smile
vet att de fanns steg förut som hade ACC.. å den gav 12+ UT.. för att tex driva fläktar.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 juli 2011
#19
Också en möjlighet! Går ju att mäta sig fram till vad det är, bör iaf vara nåt som har att göra med 12V.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 581 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
#20
Frippe_L skrev:
Mmmm Sansui bara namnet får det o kittlas lite inombords.
Då antar jag att det iaf inte är ett skitsteg:P Får testa driva framsystemet på det iaf! Som sagt så lär det låta bättre än HUn.


Okej Örjan, kan jag mycket väl tänka mig då det finns en separat remote brevid också så det bör det ju inte vara:P

Riktigt sugen på LRX 5.1k sen att driva middarna aktivt med och mellanregister/diskant passivt och sedan en Nordica 12" bas:) Men får se om den finns kvar sen.
Senast redigerat av Fellow (24 juli 2011)


Sök