3920
Sök

Köpråd: s60 d5 eller v50 bensinare

Jävel
2 018 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#1
Tja

Kikar lite på bil men har svårt att bestämma mig.
V50in kan ja lägga runt 80 på, då har den gått ca 10-15 o ser bra ut. Blir en 05a för dom pengarna
S60 vill ja inte ge mer än 65 för, då är de skinn o diesel, har gått ca 25. Blir kanske en 03a eller lite äldre


Vilken bil ska man egentligen satsa på?
V50 har fått bra i massa test, men s60in känns mer komforttabel och kvalitetsmässig på insidan.
s60in är i detta fallet ett par år äldre.

Jag har ingen möjlighet att få tag i diesel billigare än från macken..
Så frågan är om de lönar sig med dieseln när skatten o de kommer till.

Bilen ska vara en bruksbil för att åka till jobbet o hälsa på vänner runtom i sverige med.

Tack på förhand!

You got to risk it, to get the biscuit :)

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 juli 2011
#2
Om det lönar sig är ju väldigt enkelt att räkna ut.

Jag kör diesel till vardags och är helt salig på det. V70 -07 på 225hk och aldrig någonsin över 0,6/mil. Jämför jag V70 så är skatten i regionen 2500kr dyrare, dieseln drar 0,58/mil i snitt medans bensinaren drar 0,89/mil.(vi har bensin V70 på jobbet)  skillnaden är drygt 4kr/mil alltså.    2500kr/4= 600mil för pay off.

Sen är draget i Volvo dieseln gött, min V70 är iof chippad hos autotech och drar bra alltså. Jag åker lika med en Z4 3.0 på motorvägen och drar markant ifrån en 335d -09.    Jo, jag vet att det låter osannolikt, men jag har provat flera gånger då jag dagligen pendlar 11mil på E4 och träffar på gasglada bilar stup i kvarten :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 juli 2011
#3
torpis skrev:
Om det lönar sig är ju väldigt enkelt att räkna ut.

Jag kör diesel till vardags och är helt salig på det. V70 -07 på 225hk och aldrig någonsin över 0,6/mil. Jämför jag V70 så är skatten i regionen 2500kr dyrare, dieseln drar 0,58/mil i snitt medans bensinaren drar 0,89/mil.(vi har bensin V70 på jobbet)  skillnaden är drygt 4kr/mil alltså.    2500kr/4= 600mil för pay off.

Sen är draget i Volvo dieseln gött, min V70 är iof chippad hos autotech och drar bra alltså. Jag åker lika med en Z4 3.0 på motorvägen och drar markant ifrån en 335d -09.    Jo, jag vet att det låter osannolikt, men jag har provat flera gånger då jag dagligen pendlar 11mil på E4 och träffar på gasglada bilar stup i kvarten :-)

Jag måste faktiskt påpeka hur osannolikt det är/låter, dels är en 335d 2009 markant snabbare än en Z4 3.0 uppe i fart och dessutom har 3.0sd 286hk/580Nm över ett enormt register tack vare dubbla turbo. Jag har väldigt svårt att tänka mig att en 225hk singelturbo monterad i en familjekombi klår eller ens hänger på en coupé med denna best till motor i, än mindre att Volvon kör ifrån den. Åker du jämnt med en Z4 kommer en 335d som ger allt försvinna i horisonten. smile

Men till ämnet; Jag förstår inte varför du är beredd att lägga mer pengar på en bensindriven bil när besparingen är större i dieselbilen? Du borde ha mer pengar över att lägga på inköpet för en dieselbil, för 80.000:- får du en nyare S60 D5 (S40 D5, ryms den inom budget?) med framför allt mindre mil på mätaren. Det är nog den bil som kommer löna sig mest för dig!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 juli 2011
#4
Rquired skrev:
Jag har väldigt svårt att tänka mig att en 225hk singelturbo monterad i en familjekombi klår eller ens hänger på en coupé med denna best till motor i, än mindre att Volvon kör ifrån den. Åker du jämnt med en Z4 kommer en 335d som ger allt försvinna i horisonten. smile

Min bil går en smula fortare än Z4, GTboard hade kallat det förnedring, men jag säger "lika".  335 drog två gånger 100-200km/hm, men jag vet ju inte mer än att jag åkte från rätt bra.  Jag har inte bromsat min bil, vet bara vad Autotech lovar.

och som sagt, jag blir också förvånad ibland när jag ser effekterna i bilarna som är med och rejsar på väg till jobbet.  Men det är ju fler parametrar som ger utfallet...  vikten om inte annat, som V70 med tom tank mot en fullastad bmw...  allt har en naturlig förklaring :-)  jag är ju själv ingenjör och tror inte på övernaturliga krafter hit och dit.  Hur som helst kan vi vara överens om att 140hk och 0,89/mil är tråkigare på alla sätt än 0.58/mil och 225hk :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 juli 2011
#5
torpis skrev:
Rquired skrev:
Jag har väldigt svårt att tänka mig att en 225hk singelturbo monterad i en familjekombi klår eller ens hänger på en coupé med denna best till motor i, än mindre att Volvon kör ifrån den. Åker du jämnt med en Z4 kommer en 335d som ger allt försvinna i horisonten. smile

Min bil går en smula fortare än Z4, GTboard hade kallat det förnedring, men jag säger "lika".  335 drog två gånger 100-200km/hm, men jag vet ju inte mer än att jag åkte från rätt bra.  Jag har inte bromsat min bil, vet bara vad Autotech lovar.

och som sagt, jag blir också förvånad ibland när jag ser effekterna i bilarna som är med och rejsar på väg till jobbet.  Men det är ju fler parametrar som ger utfallet...  vikten om inte annat, som V70 med tom tank mot en fullastad bmw...  allt har en naturlig förklaring :-)  jag är ju själv ingenjör och tror inte på övernaturliga krafter hit och dit.  Hur som helst kan vi vara överens om att 140hk och 0,89/mil är tråkigare på alla sätt än 0.58/mil och 225hk :-)

Visst, en 30sd skall ha kraften genom en automatlåda (Manuell finns ej) till bakhjulen med. Lite tvekan finns kvar men vilken som är snabbast kan aldrig ett forum svara på. Håller dock helt med om att i en vardagsbil vinner diesel på grund av förbrukningen, att man sedan (Ofta) får mycket mer kraft är bara ett stort plus! wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Jävel
2 018 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
#6
Tack för svar! har också fått uppfattningen av att en d5a går riktigt bra.
Anledningen till att jag ger mer för en v50/s40 är för att de är en nyare bil, det verkar vara svårt att få tag på en 05a s60 d5 med få mil på mätarn för runt 80.

Det känns liksom som att s60in är mer genomtänkt för komfort och sånt, medans v50 mer är byggd för att dra jättelite bensin, då har dom prutat på komforten.
Men det låter ju onekligen som att den bästa körupplevelsen blir i en s60 d5.

You got to risk it, to get the biscuit :)

allätare
193 Inlägg
27 juli 2011
#7
V50 2,4l sugmotor på 170hk funkar fint de. Du kan få min för 69000 riksdaler:)

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 juli 2011
#8
Plankpojk skrev:
Tack för svar! har också fått uppfattningen av att en d5a går riktigt bra.
Anledningen till att jag ger mer för en v50/s40 är för att de är en nyare bil, det verkar vara svårt att få tag på en 05a s60 d5 med få mil på mätarn för runt 80.

Det känns liksom som att s60in är mer genomtänkt för komfort och sånt, medans v50 mer är byggd för att dra jättelite bensin, då har dom prutat på komforten.
Men det låter ju onekligen som att den bästa körupplevelsen blir i en s60 d5.

Nu har jag ju ingen S60, men V70 är ju i grunden samma bil.  Jag har jämfört en V50 drivE mot min V70 och med min körning till och från jobbet så drar bilarna iprincip samma, sänker man farten så upplevde jag V70 som snålare.  Det är inte alltid så självklart som det verkar och man bör absolut provköra de bilarna man siktar på för att få en riktigt uppfattning.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Jävel
2 018 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
#9
Persson har PM

och tack torpis för svar, Jag hade faktiskt tänkt hyra en v50 över en helg o så provköra med min körstil och den sortens vägar jag åker på. Då får man ju så rättvis bedömning som möjligt.

You got to risk it, to get the biscuit :)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 juli 2011
#10
Plankpojk skrev:
Persson har PM

och tack torpis för svar, Jag hade faktiskt tänkt hyra en v50 över en helg o så provköra med min körstil och den sortens vägar jag åker på. Då får man ju så rättvis bedömning som möjligt.

Tänk på att tidiga exemplar av V50 (Och dess syskon förstås) med femman var svindyra att serva, du hade kanske inte tänkt lämna in bilen hos Volvo för service men det höga priset har förstås en anledning: Vad jag hört är det väldigt svårt att komma åt och tar därför lång tid, därav räkningen. Något som förstås påverkar även om du gör jobbet själv eller lämnar in den på en allbils-verkstad. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Jävel
2 018 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
#11
Tack så jättemycket för det tipset! Det hade jag inte en aning om. Bytte kamrem på min beetle förr, det var en mardröm för att de var så trångt. Men enligt andra så är det inga problem.. Lite smaksak dedär wink

You got to risk it, to get the biscuit :)


Sök