Jag har kollat lite på golfen jo. Men en VR6 är det många som säger att de kommer rasa ihop när som helst. Har dock kollat lite på 1.8 som verkar kanske helt okej.. Även en audi A3 har jag kollat på just för att dessa bilar är lite mer bensinsnåla om man jämför med en saab 93 aero kanske..
Rasa ihop när som är rent skit snack ! Är man noga med att byta olja och använda rätt olja så håller maskinen ihop... men det är ju många som inte har varit så noga med detta och därför går glidskenorna till kamkedjan i sönder, så ett byte utav kedjan är ofta rekomenderat Dock dricker väl 6an lite grann ... blandad körning är runt litern.
Om det är en gti du tänker på med 16v motorn så är det en väldigt rolig bil, golf 1an och 2an då ... en golf 3 gti har jag aldrig provat men tror inte den är så tråkig heller.
Annars har du ju 306 gti eller 205 gti båda 2 väldigt roliga bilar
Eller varför inte en corrado g60 eller en vr6.
Personligen gillar jag inte saab då jag tycker man sitter ganska dåligt i de och de är inte alls bekväma att köra ( har aldrig testat äldre än NG 900 ) + att växellådor rasar titt som tätt.
Sen ska man inte glömma att om man har en lite roligare bil att köra, kör man ofta lite mer inspererat och därmed ökar också soppa förbrukningen ganska drastiskt.
Att lådorna rasar titt som tätt på Saab är det dock lika mycket belägg för som att VR6 rasar ihop när som, i bägge fallen handlar det om känsliga konstruktioner som kräver ett visst mått av skötsel och i bägge fallen håller det om man anpassar sig efter detta. I fallet Saab är det t.ex ofta att det ena hjulet spinner som påfrestar på växellådan om jag förstått det rätt.
Problemet med Saab 900ng/9-3og tycker jag dock är att utöver alla för och nackdelar alla bilmodeller har så finns det en riktigt stor nackdel på denna: Den är helt värdelös vid aktiv körning, bilen förmedlar ingen känsla, väghållningen är riktigt dålig och framvagnen klarar inte av att hantera motorns effekt. Att köpa ett motorstarkt exemplar av denna tycker jag är som att köpa en frys som endast klarar av plusgrader; Kontraproduktivt.
Därför kan jag inte hålla med ovanstående som menar att det är mycket bil för pengarna!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Jag har kollat lite på golfen jo. Men en VR6 är det många som säger att de kommer rasa ihop när som helst. Har dock kollat lite på 1.8 som verkar kanske helt okej.. Även en audi A3 har jag kollat på just för att dessa bilar är lite mer bensinsnåla om man jämför med en saab 93 aero kanske..
Rasa ihop när som är rent skit snack ! Är man noga med att byta olja och använda rätt olja så håller maskinen ihop... men det är ju många som inte har varit så noga med detta och därför går glidskenorna till kamkedjan i sönder, så ett byte utav kedjan är ofta rekomenderat Dock dricker väl 6an lite grann ... blandad körning är runt litern.
Om det är en gti du tänker på med 16v motorn så är det en väldigt rolig bil, golf 1an och 2an då ... en golf 3 gti har jag aldrig provat men tror inte den är så tråkig heller.
Annars har du ju 306 gti eller 205 gti båda 2 väldigt roliga bilar
Eller varför inte en corrado g60 eller en vr6.
Personligen gillar jag inte saab då jag tycker man sitter ganska dåligt i de och de är inte alls bekväma att köra ( har aldrig testat äldre än NG 900 ) + att växellådor rasar titt som tätt.
Sen ska man inte glömma att om man har en lite roligare bil att köra, kör man ofta lite mer inspererat och därmed ökar också soppa förbrukningen ganska drastiskt.
Att lådorna rasar titt som tätt på Saab är det dock lika mycket belägg för som att VR6 rasar ihop när som, i bägge fallen handlar det om känsliga konstruktioner som kräver ett visst mått av skötsel och i bägge fallen håller det om man anpassar sig efter detta. I fallet Saab är det t.ex ofta att det ena hjulet spinner som påfrestar på växellådan om jag förstått det rätt.
Problemet med Saab 900ng/9-3og tycker jag dock är att utöver alla för och nackdelar alla bilmodeller har så finns det en riktigt stor nackdel på denna: Den är helt värdelös vid aktiv körning, bilen förmedlar ingen känsla, väghållningen är riktigt dålig och framvagnen klarar inte av att hantera motorns effekt. Att köpa ett motorstarkt exemplar av denna tycker jag är som att köpa en frys som endast klarar av plusgrader; Kontraproduktivt.
Därför kan jag inte hålla med ovanstående som menar att det är mycket bil för pengarna!
Jag vet inte så mycket mer än att lådorna hos saabarna rasar tit som tätt här i trakten iallafall, och ännu lättare rasar de om man har lite effekt i bilen. Visst är inte vr6ans kamkedje konstruktion så värst bra där det finns en inofficiell bytes intrevall på den vid ca 15 000 mil. Vad jag vet finns ingen sådan om saab lådor, + att allt annat du säger om saabarna håller jag med om ... nej usch fy hehe
Rasa ihop när som är rent skit snack ! Är man noga med att byta olja och använda rätt olja så håller maskinen ihop... men det är ju många som inte har varit så noga med detta och därför går glidskenorna till kamkedjan i sönder, så ett byte utav kedjan är ofta rekomenderat Dock dricker väl 6an lite grann ... blandad körning är runt litern.
Om det är en gti du tänker på med 16v motorn så är det en väldigt rolig bil, golf 1an och 2an då ... en golf 3 gti har jag aldrig provat men tror inte den är så tråkig heller.
Annars har du ju 306 gti eller 205 gti båda 2 väldigt roliga bilar
Eller varför inte en corrado g60 eller en vr6.
Personligen gillar jag inte saab då jag tycker man sitter ganska dåligt i de och de är inte alls bekväma att köra ( har aldrig testat äldre än NG 900 ) + att växellådor rasar titt som tätt.
Sen ska man inte glömma att om man har en lite roligare bil att köra, kör man ofta lite mer inspererat och därmed ökar också soppa förbrukningen ganska drastiskt.
Att lådorna rasar titt som tätt på Saab är det dock lika mycket belägg för som att VR6 rasar ihop när som, i bägge fallen handlar det om känsliga konstruktioner som kräver ett visst mått av skötsel och i bägge fallen håller det om man anpassar sig efter detta. I fallet Saab är det t.ex ofta att det ena hjulet spinner som påfrestar på växellådan om jag förstått det rätt.
Problemet med Saab 900ng/9-3og tycker jag dock är att utöver alla för och nackdelar alla bilmodeller har så finns det en riktigt stor nackdel på denna: Den är helt värdelös vid aktiv körning, bilen förmedlar ingen känsla, väghållningen är riktigt dålig och framvagnen klarar inte av att hantera motorns effekt. Att köpa ett motorstarkt exemplar av denna tycker jag är som att köpa en frys som endast klarar av plusgrader; Kontraproduktivt.
Därför kan jag inte hålla med ovanstående som menar att det är mycket bil för pengarna!
Jag vet inte så mycket mer än att lådorna hos saabarna rasar tit som tätt här i trakten iallafall, och ännu lättare rasar de om man har lite effekt i bilen. Visst är inte vr6ans kamkedje konstruktion så värst bra där det finns en inofficiell bytes intrevall på den vid ca 15 000 mil. Vad jag vet finns ingen sådan om saab lådor, + att allt annat du säger om saabarna håller jag med om ... nej usch fy hehe
Visst rasar Saab-lådor men det är också för att folk inte använder dem och under bilens livstid inte använt dem efter vad de klarar av vilket förstås sätter spår. Och att köra iväg med ett rökmoln efter sig är helt onödigt, så varför inte bara släppa på gasen och köra bilen efter vad framvagnen förmår?
Jag är inte någon förespråkare utav Saab, men att man skall akta lådan känns just som en gammal skröna som inte är aktuell längre.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Att lådorna rasar titt som tätt på Saab är det dock lika mycket belägg för som att VR6 rasar ihop när som, i bägge fallen handlar det om känsliga konstruktioner som kräver ett visst mått av skötsel och i bägge fallen håller det om man anpassar sig efter detta. I fallet Saab är det t.ex ofta att det ena hjulet spinner som påfrestar på växellådan om jag förstått det rätt.
Problemet med Saab 900ng/9-3og tycker jag dock är att utöver alla för och nackdelar alla bilmodeller har så finns det en riktigt stor nackdel på denna: Den är helt värdelös vid aktiv körning, bilen förmedlar ingen känsla, väghållningen är riktigt dålig och framvagnen klarar inte av att hantera motorns effekt. Att köpa ett motorstarkt exemplar av denna tycker jag är som att köpa en frys som endast klarar av plusgrader; Kontraproduktivt.
Därför kan jag inte hålla med ovanstående som menar att det är mycket bil för pengarna!
Jag vet inte så mycket mer än att lådorna hos saabarna rasar tit som tätt här i trakten iallafall, och ännu lättare rasar de om man har lite effekt i bilen. Visst är inte vr6ans kamkedje konstruktion så värst bra där det finns en inofficiell bytes intrevall på den vid ca 15 000 mil. Vad jag vet finns ingen sådan om saab lådor, + att allt annat du säger om saabarna håller jag med om ... nej usch fy hehe
Visst rasar Saab-lådor men det är också för att folk inte använder dem och under bilens livstid inte använt dem efter vad de klarar av vilket förstås sätter spår. Och att köra iväg med ett rökmoln efter sig är helt onödigt, så varför inte bara släppa på gasen och köra bilen efter vad framvagnen förmår?
Jag är inte någon förespråkare utav Saab, men att man skall akta lådan känns just som en gammal skröna som inte är aktuell längre.
Hur det är med nyare saabar vet jag inte, endast varit med när ng 900 och og 9-3 lådor rasat, nu i sommar har de inte hänt så många gånger men förra sommaren ... va ett par i veckan som packade ihop minst, visst är det onödigt att köra iväg med ett rökmåln bakom sig men också roligt hehe
Jag kan faktiskt starkt rekommendera en 328 också som CHEEVA. Du drar nyare BMW 330 E46 med den och har inga problem att hänga med T4 eller honda civic type -r. Den drar skitmycket bensin vilket är bra nu när bensinen är så billig och motorn rymmer endast 6.5 liter olja..... Men lyckas du köra sönder motorn så gör du det riktigt bra. Den är grymt skön att köra och du får oftast taklucka, 2 zons klima, en gaspedal och blinkers. Mycket bra säger jag och dessutom har du kul på vintern utan att behöva köra sönder handbromsen