2319
Sök

Fiat punto årsm 2000 går allmännt konstigt

71 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
Hejsan:)

En kompis till mig har en fiat punto årsm 2000 som går allmänt konstigt.

Det började med att när hon gasar på för hastigt så "hoppar" bilen fram och kommer inte riktigt iväg från början men efter några sekunder ibland längre så drar den iväg som den ska.

Jag har kontrollerat tändstiften och tändkablarna och de ser ok ut och även kablarnas motstånd (dvs inget större motstånd). Bilen gick bra efter det men efter ett tag så började det igen.

Nu har det blivit värre när morton är varm och stått på tomgång i ca 1 minut. Då börjar motorn att gå ojämnt och varv mätaren "hoppar" upp och ner och motorn dör efter ett tag men när man kör med den så går det bra att köra men bilen "hoppar" fortfarande fram.

Hon har själv kollat luftfiltret och blåst rent det men ingen förändring har skett.

Jag har inte bilen till gänglig så att jag kan kolla på felet men jag har funderat lite själv och kommit fram till att det kan vara luftmängdsmätaren eller kanske tillochmed lambdasonden som skulle kunna krångla. vad jag har hört är att man kan prova koppla bort luftmängdsmätaren och se om den går bättre för att utesluta att det är den som är felet.

bilen har gått igenom besikningen den 20-07-11 utan några som hellt problem i motorväg (avgasvärden och liknande)

men vad tror ni? hellst snabba svar smile

121 Inlägg
29 juli 2011
när du gasar fullt och börjar missa låter som att den inte får soppa kolla filtret till en början.

71 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
tack för svaren. dock är det inte min bil så jag har inte den:)

Sök