2485
Sök

Volvo 740 startar inte

14 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
740. 91 eller 92 årsm. Insprutningsmotor bendix regina B230F. Bränslepump monterad bak vid bränsletanken.

Startmotorn går runt - check

Jag testade starta den, den tände och gick några varv, men dog sedan. Efter det tände den inte alls. Amatörmässig diagnos - något med bränslesystemet, den tänder på det bränsle som finns i ledningarna/motorn, och när det var förbrukat tänder den inte alls.

Jag testade att lossa en skruv som jag tror var bränslets högtrycksslang till insprutningsrören, men det hade rostat fast, och jag var nära att vrida sönder röret helt. Jag tycker mig heller inte höra bränslepumpen gå igång när tändningen står på läge två. Det brukar vara ett lågt surrande såvitt jag kommer ihåg det.

Hur kontrollerar jag att bränsle kommer fram till insprutarna på enklast sätt? Som sagt så verkar anslutningsmuttern rostat fast, och vrider man på den så böjs hela röret och kommer garanterat att gå sönder.

Bilen är också utrustad med diagnostikbox, kommer felet i sådana fall att vara registrerat där?

Forummoderator
26 341 Inlägg
31 juli 2011
gringert skrev:
740. 91 eller 92 årsm. Insprutningsmotor bendix regina B230F. Bränslepump monterad bak vid bränsletanken.

Jag testade starta den, den tände och gick några varv, men dog sedan. Efter det tände den inte alls. Amatörmässig diagnos - något med bränslesystemet, den tänder på det bränsle som finns i ledningarna/motorn, och när det var förbrukat tänder den inte alls.

Jag testade att lossa en skruv som jag tror var bränslets högtrycksslang till insprutningsrören, men det hade rostat fast, och jag var nära att vrida sönder röret helt. Jag tycker mig heller inte höra bränslepumpen gå igång när tändningen står på läge två. Det brukar vara ett lågt surrande såvitt jag kommer ihåg det.

Hur kontrollerar jag att bränsle kommer fram till insprutarna på enklast sätt? Som sagt så verkar anslutningsmuttern rostat fast, och vrider man på den så böjs hela röret och kommer garanterat att gå sönder.

Bilen är också utrustad med diagnostikbox, kommer felet i sådana fall att vara registrerat där?

Förhoppningsvis. ja.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
31 juli 2011
gringert skrev:

Enklast är att köpa en burk startgas, ringa din bff och be honom/henne spraya in i luftburken medan du försöker starta motorn. Ni kan ju givetvis skifta uppgifter om ni känner för det..

En annan grej som fungerar kanon om man är själv och vill se ifall det kommer bränsle till loppen är att skruva lös spridarbryggan och rycka upp den med spridarna i, och se om det kommer bränsle när du försöker starta motorn.

Din amatörmässiga diagnos, vad grundar den sej i? Har du kollat så att bilen verkligen tänder?

AirOne skrev:
Förhoppningsvis. ja.

Perfekt svar!
Senast redigerat av patrikhornfeldt (31 juli 2011)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Sök