3428
Sök

Bilen baktänder och går ryckigt

41 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
Nu går jag bet på felsökningen. Sägas bör att jag inte kan så värst mycket om motorer, men det mesta brukar ju gå att lösa efter lite funderingar och frågor

Bilen är en Taunus 1959

Bilen baktänder då jag släpper gasen och varvar ned. Den går också ryckigt på låga varv, men även vid hög fart, dock inte lika mycket.
Ska köpa nya stift idag, men om det inte är dem det är fel på - vad gör jag då?

36 Inlägg
2 augusti 2011
är baktändningen vid avgasröret eller vid luftintaget?

48 Inlägg
2 augusti 2011
vad är felet om den baktänder i luftintaget?

41 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
Danspappa skrev:

Avgasröret. Jag har bytt stift nu, tror att den fortfarande baktänder, men jag körde inte tillräckligt långt. Det blir endast när bilen är varm. Märker ingen direkt skillnad. Funderar på om problemet kan sitta i fördelaren.

188 Inlägg
2 augusti 2011
byt kondensator

36 Inlägg
2 augusti 2011
Extazzy skrev:
vad är felet om den baktänder i luftintaget?

baktänder den i intaget KAN det bero på en mager blandning. är blandningen fet så KAN den baktända i avgassystemet.

36 Inlägg
2 augusti 2011
Antila skrev:
Danspappa skrev:

Avgasröret. Jag har bytt stift nu, tror att den fortfarande baktänder, men jag körde inte tillräckligt långt. Det blir endast när bilen är varm. Märker ingen direkt skillnad. Funderar på om problemet kan sitta i fördelaren.

baktändning är klurigt o kan bero på ett flertal faktorer.
men gör dem som inte kostar så mkt först o se om det hjälper.

här är några av de vanliga felen

fukt i fördelare kan leda till baktändning, slitna tändkablar
tändinställning
läckor i avgasrör
"backventilen" som är ansluten med luftintaget och avgassystemet nersliten, om du har nån vill säga. ta loss o se ifall den släpper igenom luft endast åt ett håll.
vacuum läckor, spraya med startspray
bränslepump
bränslefilter
luftmassemätare, om du har nån

men jag lägger min röst på att ditt avgassystem inte är tätt. tror att den suger in kalluft helt enkelt när du inte ger nån gas.

Sök