2245
Sök

Filma när du blir stoppad av polis?

Besserwisser
3 augusti 2011
Trådstartare
Är det något ni brukar göra? Det finns ju mängder av sådana uppladdade på internet. Såg det med egna ögon senast i dagarna. En bil som blev jagad och stoppad av polis, förmodligen för fortkörning. Omedelbart då ordningsmakten visat sig bakom gärningsmannen tog förarens kompis fram ett föremål för att dokumentera händelseförloppet. Och varken filmaren eller föraren verkade ha någon som helst tanke på att polisen skulle kunna reta upp sig på att bli förevigade. Har även sett det filmas när andra bilar än den du själv åker i blir stoppade.

Ska man filma? Gör man det för att ha bevis ifall man skulle bli orättvist behandlad av polisen? Gör man det för att det är tufft att visa att man kört för fort (lite långsökt kanske)? Andra skäl?

12 086 Inlägg
3 augusti 2011
Jag brukar slå på ljudinspelning.

En gång filmade jag när en kompis vart osams med polisen, helt plötsligt dök det upp en snutbrud och börja kaxa som fan att jag skulle sluta filma. Jag sa att jag filmar vad jag vill, sen flöt en del argument och motargument tills jag kom på att jag kan ju filma henne medans vi "prata", det va droppen och hon veva in armen in i den 10cm breda springan i rutan och slog till kameran. Sen åkte vi därifrån.

Jag kör inte numera upp en kamera i ansiktet på polisen när jag väl pratar med dom, men jag sätter alltid på ljudinspelningen.

En kompis fick en polis dömd för tjänstefel med ljudinspelning som bevis.

32 Inlägg
3 augusti 2011
Vissa gör nog det för att vara "coola", iallafall de jag har träffat som tvunget ska visa upp sina inspelningar och skryta om det. Men används det på rätt sätt och i rätt syfte så tycker jag det är en kanongrej för att just rätta till tjänstefel osv.

Jag blev stoppad för några år sedan (dock med a-traktor), hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag antingen filmat eller startat ljudinspelning. Blev kallad diverse fula och elaka saker utan anledning, polisen ifråga betedde sig även våldsamt och det resulterade i blåmärken där han tagit tag i min arm. Saken blev inte bättre av att resten av polisgänget stod och flinade glatt bredvid..
Jag var bara 15 år gammal och hade endast min jämnåriga tjejkompis som vittne, så det blev ingen riktig utredning av det.

Seg bôvel
322 Inlägg
3 augusti 2011
Har aldrig filmat någon poliskontroll, då jag inte hamnat i någon dylik situation där jag anser att ev. bevismaterial behövs.
När jag var 15 hände dock en incident på bussen där mobilkameran kom till användning.
Steg på utan att stämpla kortet, varefter fyra kontrollanter klev på vid en hållplats i Centrum, en genom varje dörr. De omringade mig till slut och vägrade släppa av mig innan jag visat färdbevis. Hade hyfsade juridikkunskaper redan då, och slet upp mobilkameran för att dokumentera.
De blev nästintill rädda för kameran och släppte av mig på studs. De begick med andra ord tjänstefel uppsåtligen, då de mycket väl visste att videosnutten kan användas som bevismaterial mot dem.

Således inte helt omöjligt att videodokumentation har effekt även på poliser.

Därmed inte sagt att jag försvarar folk som spelar Allan och filmar för att vara "coola" eller att försvåra för polisen, sådant beteende tar jag bestämt avstånd ifrån.
Senast redigerat av DuelBall (3 augusti 2011)

360 Inlägg
3 augusti 2011
Om polisen säger åt en att sluta filma, har dom då rätt att beordra en att sluta filma? Hur är egentligen reglerna när det gäller sånt? Någon som vet något om detta?

Muttley
3 augusti 2011
Trådstartare
Man får väl inte filma vem som helst hur man vill. De är ju integritetskränkande. Men spela in ljud är nog inga större problem.

Seg bôvel
322 Inlägg
3 augusti 2011
tkd_rille skrev:
Man får väl inte filma vem som helst hur man vill. De är ju integritetskränkande. Men spela in ljud är nog inga större problem.

Självklart får man det, så länge det sker på allmän plats (Vägar, kollektivtrafik, parker, affärer etc).
Lägger man däremot upp klippet för allmän beskådan (YouTube exempelvis) är det brottsligt om personen i fråga inte har givit sitt samtycke till att klippet laddas upp.

M1Get skrev:
Om polisen säger åt en att sluta filma, har dom då rätt att beordra en att sluta filma? Hur är egentligen reglerna när det gäller sånt? Någon som vet något om detta?

Nej, de har ingen rätt att beordra dig att sluta filma, eftersom att du inte begår något brott.
Däremot kan de avvisa dig från platsen om du anses störa den allmänna ordningen.
Avvisning från platsen får dock inte ske om olägenheterna som uppstår i samband med avvisningen beräknas vara större de olägenheter som uppstår när du filmar.

Sök