Hejsan alla bilstereo proffs!!
Jag har i dagarna nu börjat på att mäta inför den baslåda jag ska bygga i min 740. Bilen har som ni vet ganska behgränsat utrymme, inte jämfört med småbilar men mot en kombi. Jag har därför lite problem att klämma in mina basar samtidigt som jag får bra tryck i kupén och får ett snyggt bagage. Basarna är 2 gamla coustic basar som jag kommit över billigt. Basarna kräver väldigt stor volym för att få optimal balans. I basreflex/portad låda så ska volymen vara 56l per bas optimalt vilket blir 112 liter för min låda. Det plus att som ni nog vet, hatthyllan i bagaget på 740 är knappa 30cm gör att jag får problemen. Här nedan kommer lite bilder på Lådor jag tänkt mig men har svårt att välja mellan.
Basarna för de som är intresserade är 2st Coustic ht-612v.
Lite råfakta om dom:
RE 3.2
FS 25
VAS .19
QES .31
QMS .31
SD 2.77
PE .053
XMAX 120
LE .0068
DIAM 1
MMS 12
BL .08388
SENS 11.663
QTS 96.488
ACCEL .2788
FRAME 139 STEEL
CONE POLYPROP
SURR FOAM
RECNO 1194
Alla lådorna i en snabb överblick
--------------------------------------------------------------------------------------------
Alternativ 1
Detta är mitt första alternativ som jag tänkte på från början. En helt vanlig låda men med en vinklad sida för att få större yta till elementen. Volymen ligger på runt 110l vilket är ganska okej mot den optimala. Både elementen och portarna kommer vara riktade mot baksätets baksida och den kommer sticka ut en del i bagaget. Alltså inte så snyggt.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Alternativ 2
Denna konstruktionen bygger på att baselementen är riktade upppåt mot bilens innre hatthylla och därmed behöver jag egentligen ingen snedvägg för elementens skull, bara för att få lite extra volym. Basportarna kan vara riktade både uppåt och in mot sätet. Lika mycket i denna kommer att sticka ut bakåt som på alternativ 1. Volymen på även denna är runt 110l.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Alternativ 3
Detta är den mest avancerade att bygga av de alla. Den bygger på att baselementen är riktade bakåt ut i bagaget. På grund av utformningen i 740 bagaget kan jag även bygga en liten "tillbyggnad" i mitten så jag kan få basarna mera centrerade i höjdled. Basportarna kommer att vara riktade antingen inåt mot baksätet eller uppåt mot innre hatthyllan. Volymen på denna ligger strax under 110l
------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag vill nu ha hjälp med att avgöra vilket av alternativen som är snyggast och får in mest ljud i kupén. Jag är mest ute att få ut bra bas på de allra lägsta frekvenserna.
I svaret kan ni skriva vilket alternativ, vart portarna ska va riktade, varför ni tycker den eller så kan ni självklart föreslå ett helt eget alternativ och då också motivera det.
Svar som "köp nya basar", "coustic är skit" eller "det kommer aldrig att gå" undanbedes. De är helt onödiga då jag inte bryr mig om dom ändå
Tack på förhand för svar!
Mvh Ludde
Jag har i dagarna nu börjat på att mäta inför den baslåda jag ska bygga i min 740. Bilen har som ni vet ganska behgränsat utrymme, inte jämfört med småbilar men mot en kombi. Jag har därför lite problem att klämma in mina basar samtidigt som jag får bra tryck i kupén och får ett snyggt bagage. Basarna är 2 gamla coustic basar som jag kommit över billigt. Basarna kräver väldigt stor volym för att få optimal balans. I basreflex/portad låda så ska volymen vara 56l per bas optimalt vilket blir 112 liter för min låda. Det plus att som ni nog vet, hatthyllan i bagaget på 740 är knappa 30cm gör att jag får problemen. Här nedan kommer lite bilder på Lådor jag tänkt mig men har svårt att välja mellan.
Basarna för de som är intresserade är 2st Coustic ht-612v.
Lite råfakta om dom:
RE 3.2
FS 25
VAS .19
QES .31
QMS .31
SD 2.77
PE .053
XMAX 120
LE .0068
DIAM 1
MMS 12
BL .08388
SENS 11.663
QTS 96.488
ACCEL .2788
FRAME 139 STEEL
CONE POLYPROP
SURR FOAM
RECNO 1194
Alla lådorna i en snabb överblick
--------------------------------------------------------------------------------------------
Alternativ 1
Detta är mitt första alternativ som jag tänkte på från början. En helt vanlig låda men med en vinklad sida för att få större yta till elementen. Volymen ligger på runt 110l vilket är ganska okej mot den optimala. Både elementen och portarna kommer vara riktade mot baksätets baksida och den kommer sticka ut en del i bagaget. Alltså inte så snyggt.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Alternativ 2
Denna konstruktionen bygger på att baselementen är riktade upppåt mot bilens innre hatthylla och därmed behöver jag egentligen ingen snedvägg för elementens skull, bara för att få lite extra volym. Basportarna kan vara riktade både uppåt och in mot sätet. Lika mycket i denna kommer att sticka ut bakåt som på alternativ 1. Volymen på även denna är runt 110l.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Alternativ 3
Detta är den mest avancerade att bygga av de alla. Den bygger på att baselementen är riktade bakåt ut i bagaget. På grund av utformningen i 740 bagaget kan jag även bygga en liten "tillbyggnad" i mitten så jag kan få basarna mera centrerade i höjdled. Basportarna kommer att vara riktade antingen inåt mot baksätet eller uppåt mot innre hatthyllan. Volymen på denna ligger strax under 110l
------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag vill nu ha hjälp med att avgöra vilket av alternativen som är snyggast och får in mest ljud i kupén. Jag är mest ute att få ut bra bas på de allra lägsta frekvenserna.
I svaret kan ni skriva vilket alternativ, vart portarna ska va riktade, varför ni tycker den eller så kan ni självklart föreslå ett helt eget alternativ och då också motivera det.
Svar som "köp nya basar", "coustic är skit" eller "det kommer aldrig att gå" undanbedes. De är helt onödiga då jag inte bryr mig om dom ändå
Tack på förhand för svar!
Mvh Ludde
Senast redigerat av Bi0HaZZarD (19 januari 2007)
--> http://www.speedfmk.se <--
0
0
0
0