2816
Sök

Villken sorts baslåda ska jag bygga? (Bilder på förslag finns)(Nya bilder på sidan 2)

Speed FMK
849 Inlägg
18 januari 2007
Trådstartare
#1
Hejsan alla bilstereo proffs!!

Jag har i dagarna nu börjat på att mäta inför den baslåda jag ska bygga i min 740. Bilen har som ni vet ganska behgränsat utrymme, inte jämfört med småbilar men mot en kombi. Jag har därför lite problem att klämma in mina basar samtidigt som jag får bra tryck i kupén och får ett snyggt bagage. Basarna är 2 gamla coustic basar som jag kommit över billigt. Basarna kräver väldigt stor volym för att få optimal balans. I basreflex/portad låda så ska volymen vara 56l per bas optimalt vilket blir 112 liter för min låda. Det plus att som ni nog vet, hatthyllan i bagaget på 740 är knappa 30cm gör att jag får problemen. Här nedan kommer lite bilder på Lådor jag tänkt mig men har svårt att välja mellan.

Basarna för de som är intresserade är 2st Coustic ht-612v.
Lite råfakta om dom:
RE 3.2
FS 25
VAS .19
QES .31
QMS .31
SD 2.77
PE .053
XMAX 120
LE .0068
DIAM 1
MMS 12
BL .08388
SENS 11.663
QTS 96.488
ACCEL .2788
FRAME 139 STEEL
CONE POLYPROP
SURR FOAM
RECNO 1194


Alla lådorna i en snabb överblick
http://i130.photobucket.com/albums/p254/rallyludde/alla3.jpg

--------------------------------------------------------------------------------------------
Alternativ 1

Detta är mitt första alternativ som jag tänkte på från början. En helt vanlig låda men med en vinklad sida för att få större yta till elementen. Volymen ligger på runt 110l vilket är ganska okej mot den optimala. Både elementen och portarna kommer vara riktade mot baksätets baksida och den kommer sticka ut en del i bagaget. Alltså inte så snyggt.

http://i130.photobucket.com/albums/p254/rallyludde/frsta.jpg

http://i130.photobucket.com/albums/p254/rallyludde/frsta2.jpg

---------------------------------------------------------------------------------------------
Alternativ 2

Denna konstruktionen bygger på att baselementen är riktade upppåt mot bilens innre hatthylla och därmed behöver jag egentligen ingen snedvägg för elementens skull, bara för att få lite extra volym. Basportarna kan vara riktade både uppåt och in mot sätet. Lika mycket i denna kommer att sticka ut bakåt som på alternativ 1. Volymen på även denna är runt 110l.

http://i130.photobucket.com/albums/p254/rallyludde/andra2.jpg

http://i130.photobucket.com/albums/p254/rallyludde/andra.jpg

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Alternativ 3

Detta är den mest avancerade att bygga av de alla. Den bygger på att baselementen är riktade bakåt ut i bagaget. På grund av utformningen i 740 bagaget kan jag även bygga en liten "tillbyggnad" i mitten så jag kan få basarna mera centrerade i höjdled. Basportarna kommer att vara riktade antingen inåt mot baksätet eller uppåt mot innre hatthyllan. Volymen på denna ligger strax under 110l

http://i130.photobucket.com/albums/p254/rallyludde/tredje.jpg

http://i130.photobucket.com/albums/p254/rallyludde/tredje2.jpg

------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag vill nu ha hjälp med att avgöra vilket av alternativen som är snyggast och får in mest ljud i kupén. Jag är mest ute att få ut bra bas på de allra lägsta frekvenserna.

I svaret kan ni skriva vilket alternativ, vart portarna ska va riktade, varför ni tycker den eller så kan ni självklart föreslå ett helt eget alternativ och då också motivera det.

Svar som "köp nya basar", "coustic är skit" eller "det kommer aldrig att gå" undanbedes. De är helt onödiga då jag inte bryr mig om dom ändå tongue

Tack på förhand för svar!

Mvh Ludde
Senast redigerat av Bi0HaZZarD (19 januari 2007)


med lem
1 925 Inlägg
18 januari 2007
#2
jag tror du får bäst ljud med alternativ 3, fast om du sätter portarna på samma sida som basarna, men jag tycker du ska bygga alternativ 1, då det är enkelt bygge som också medför mycket bra ljud !

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

847 Inlägg
18 januari 2007
#3
Mina erfarenheter vad det gäller 740 så ska man inte ha dom mot ryggstödet. Körde 3 st DLS 12" i min gamla o det lät väldigt lite för att vara så många basar. Lådan var rätt volym o allt. Tog bort 2 basar o byggde om o satte lådan bakåt o det blev bra mycket bättre.


Speed FMK
849 Inlägg
18 januari 2007
Trådstartare
#4
Okej smile tack för svaren!

Mer svar tack! Är osäker så behöver många åsikter innan jag kan fatta beslut.

Mvh Ludde


Speed FMK
849 Inlägg
18 januari 2007
Trådstartare
#5
mr_green skrev:
Mina erfarenheter vad det gäller 740 så ska man inte ha dom mot ryggstödet. Körde 3 st DLS 12" i min gamla o det lät väldigt lite för att vara så många basar. Lådan var rätt volym o allt. Tog bort 2 basar o byggde om o satte lådan bakåt o det blev bra mycket bättre.

Hur hade du basportarna riktade? Du rekommenderar alltså alternativ 3?

Går ju göra en enklare variant av 3:an om man vill. utan tillbyggnaden då. I så fall hur ska jag rikta basportarna? innåt kupén eller? kan ju kanske få upp dem genom hatthyllan in i bilen?

Mvh Ludde
Senast redigerat av Bi0HaZZarD (18 januari 2007)


6 Inlägg
18 januari 2007
#6
Ljudet framåt å basbortarna upp genomhatt hyllan det är fint det


Mvh torrång

847 Inlägg
19 januari 2007
#7
Bi0HaZZarD skrev:
mr_green skrev:
Mina erfarenheter vad det gäller 740 så ska man inte ha dom mot ryggstödet. Körde 3 st DLS 12" i min gamla o det lät väldigt lite för att vara så många basar. Lådan var rätt volym o allt. Tog bort 2 basar o byggde om o satte lådan bakåt o det blev bra mycket bättre.

Hur hade du basportarna riktade? Du rekommenderar alltså alternativ 3?

Går ju göra en enklare variant av 3:an om man vill. utan tillbyggnaden då. I så fall hur ska jag rikta basportarna? innåt kupén eller? kan ju kanske få upp dem genom hatthyllan in i bilen?

Mvh Ludde

Hade inga basportar. Körde sluten låda. Men ska du ha portar så dra upp dom i hatthyllan.


Speed FMK
849 Inlägg
19 januari 2007
Trådstartare
#8
mr_green skrev:
Bi0HaZZarD skrev:
mr_green skrev:
Mina erfarenheter vad det gäller 740 så ska man inte ha dom mot ryggstödet. Körde 3 st DLS 12" i min gamla o det lät väldigt lite för att vara så många basar. Lådan var rätt volym o allt. Tog bort 2 basar o byggde om o satte lådan bakåt o det blev bra mycket bättre.

Hur hade du basportarna riktade? Du rekommenderar alltså alternativ 3?

Går ju göra en enklare variant av 3:an om man vill. utan tillbyggnaden då. I så fall hur ska jag rikta basportarna? innåt kupén eller? kan ju kanske få upp dem genom hatthyllan in i bilen?

Mvh Ludde

Hade inga basportar. Körde sluten låda. Men ska du ha portar så dra upp dom i hatthyllan.

Okej. portarna inåt verkar folk tycka i alla fall. Vad karaktäriserar ljudet i en sluten låda?

Har fått tips av en polare att risken finns att basarna slår emot baksäternas baksida om jag använder alternativ 1. Verkar just nu som folk språkar för alternativ 3.


21 761 Inlägg
19 januari 2007
#9
Bi0HaZZarD skrev:
Vad karaktäriserar ljudet i en sluten låda?

Har fått tips av en polare att risken finns att basarna slår emot baksäternas baksida om jag använder alternativ 1.

En sluten låda brukar inte spela lika mycket dunk som en basreflex, den låter oftast mer neutralt och djupt. Den brukar också ha lättare att hänga med när låtarna har mycket snabba basdunk eller bastoner.

En basreflex spelar alltså oftast mer dunk(beroende på hur den avstäms)och har högre verkningsgrad.

Att baskonen slår i baksätets baksida beror på att man sätter lådan för nära, man bör ha lådan så att basen har runt 4-5cm avstånd till ryggstödet. För att få in ljudet i kupen så brukar en del sätta en ram runt hela baffeln så att det blir tätt mellan låda och ryggstöd, på det sättet så kan inte ljudet gå bakåt i skuffen utan det tvingas igenom ryggstödet.

Förresten, de där parametrarna som du har fått fram stämmer inte på några ställen. Men den rekommenderade lådvolymen stämmer säkert, jag googlade lite på basen och hittade just de parametrarna på ett forum och där hade trådskaparen fått hjälp av en kunnig som hade de rätta parametrarna.
Senast redigerat av Drönirettab (19 januari 2007)

Speed FMK
849 Inlägg
19 januari 2007
Trådstartare
#10
Oki. smile Frågan är då om jag som hip-hop/trance älskare ska ha sluten eller basreflex. Vilken modell är bäst till den sortens musik om ni nu vet det?

Har egentligen inte plats att ta 5cm mellanrum till baksätena då lådan redan är 56,5 cm lång och sticker ut en del in i det vanliga bagageutrymmet med :S

har fakta pappret hemma med alla riktiga parametrar men var för lat för att skriva av dom så jag googlade upp, troligtvis samma forum som du. tongue Kan skriva ner de riktiga parametrarna när jag är hemma om det hjälper någon.

Observera att basarna endast är på 250w styck rms och ganska gamla, det är därför jag verkligen vill optimera dem. 2st 250w bas på varsitt 300w steg blir inte särskilt dunk dunk om det blir fel optimerat. Har inte så stora marginaler hmm

Samtidigt vill jag ju inte att de ska se ut som ett helvete i bagaget. Ska bli en budget utställningsbil efter sommarn är det tänkt o vore skönt att slippa bygga om hela baslådan då.

Mvh Ludde


172 Inlägg
19 januari 2007
#11
Alternativ 3 med portarna upp genom hatthyllan.


914 Inlägg
19 januari 2007
#12
du kan ju vända på alternativ 3. om du sätter basarna mot ryggstödet och sen bygger utbyggnaden för att kunna få mer volym till lådan,så du kan få lite utrymme mellan basar och ryggstöd. Sen portar upp genom hatthylla. Vet ej mått och så i huvudet om det är möjligt men då kan du som tidigare skrivit bygga en ram runt baffeln för att forcera allt ljud in i kupén.


847 Inlägg
19 januari 2007
#13
Bi0HaZZarD skrev:
Oki. smile Frågan är då om jag som hip-hop/trance älskare ska ha sluten eller basreflex. Vilken modell är bäst till den sortens musik om ni nu vet det?

Har egentligen inte plats att ta 5cm mellanrum till baksätena då lådan redan är 56,5 cm lång och sticker ut en del in i det vanliga bagageutrymmet med :S

har fakta pappret hemma med alla riktiga parametrar men var för lat för att skriva av dom så jag googlade upp, troligtvis samma forum som du. tongue Kan skriva ner de riktiga parametrarna när jag är hemma om det hjälper någon.

Observera att basarna endast är på 250w styck rms och ganska gamla, det är därför jag verkligen vill optimera dem. 2st 250w bas på varsitt 300w steg blir inte särskilt dunk dunk om det blir fel optimerat. Har inte så stora marginaler hmm

Samtidigt vill jag ju inte att de ska se ut som ett helvete i bagaget. Ska bli en budget utställningsbil efter sommarn är det tänkt o vore skönt att slippa bygga om hela baslådan då.

Mvh Ludde

Allt beror ju på vad dina basar e anpassade för. Men till din musiksmak så tycker jag att du ska ha slutet. Basen kommer att vara kvickare. Sen finns det en annan fördel med slutet oxå. Hållbarheten på basen ökar. i en sluten så får basen svårare o slå "över" o börja dista.


Drop Shop
926 Inlägg
19 januari 2007
#14
Att dra portarna upp i hatthyllan kan dra av ett par db. Kolla dina lådritningar och gör inte portarna längre än vad som rekommenderas.


Speed FMK
849 Inlägg
19 januari 2007
Trådstartare
#15
Lite fakta bilder om högtalaren och de rätta parametrarna.

http://i130.photobucket.com/albums/p254/rallyludde/fakta3.jpg

http://i130.photobucket.com/albums/p254/rallyludde/fakta2.jpg

http://i130.photobucket.com/albums/p254/rallyludde/fakta.jpg


Verkar fortfarande som folk tycker jag ska rikta basarna bakåt. Det skulle utan tvekan bli den snyggaste lösningen och går att genomföra ganska enkelt trots allt. räknade lite på det. Sluten låda skulle underlätta en hel del volym mässigt men jag är osäker på att basens karaktär skulle passa mig. Några mer som har erfarenheter eller synpunkter?

Mvh Ludde


Speed FMK
849 Inlägg
19 januari 2007
Trådstartare
#16
mellowd skrev:
Att dra portarna upp i hatthyllan kan dra av ett par db. Kolla dina lådritningar och gör inte portarna längre än vad som rekommenderas.

Rekommenderad portlängd är enligt papprena 27,4cm. så det bör inte vara några problem.


Speed FMK
849 Inlägg
19 januari 2007
Trådstartare
#17
Räknade och hade mig på en till låda. Denna ungefär som alternativ 3 tidigare men med lite större lutning för att säkert få plats med elementen.

http://i130.photobucket.com/albums/p254/rallyludde/baslda43.jpg

http://i130.photobucket.com/albums/p254/rallyludde/baslda42.jpg

http://i130.photobucket.com/albums/p254/rallyludde/baslda41.jpg

Portarna på denna är anpassad för att sticka upp på varsin sida i hatthyllan i bilen. vad tror ni om denna?

Volymen är 116l


Mvh Ludde



Sök