2364
Sök

Volvo 850 metalliskt missljud när jag släpper upp koppling

28 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
Hej, jag var och kollade på en Volvo 850 -97 tidigare idag. Jag gillade bilen jävligt mycket men när jag tryckte ner kopplingen så hördes ett metalliskt klickljud från växellådan. Det hördes väldigt tydligt när dörren var öppen.
Jag la alltså inte i en växel utan tryckte bara ner kopplingspedalen.
Är det någon som har haft ett liknande fel på sin bil så ni kan ge mig ett svar, eller någon som har en aning om vad det är och vad man kan göra åt det.
Drar mig för att köpa den pga detta.

MVH Patrik S
Senast redigerat av RiFTER (6 augusti 2011)

477 Inlägg
6 augusti 2011
har för mig att det är hydraulisk koppling på dom där så om det inte inte kommer från pedalen i sig så finns de nog risk att det kan vara urtrampnings-lagret eller något sådant...

vad är det för motor/låda? är det en R eller "vanlig"

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

28 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
Det är en vanlig GLT motor 170hk

1 313 Inlägg
6 augusti 2011
Tippar på Urtrampningslagret jag med, har bytt några själv...

bara att pruta ner bilen minst 5000:- och laga själv, ja det är hydralisk koppling.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

28 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
Tack för svaren, någon som har en aning om vad det skulle kosta att lämna in den? eftersom jag inte är så jävla hajj på växellådor tongue

1 878 Inlägg
6 augusti 2011
RiFTER skrev:
Tack för svaren, någon som har en aning om vad det skulle kosta att lämna in den? eftersom jag inte är så jävla hajj på växellådor tongue

river du ner växellådan så byter du urtrampningslager, koppling, packbox mellan motor och låda.
Sen antar jag att du behöver tillgång till centrerings verktyg när lådan skall på plats igen.

detta hamnar nog på 6-9tusen hos volvo.

Kan du skruva och har tillgång till massa verktyg så är det bara till att köpa hem grejjerna och skruva.

Edit. kollade du detta: "Börjar det surra när du trycker ner kopplingen är det urtrampningslagret som är kasst. SLUTAR det däremot surra när du trycker ner kopplingen är det ingående axel"
Senast redigerat av Frozen1985 (6 augusti 2011)

28 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
Då låter det mer som om det skulle vara en ingående axel isf.
För det är ungefär som om du skulle slå två metallbitar mot varandra, sen slutar ljudet.

Tack för alla svar smile

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök