Rber skrev:
Jag snittar 1l/milen i min 2,4T med automat. Ska tilläggas att jag inte kör vidare snålt. Hade nog utan problem gått att dra av en dl om man planerade sin körning (men hur kul är det...).
Har upplevt båda dessa bilar, ganska så likvärdiga i prestanda, SAAB:en något snålare, men låter inte alls lika gott som Volvons femma.
Kvalitetsmässigt är det inte rättvist att jämföra dessa två, Volvon är tystare, bekvämare och med mycket mycket bättre helhetskänsla, framförallt interiört.
Min kompis har en 03 Aero, båda våra bilar har gått 17K mil. Hans intryck när han åkte med mig för första gången: WOW!
Jag har vuxit upp med SAABarna då farsan jobbade med utvecklingen av just 9-3:an. Men jag kan ärligt säga att jag aldrig i livet skulle köpa e 9-3 innan faceliften 06... Om jag skulle köpa en efter 2006 låter jag vara osagt.
Fråga på om du har några frågor. TESTKÖR! Volvon ligger något högre i pris, men har ett mycket bättre rykte och andrahandsvärde på begmarknaden.
Edit: Såg att du nämnde vridstyrning. Upplever inte att dessa bilar lider av det mer än någon annan fwd 200hk bil. Jämfört dessa två mellan skulle jag dock säga att det är först i SAABen som du verkligen skulle kunna "tänka på det". Vad gäller rost så har inga utav bilarna några större problem. Ser dock på SAAB 03:orna här hemma i Trollhättan att det börjar komma på framskärmarna..