3416
Sök

S60 2,4/2,5T vs. 9-3 SS Aero (-02-04)

301 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
#1
Funderar på att skaffa någon av dessa bilar, men är lite osäker på vilken som är bästa köpet. Oavsett vilken ska bilen ha automatlåda.

Vilken automatlåda är snabbast, mjukast och mest pålitlig?

Vilken bil dricker minst? Enligt ECE-normen är de rätt lika, men den stämmer ju sällan... Mindre cylindervolym och färre cylindrar talar ju till Saabens fördel, men så är det kanske inte?

Vilken av bilarna rostar minst (karossen)?

Vilken är roligast att köra? Har hört att båda bilarna ska vara ganska tråkiga, främst S60. Om 9-3:an har jag mest hört problem med torque steer.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 juli 2011
#2
Jag tycker du har rätt i att ingen av dessa bägge är det självklara valet för den körglade föraren men inte tråkiga, jag tycker också att Saab 9-3ss är markant vassare än S60 och att Saab faktiskt kan klassas som en rolig bil. Ingen av dem har mer torguesteer än vad som är acceptabelt i en modern framhjulsdriven bil, men 200+hk på framhjulen ger detta fenomen oavsett och är det något du tror du kommer irritera dig på så är den en bak eller fyrhjulsdriven bil du bör köpa.

Sedan är det för moderna bilar för att man skall veta om de rostar i karossen känns det som, men tänker du på modern "skönhetsrost" så är Saab och Volvo lika på den punkten. Detsamma gäller automatlådorna, fullt acceptabla men de arbetar inte omärkbart som lådan i t.ex en Lexus kan göra.

Det är ett svårt val men jag hade nog valt Volvo i slutändan på grund av femman och andrahandsvärdet, Saab är roligare men eftersom det finns mycket roligare bilar än 9-3ss känns det fel att köpa en sådan endast för att den är roligare än Volvo.

Men är andra alternativ aktuella hade jag ännu hellre tittat på Mercedes C-klass, BMW 3-serie eller Lexus IS. smile
Senast redigerat av Rquired (27 juli 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

301 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
#3
Rquired skrev:
Jag tycker du har rätt i att ingen av dessa bägge är det självklara valet för den körglade föraren men inte tråkiga, jag tycker också att Saab 9-3ss är markant vassare än S60 och att Saab faktiskt kan klassas som en rolig bil. Ingen av dem har mer torguesteer än vad som är acceptabelt i en modern framhjulsdriven bil, men 200+hk på framhjulen ger detta fenomen oavsett och är det något du tror du kommer irritera dig på så är den en bak eller fyrhjulsdriven bil du bör köpa.

Sedan är det för moderna bilar för att man skall veta om de rostar i karossen känns det som, men tänker du på modern "skönhetsrost" så är Saab och Volvo lika på den punkten. Detsamma gäller automatlådorna, fullt acceptabla men de arbetar inte omärkbart som lådan i t.ex en Lexus kan göra.

Det är ett svårt val men jag hade nog valt Volvo i slutändan på grund av femman och andrahandsvärdet, Saab är roligare men eftersom det finns mycket roligare bilar än 9-3ss känns det fel att köpa en sådan endast för att den är roligare än Volvo.

Men är andra alternativ aktuella hade jag ännu hellre tittat på Mercedes C-klass, BMW 3-serie eller Lexus IS. smile

Tackar! Nu undrar jag väl mest över förbrukningen. Vilken är snålast, månne?

Hade gärna köpt en annan "premiumbil", men för 50000 så är de äldre och har fler mil på mätaren. Jag vill ha minst ca. 200 turbohästar. Är det sugmotor så vill jag ha minst 250hk. Vilka andra alternativ finns då?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 juli 2011
#4
yalouque skrev:
Rquired skrev:
Jag tycker du har rätt i att ingen av dessa bägge är det självklara valet för den körglade föraren men inte tråkiga, jag tycker också att Saab 9-3ss är markant vassare än S60 och att Saab faktiskt kan klassas som en rolig bil. Ingen av dem har mer torguesteer än vad som är acceptabelt i en modern framhjulsdriven bil, men 200+hk på framhjulen ger detta fenomen oavsett och är det något du tror du kommer irritera dig på så är den en bak eller fyrhjulsdriven bil du bör köpa.

Sedan är det för moderna bilar för att man skall veta om de rostar i karossen känns det som, men tänker du på modern "skönhetsrost" så är Saab och Volvo lika på den punkten. Detsamma gäller automatlådorna, fullt acceptabla men de arbetar inte omärkbart som lådan i t.ex en Lexus kan göra.

Det är ett svårt val men jag hade nog valt Volvo i slutändan på grund av femman och andrahandsvärdet, Saab är roligare men eftersom det finns mycket roligare bilar än 9-3ss känns det fel att köpa en sådan endast för att den är roligare än Volvo.

Men är andra alternativ aktuella hade jag ännu hellre tittat på Mercedes C-klass, BMW 3-serie eller Lexus IS. smile

Tackar! Nu undrar jag väl mest över förbrukningen. Vilken är snålast, månne?

Hade gärna köpt en annan "premiumbil", men för 50000 så är de äldre och har fler mil på mätaren. Jag vill ha minst ca. 200 turbohästar. Är det sugmotor så vill jag ha minst 250hk. Vilka andra alternativ finns då?

Ok nej då förstår jag, det finns inte så mycket alternativ med dem kraven men ett vore BMW 328i. 193hk original påstår BMW, troligtvis lite till men framför allt är modellen strypt vilket innebär att du får ett rejält tillskott genom att byta insug. Men inte några 250hk och som du säger är det nog lite väl mycket mil eller slitet skick på en sådan för 50.000:-.

Jag har dock aldrig gjort en egen jämförelse av dessa bilar, men jag tippar på att Saab är snålare. Dels på grund av mindre motor men även eftersom Saab brukar vara duktiga på låg förbrukning vilket Volvo historiskt inte varit. Men vi får se om några ägare kan komma med siffror! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
27 juli 2011
#5
Jag skulle ha prov kört bägge. Å se vilken av dom som jag gillade bäst.

Nissan Silvia

301 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
#6
s12 skrev:
Jag skulle ha prov kört bägge. Å se vilken av dom som jag gillade bäst.

Jo, det tänkte jag göra. Men hur törstiga de är är ju lite svårt att avgöra vid en provkörning.

huh?
10 427 Inlägg
28 juli 2011
#7
Med en Saab eller Volvo får man iaf acceptabelt rostskydd till skillnad mot tex BMW (e46). wink
(Tvärtemot vad andra tycker möjligtvis)


109 Inlägg
28 juli 2011
#8
Jag snittar 1l/milen i min 2,4T med automat. Ska tilläggas att jag inte kör vidare snålt. Hade nog utan problem gått att dra av en dl om man planerade sin körning (men hur kul är det...).

Har upplevt båda dessa bilar, ganska så likvärdiga i prestanda, SAAB:en något snålare, men låter inte alls lika gott som Volvons femma.

Kvalitetsmässigt är det inte rättvist att jämföra dessa två, Volvon är tystare, bekvämare och med mycket mycket bättre helhetskänsla, framförallt interiört.

Min kompis har en 03 Aero, båda våra bilar har gått 17K mil. Hans intryck när han åkte med mig för första gången: WOW!

Jag har vuxit upp med SAABarna då farsan jobbade med utvecklingen av just 9-3:an. Men jag kan ärligt säga att jag aldrig i livet skulle köpa e 9-3 innan faceliften 06... Om jag skulle köpa en efter 2006 låter jag vara osagt.

Fråga på om du har några frågor. TESTKÖR! Volvon ligger något högre i pris, men har ett mycket bättre rykte och andrahandsvärde på begmarknaden.

Edit: Såg att du nämnde vridstyrning. Upplever inte att dessa bilar lider av det mer än någon annan fwd 200hk bil. Jämfört dessa två mellan skulle jag dock säga att det är först i SAABen som du verkligen skulle kunna "tänka på det". Vad gäller rost så har inga utav bilarna några större problem. Ser dock på SAAB 03:orna här hemma i Trollhättan att det börjar komma på framskärmarna..
Senast redigerat av Rber (28 juli 2011)

301 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
#9
Rber skrev:
Jag snittar 1l/milen i min 2,4T med automat. Ska tilläggas att jag inte kör vidare snålt. Hade nog utan problem gått att dra av en dl om man planerade sin körning (men hur kul är det...).

Har upplevt båda dessa bilar, ganska så likvärdiga i prestanda, SAAB:en något snålare, men låter inte alls lika gott som Volvons femma.

Kvalitetsmässigt är det inte rättvist att jämföra dessa två, Volvon är tystare, bekvämare och med mycket mycket bättre helhetskänsla, framförallt interiört.

Min kompis har en 03 Aero, båda våra bilar har gått 17K mil. Hans intryck när han åkte med mig för första gången: WOW!

Jag har vuxit upp med SAABarna då farsan jobbade med utvecklingen av just 9-3:an. Men jag kan ärligt säga att jag aldrig i livet skulle köpa e 9-3 innan faceliften 06... Om jag skulle köpa en efter 2006 låter jag vara osagt.

Fråga på om du har några frågor. TESTKÖR! Volvon ligger något högre i pris, men har ett mycket bättre rykte och andrahandsvärde på begmarknaden.

Edit: Såg att du nämnde vridstyrning. Upplever inte att dessa bilar lider av det mer än någon annan fwd 200hk bil. Jämfört dessa två mellan skulle jag dock säga att det är först i SAABen som du verkligen skulle kunna "tänka på det". Vad gäller rost så har inga utav bilarna några större problem. Ser dock på SAAB 03:orna här hemma i Trollhättan att det börjar komma på framskärmarna..

Lutar nog åt Volvon, då den inte verkar vara så törstig eller ha problem med rost. Jag har nog aldrig sett en rostangripen S60, har du det?

Hur snålt har du lyckats köra den? Har du kört nån längre sträcka så nämn gärna vilken hastighet du för det mesta höll.

109 Inlägg
28 juli 2011
#10
Nope, har aldrig sett en rostig S60. Var och kikade på några riktigt sunkiga innan jag hittade den jag har nu, men de var aldrig rostiga...

Var nere i Malmö för nån månad sen, 70 mil tur och retur med E6:an hela vägen = motorvägsfart 120-130km/h som gav mig en verklig förbrukning på drygt 0,9l/mil.

Har några vänner med en 2,4T manuel,l som kör med fullpackad bil + husvagn från Piteå varje år (120 mil enkel resa) de snittar under litern, så visst går det att få ned förbrukningen.

När jag tankade igår så hade jag kommit 58 mil på 56l 95 oktan. Under dessa 58 mil så har jag kört i 220km/h ett antal ggr. och pressad bilen i allmänhet....

301 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
#11
Rber skrev:
Nope, har aldrig sett en rostig S60. Var och kikade på några riktigt sunkiga innan jag hittade den jag har nu, men de var aldrig rostiga...

Var nere i Malmö för nån månad sen, 70 mil tur och retur med E6:an hela vägen = motorvägsfart 120-130km/h som gav mig en verklig förbrukning på drygt 0,9l/mil.

Har några vänner med en 2,4T manuel,l som kör med fullpackad bil + husvagn från Piteå varje år (120 mil enkel resa) de snittar under litern, så visst går det att få ned förbrukningen.

När jag tankade igår så hade jag kommit 58 mil på 56l 95 oktan. Under dessa 58 mil så har jag kört i 220km/h ett antal ggr. och pressad bilen i allmänhet....

Ok! Då blir det att ut och provköra nu snart smile

301 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
#12
2,4T/2,5T/T5 borde dricka ungefär lika mycket, eller?

Beroende på vad som finns tillgängligt vid köptillfället, så kan det i så fall bli någon av dem. T5 lockar ju mest, om jag hittar någon till ett vettigt pris. Men har den några svagheter jämfört med 2,4T/2,5T? Vad skiljer den mot de två andra motorerna?

301 Inlägg
30 juli 2011
Trådstartare
#13
yalouque skrev:
2,4T/2,5T/T5 borde dricka ungefär lika mycket, eller?

Beroende på vad som finns tillgängligt vid köptillfället, så kan det i så fall bli någon av dem. T5 lockar ju mest, om jag hittar någon till ett vettigt pris. Men har den några svagheter jämfört med 2,4T/2,5T? Vad skiljer den mot de två andra motorerna?

Ingen?

109 Inlägg
31 juli 2011
#14
I mina ögon så borde de dricka lika mycket. Fartmässigt märkar jag ingen större skilland på min 2,4T i S60:in, jämfört med min gamla S40 T5. Både har dessutom automat, dock är det något enklare att "köra snålt" med S60:in. Hur jag än gjorde med S40:in gick det aldrig att komma under litern.

Motormässigt har jag ingen större koll på vad som skiljer... Vet dock att det skiljer över 50% i helförsäkring för mig om man jämför S60 2,4T mot S60 T5 och S40 T5.

301 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
#15
Lutar åt en 2,4T, då de är billigare på flera sätt.

Någon som vet om svenska S60:s har bättre rostskydd än tyska?


Sök