2423
Sök

Volvo 240 86a går upp i temp

21 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hej har en volvo 240gl 86a som går upp i temp har bytt vattenpump och termostat och kylare
den går inte över rött men  är högre en normalt vad kan det vara för fel tacksam för svar!!


344 Inlägg
2 augusti 2011
#2
e det bara på tomgång eller även när du kör?


21 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
#3
det spelar ingen roll


749 Inlägg
3 augusti 2011
#4
Kan vara fel på bilens tempraturmätare eller givare.
Kan också vara fel på nya termostaten eller vattenpumpen.
Senast redigerat av Bjornn (3 augusti 2011)


344 Inlägg
3 augusti 2011
#5
jag tänkte också att det kunde vara mätaren som det e fel på. att den visar att den e varmare än vad den egentligen e. vart köpte du termostaten? jag har haft problem med termostater som e köpt på biltema att dem inte riktigt funkar som dem ska och jag har även hört fler som haft det problemet. nu kanske inte din e köpt på biltema men om den e det så testa att byta.

sen skulle det ju kunna vara tätt nånstans. du skulle ju kunna testa att spola rent hela systemet. det brukar ju finnas rätt mycket gegga och skit som kommer ut på en gammal bil


21 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
#6
ja en biltema men har en annan ochså samma där får prova att spola hela systemet och byta temp givare med ska göra det imorgon !!


344 Inlägg
3 augusti 2011
#7
raggeswe skrev:
ja en biltema men har en annan ochså samma där får prova att spola hela systemet och byta temp givare med ska göra det imorgon !!

ja det e nog det man får testa tyvärr. annars vetifan vad det kan vara. du verkar ju ha nytt det mesta


21 761 Inlägg
3 augusti 2011
#8
raggeswe skrev:
ja en biltema men har en annan ochså samma där får prova att spola hela systemet och byta temp givare med ska göra det imorgon !!

När du byter givaren så kan du också kika hur givarkabelns isolering ser ut. Min 240 hade söndertorkat hölje en gång så att trådarna jordade mot motorn, i det fallet gick dock mätaren upp på max (även när motorn var kall). smile

21 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
#9
felet är att den inte öppnar termostat men har köpt en ny på mekonomen men det är samma med den kör jag utan så funkar det nån annan ide ?


564 Inlägg
7 augusti 2011
#10
Lägg termostaten i en kastrull vatten på spisen och kolla med en termometer att den öppnar vid rätt temperatur.

564 Inlägg
7 augusti 2011
#11
I Klassiker Guiden 2011 så ger deras mek Julle tippset att "diska" motorn. Han fyller upp kylsystemet med rent vatten, lägger i en vanlig maskindisktablett och kör en timme eller så. Jag har inte provat det själv dock.

344 Inlägg
7 augusti 2011
#12
är du helt säker på att det e rätt termostat? jag hade ett problem me min amazon en gång. jag köpte en termostat som påstods vara till b20 och den passade så det var inga problem. men när den skulle öppna så fanns det ett rör inne i motorn som termostaten gick emot när den skulle öppna så den öppnade inte. nu e det väl säkert b21 eller b230 som du har i din 240 men kan ju vara värt att kolla om det e samma grej där kanske.


21 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
#13
har kokat den och den öppnar!


270 Inlägg
7 augusti 2011
#14
Provat köra utan termostat?


21 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
#15
ja då funkar det men då blir den ju inte varm vet i fan vad som är felet?


344 Inlägg
8 augusti 2011
#16
raggeswe skrev:
ja då funkar det men då blir den ju inte varm vet i fan vad som är felet?

jag skulle tro att det e ungefär som jag sa. att det e nåt som tar emot eller nåntning som gör att den inte öppnar ordentligt


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 augusti 2011
#17
Så länge den inte kokar så är den ju inte för varm, det gör ju inget om man har en drifttemp på 99°, det hade jag på min Amazon i flera år. Högre motortemp medför i allmänhet lägre slitage & förbrukning, dessutom blir det värme i bilen på vintern.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

344 Inlägg
8 augusti 2011
#18
RD_87 skrev:
Så länge den inte kokar så är den ju inte för varm, det gör ju inget om man har en drifttemp på 99°, det hade jag på min Amazon i flera år. Högre motortemp medför i allmänhet lägre slitage & förbrukning, dessutom blir det värme i bilen på vintern.

det har du alldeles rätt i men känns lite onödigt att ligga helt på gränsen, iaf om du frågar mig. kan tillägga att min amazon blev också väldigt varm men koka inte men så vid bilkö så börja den koka och nu måste jag byta blockpackning


21 Inlägg
9 augusti 2011
Trådstartare
#19
problem löst det är mätaren i bilen som är trasig när jag mäter temp med ir termo så ligger den på 90 grader vid ful temp vid givaren blir att köpa en ny mätare då!


Forummoderator
26 325 Inlägg
9 augusti 2011
#20
raggeswe skrev:
problem löst det är mätaren i bilen som är trasig när jag mäter temp med ir termo så ligger den på 90 grader vid ful temp vid givaren blir att köpa en ny mätare då!

Skönt att det var nåt så enkelt då, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök