3980
Sök

Bilen drar mycket olja men den läcker ej? Vad kan felet vara?

229 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
Hallå, en Peugeot 308 1,6 turbo drar mycket olja. Vi har haft den inne på verkstad och där fanns inget läckage undertill så bilen måste förbränna oljan t.ex att någon packning är trasig så att det läcker in mer än vad det ska? Finns det några försäkringar som täcker detta? Bilen är av årsmodell 08:a. När den oljelampan lyser så går bilen dåligt den går inte rent alltid men ibland går den bra men plöddrar lite? Vad kan felet vara? är det någon säkerhet för att inte motorn ska skära när där är lite olja? Tacksam för snabba svar. // Mattias

Leg. Fartdåre
306 Inlägg
10 augusti 2011
Hm

Hur mycket olja drar den?

Jag vet iaf att lite nyare bilar går på sån där skit olja longlife alt lågfriktion osv och då kan dem dricka lite mer än vanligt... iaf på VW bilarna...

Turbon kan vara slut, oljeringarna dåliga alt någon packning.. blåryker den något?

En gång Evo alltid Evo...

229 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
Körde till Peugeot och de slog på 1 liter för 4 veckor sedan och har inte kört mer än 100-150mil tills nu. Igår när jag gasade såg jag ett rökmoln bakom och samtidigt så gick bilen dåligt. Jag tror och det är turbon men undrar om det verkligen är den för det att den inte går rent kommer och går liksom. Det blir ju dyrt i längden att slå på massa olja och det känns som att den dricker ovanligt mycket olja.

Leg. Fartdåre
306 Inlägg
10 augusti 2011
Vart det blå rök eller svart?

Mitt tips är att undersöka turbon.. kolla även insugs slangarna osv om de är mkt olja..

En gång Evo alltid Evo...

229 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
Blåvit rök såg det ut att vara. Den har dragit 1 liter på 100-150mil och den ska dricka max 1-2 dl per 100mil. Det är mycket konstigt beteende bilen har. Tack för tipsen får lämna in den. smile

Sök