3577
Sök

BMW 323i E36, Snälla hjälp..

14 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hej! 

Som rubriken lyder så har jag problem med min BMW - 98 323i, e36.
Efter en rekomendation av min kompis vänder jag mig nu till er.

Köpte bilen för ca 3 veckor sedan, då var allt okej. För 2 veckor sedan märkte ja att bilen steg
i temp, körde då åt sidan och stängde av bilen (gick aldrig upp på det röda). Då märkte jag att det sprutade ånga, och hade ingen värme i kupefläkten och lämnade då in bilen på luftning "Mekonomen". Dom tog även avgasprov mm för att vara säkra på att det inte var nått med toppen.

Allt var frid och fröjd tills nu.. Nu har jag ingen värme i bilen trots att fläkten fungerar, och när jag slår på AC så går bilen upp i temp plus att jag måste lufta den igen (detta hände igår)

Idag läcker det vatten från vad jag tror är expansionskärlet. Det ser ut som det läcker precis under expansionskärlet på vänster sida (om du sitter i förarstolen). Dock så är det arbetstemp i bilen och den går klockrent. Inget tyder på att det är toppen som gått, men varför i helvete får jag ingen värme i kupefläkten och varför går bilfan upp i temp om jag slår på ACn!?

Är väldigt tacksam för alla svar jag kan få // en trött BMW ägare.

564 Inlägg
4 augusti 2011
#2
Går den bara upp i temp om du ligger i kö? Eller går den upp i temp även på motorvägen?

Om det är i kö tempen stiger, är det stor sannorlikhet att det är kylfläktens viskokoppling som är dålig. (Den stora fläkten bakom kylaren.)
Att tempen stiger när du slår på ac´n kan bero på att ac´ns kondensator (kylare) sitter framför motorkylaren, och den blir varm. Vet du om AC´s kylfläkt startar? Den går på el och sitter framför kylarna.

Du har alltså två stycken fläktar. En elektrisk för att kyla ac´ns kondensator, och en mekanisk fläkt som drivs av motorn.

Om den stiger oavsett om du kör motorväg eller i kö skulle det kunna vara vattenpumpen eller termostaten. Du nämner också ett läckage vid expansionskärlet. Det är inte helt ovanligt att kylaren går sönder i skarven mellan expansionskärl och kylare. Kolla om kylaren har svällt, en av mycket få svaga punkter på den motorn du har.

Edit: Glömde skriva att du förmodligen inte har ordentligt med kylarvätska om du inte får värme i kupén. Det kan också göra att motortempen stiger. Ett annat alternativ är att det är fel på spjället som reglerar vattenflödet in till värmepaketet. Jag vet inte hur det fungerar på E36 tyvärr.
Senast redigerat av groze (4 augusti 2011)

14 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
#3
Tack Groze för snabbt svar!

Bilen har inte gått upp i temp sen igår (när jag slog på ACn) Men då spelade det ingen roll om jag körde eller stod stilla på tomgång. När jag pratade med min far idag så sa trodde han att det var spjället som du skrev. För nu när jag tänker efter så läcker det faktist där mellan kylaren och expansionskärlet.. Vad gör jag åt det? Måste jag byta hela kylaren då?

564 Inlägg
4 augusti 2011
#4
Hmm. När jag läst ditt problem igen så tror jag mer och mer på att du har ett läckage i kylare/expansionskärl som orsakar problemen. När vattnet läcker ut ur kylaren försvinner vattnet ur värmepaketet och kylsystemet förlorar effekt. Det gör att tempen stiger.

Jag minns inte hur kylaren ser ut på din bil, men jag misstänker att expansionskärlet sitter ihop med kylaren, och då byter man båda delarna i ett paket. Är det manuell växellåda är det relativt enkelt att byta kylare själv. Däremot brukar det kunna vara lite trixigt att lufta. Man behöver stå i en hyffsad uppförsbacke för att luften lättare ska hitta ut.

14 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
#5
Ja det är nog som du säger.. Jo dom sitter nog tillsammans. Tänkte göra ett försök att köpa "kylarcement" och hälla i. Det ska tydligen täta alla läckor utan att täppa till Kylarceller och dylikt. Om jag nu måste byta hela kylaren så kan det väl inte ta någon skada att prova iaf, eller?

564 Inlägg
4 augusti 2011
#6
Jag är mycket tveksam att det fungerar. Ofta börjar det läcka i skarven mellan expansionskärlet och kylaren. Där har jag svårt att tänka mig att cement kan täta då skarven förmodligen inte är av metall utan av gummi/plast.

14 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
#7
Jo det har du nog rätt i, blir väl att inhandla mig en kylare då i alla fall. Ska kika vidare imorgon så man kan lyfta upp bilen så man ser mer exakt var det läcker ifrån.

1 482 Inlägg
4 augusti 2011
#8
Brukar bli dessa symptom när vattenpumpen börjar kasta in handduken i dessa bilar då skovlarna är gjorda av plast om jag inte minns fel. Värt att kolla den.

BLT Service
Theracords Music Label

14 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
#9
Fick hem min kylare igår och fixade bilen. Var inga problem att byta kylaren, inte heller att dra dit den nya. Men att lufta var ett jävla problem, stod först och "luftade" på tomgång och varvade bilen någon gång ibland (ca.1½tim) höjde även bilen  i fronten men det bara sprutade ut ånga och vatten med miljoner luftbubblor. Fick inte heller någon värme i fläkten..

Tröttnade och stängde av bilen och fyllde vatten och glykol ända upp till toppen av exkärlet och fortsatte så tills det bara va vatten som kom ut ur luftskruven, slangade sedan ur vatten tills det blev normal vattenmängd. Drog sedan igång bilen och all luft var borta big_smile Mycket bättre sätt att göra än att stå och lufta som ett fån i timmar.

Skönt att allt fixade sig och att man har värme i bilen nu när det snart blir kallare tongue

2 982 Inlägg
10 augusti 2011
#10
fan vad najs att folk avslutar sina trådar också smile


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
10 augusti 2011
#11
Mulisha_ skrev:
Fick hem min kylare igår och fixade bilen. Var inga problem att byta kylaren, inte heller att dra dit den nya. Men att lufta var ett jävla problem, stod först och "luftade" på tomgång och varvade bilen någon gång ibland (ca.1½tim) höjde även bilen  i fronten men det bara sprutade ut ånga och vatten med miljoner luftbubblor. Fick inte heller någon värme i fläkten..

Tröttnade och stängde av bilen och fyllde vatten och glykol ända upp till toppen av exkärlet och fortsatte så tills det bara va vatten som kom ut ur luftskruven, slangade sedan ur vatten tills det blev normal vattenmängd. Drog sedan igång bilen och all luft var borta big_smile Mycket bättre sätt att göra än att stå och lufta som ett fån i timmar.

Skönt att allt fixade sig och att man har värme i bilen nu när det snart blir kallare tongue

Tyvärr är så har du nog luftbubblor i systemet ändå. Går vattenkanaler högre upp i toppen än vad kylet sitter. Gör som du gjorde fast med hissad bil eller brant backe. Så gör alltid jag.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners


Sök