2773
Sök

Trasig slang volvo 850 T5-94

7 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
Ja jag har lyckats köra sönder en slang på min gamla bil... och lyckas inte hitta någon ny...
Det är slangen som går mellan spjällhus och det nedre IC röret, sen är det en tunnare slang som är wulkad i denna som går till tomgångsmotorn..
Kan även tillägga att jag har tryckröret som går över motorn... därav problemet att hitta en slang...
Någon som har en bra lösning på detta... typ om det finns nåt kit med rör å slangar istället man kan köpa eller så???

Tack på förhand!

279 Inlägg
10 augusti 2011
Har du kollat på http://www.do88.se/ dom har ju mycket slangar.

1 878 Inlägg
10 augusti 2011
Det är klassiskt att man skjuter sönder denna slangen. när jag hade min v70r sköt jag 3st innan jag slängde på eftermarknads slang och då höll det! do88 är att rekomendera!

Detta kittet är nice: http://www.do88.se/p/silikonslang-slang … -1541.html
Senast redigerat av Frozen1985 (10 augusti 2011)

1 353 Inlägg
10 augusti 2011
leta upp på skroten och byt så du får röret vid sidan av motorn ist.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
10 augusti 2011
Crille88 skrev:
leta upp på skroten och byt så du får röret vid sidan av motorn ist.

bättre när det går över motorn, grövre rör eller nå sånt på de?
rätta mig om jag har fel smile

1 353 Inlägg
10 augusti 2011
tror de e samma storlek på rören, tjockare rör behövs ändå inte för orginal effekt och mer där till innan man måste byta..
dessutom så uppstår de klassiska "is-propps-problemet" på dom som har röret över motorn. därför det ändrades sen juh tongue

1 679 Inlägg
10 augusti 2011
Crille88 skrev:
tror de e samma storlek på rören, tjockare rör behövs ändå inte för orginal effekt och mer där till innan man måste byta..
dessutom så uppstår de klassiska "is-propps-problemet" på dom som har röret över motorn. därför det ändrades sen juh tongue

Vad händer med motorn om det blir en ispropp där?
Blir motorn överhettad eller har man bara inget laddtryck istället?
Har nämligen själv en 850 t5 -94 smile

458 Inlägg
10 augusti 2011
Något kortare rördragning att ha röret över motorn istället, samt att luften går åt andra hållet genom icn vilket medför kallare luft då varm luft stiger, dock är detta mer av en teori tills någon bevisat motsatsen med samma bil, samma temperatur, olika rördragning smile

8 251 Inlägg
10 augusti 2011
JimmyAndersson skrev:
Vad händer med motorn om det blir en ispropp där?
Blir motorn överhettad eller har man bara inget laddtryck istället?
Har nämligen själv en 850 t5 -94 smile

Det som händer är att bilen inte går alls eller dåligt tills isen smält. Men har man fungerande dränering i intercoolern så är det sällan några bekymmer. Och man kan få ispropp där oavsett vilken rördragning man har. Det är lite fler saker än det som spelar in.

Jonnsard skrev:
Något kortare rördragning att ha röret över motorn istället, samt att luften går åt andra hållet genom icn vilket medför kallare luft då varm luft stiger, dock är detta mer av en teori tills någon bevisat motsatsen med samma bil, samma temperatur, olika rördragning smile

Det stämmer bra. Lite kortare väg och färre böjar gör underverk för gassvaret. Att byta rördragning har i tester visat sig kunna sänka temperaturen på luften 10-12 grader. Enligt gammal tumregel så kan en sänkning av luftens temperatur på 12 grader räknas om till 3% effektökning.

1 353 Inlägg
11 augusti 2011
jättebra svar "cigarettmannen" tongue hehe
då kan du även svara på de som faktiskt är relevant för TS, nämligen vart han får tag på rätt grejjor..

tias82: dom kunde inte ta hem nåt på jobbet? (liljas)

7 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
Frozen1985 skrev:
Det är klassiskt att man skjuter sönder denna slangen. när jag hade min v70r sköt jag 3st innan jag slängde på eftermarknads slang och då höll det! do88 är att rekomendera!

Detta kittet är nice: http://www.do88.se/p/silikonslang-slang … -1541.html

Detta kittet kan jag inte använda då det står i infon om det att det EJ passar motorer med tryckröret över motorn...

7 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
Crille88 skrev:
då kan du även svara på de som faktiskt är relevant för TS, nämligen vart han får tag på rätt grejjor..

bra svar!.. känns som att allt skenade iväg där...

det är restat på liljas... beställde den 9/7 och fortfarande inte hört nåt...
men tyvärr har jag hört att dom nya slangarna är jätteklena i wulken så dom spricker där istället....

8 251 Inlägg
11 augusti 2011
Crille88 skrev:

Kan väl göra ett försök där med. Och krasst sett så är det volvo som gäller om man vill ha en ny med osäker leveranstid. Annars lär man försöka leta på en begagnad vilket lär bli svårt och med osäker livslängd. Eller så är det bara att bita ihop och byta ut dem rör och slangar man har mot andra. Sista alternativet är att skaffa en vanlig silikonböj och sen göra ett uttag i tryckröret för luften till tomgångsmotorn och göa en slang mellan tomgångsmotor och tryckrör.

Sök