3168
Sök

Eftermontera motorvärmare

14 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
Nu närmar sig vintern och har varken kupé eller motorvärmare, har hört att de finns lite olika att välja på och vänder mig hit för att höra vad man ska gå på för något, några förslag ?

Tack på förhand !
Senast redigerat av Dieselsmurfen (10 augusti 2011)

61 Inlägg
10 augusti 2011
Hej.
Jag kör med ett kit från defa, med slangvärmare som man monterar på en kylarslang (typ som motorvärmare fast värmer vattnet istället för blocket ) och sen kupevärmare på 1300W. Funkar mycket bra tycker jag och är enkelt att installera! big_smile
Finns att köpa på mekonomen eller liknande.

mvh

14 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
Klarar det norrlands kalla vintrar ? Hur blir det med oljan om
Man kör på ett sådant ? Ca pris ?

564 Inlägg
10 augusti 2011
Även motorvärmare som är monterade i blocket värmer kylvattnet, de består av en värmeslinga och monteras oftast i ett fryspluggshål (om det inte finns ett specifikt hål för motorvärmare. Det är i stort sett likvärdigt om värmaren sitter på en slang eller i blocket, det viktiga är att den sitter så att vattnet kan börja sjävcirkulera när det värms upp.

61 Inlägg
10 augusti 2011
ja det är klart tongue
ska nog inte vara några problem för norrlands kalla vintrar big_smile
vet faktiskt inte hur det blir med oljan, men har funkat klockrent för mig iallafall.
kom inte ihåg vad det kostar, men går nog på lite runt 2500 eller nått. men klart värt det en kall vinter !

* Voff voff *
10 541 Inlägg
10 augusti 2011
Man kan ju säga att det finns tre olika varianter:

Blockvämare som stoppas in i ett fryspluggshål. Värmer kylvattnet.

Anliggningsvämare som monteras mot t.ex. blocket. Värmer det den ligger an mot, oftast blir det metall + i bästa fall t.ex. oljan innanför.

Slangvärmare som monteras på en kylslang och får vattnet att självcirkulera när det värms upp. Värmer kylvattnet.

Enligt test jag läst är blockvärmare dom bästa, slangvärmare god tvåa och anliggningsvärmaren sämst.

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (10 augusti 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

14 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
Och mekonomen ska man kolla med ?

61 Inlägg
10 augusti 2011
finns både blockvärmare och slangvärmare på mekonomen tongue 
Skulle ju kunna stoppa i båda big_smile

Offroad Racing
3 122 Inlägg
10 augusti 2011
Att sätta i både blockvärmare och slangvärmare ser jag inte så stor mening i. Visst blir det varmt snabbare men det går åt rejält med ström oxå. Måste du ha motorn väldigt varm riktigt fort så rekommenderar jag nog att du satsar på en diesel/bensinvärmare istället. Då kan du dessutom köra värmaren var du än är, dock är det ju en helt annan prisklass på såna.

Vad gäller motoroljan så värms den inte upp nåt direkt alls av en motorvärmare. (finns vissa undantag) Det betyder alltså att motorblocket och dess kylarvatten är lite varmt men oljan är nästan lika kall som vid en riktig kallstart, gäller alltså att man kör lika försiktigt i början ändå. Skillnaden är dock att eftersom resten av motorn redan är lite varm så värms oljan mycket snabbare upp när den pumpas upp i dom varmare delarna av motorn.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

61 Inlägg
10 augusti 2011
precis tongue men satsa på en slangvärmare , mycket smidigare att installera tycker jag big_smile

Offroad Racing
3 122 Inlägg
10 augusti 2011
TobbeeTurbo skrev:
precis tongue men satsa på en slangvärmare , mycket smidigare att installera tycker jag big_smile

Men ger inte riktigt lika bra värmande effekt som en blockmonterad.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

61 Inlägg
10 augusti 2011
joo det är klart, sen är ju frågan om man kan själv installera en blockvärmare tongue

* Voff voff *
10 541 Inlägg
10 augusti 2011
henke_99 skrev:
TobbeeTurbo skrev:

Men ger inte riktigt lika bra värmande effekt som en blockmonterad.

Många moderna bilar saknar helt möjlighet att ha insticksvärmare/blockvärmare och det enda som erbjuds som originaltillbehör är anliggningsvärmare (som är ganska usla!).

Dock finns det oftast slangvärmare att köpa från t.ex. Defa eller Calix. T.ex. Mekonomen kan ta hem dessa saker.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

14 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
Tack för bra svar !
Då är följdfrågan om någon vet hur det är på S3an finns det möjlighet till blockvärmare ? Har en -00

61 Inlägg
11 augusti 2011
det kan jag inte svara på , men har du inte nån audi återförsäljare i närheten som du skulle kunna fråga hos ?
kan ju vara så att mekonomen kan ta reda på det också big_smile

Load3d
11 augusti 2011
tro knappast det sitter frostplugg på din mogge, finns ju oftast inte plats.. kör på slangvärmare funkar ju fennt på farsuns ådii!

Sök