3818
Sök

Mediadatorer, eget företag

35 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
hade förut en ide om att starta ett uf företag som gjorde media/valiga datorer till bilar, men iden vart bara en ide och inget utförande.
nu har jag funderingar på att starta upp det snart som ett riktigt företag och undrar vad ni tycker, låter det som en bra ide tror ni?

ljudfantast
1 372 Inlägg
7 mars 2011
Keithen skrev:
hade förut en ide om att starta ett uf företag som gjorde media/valiga datorer till bilar, men iden vart bara en ide och inget utförande.
nu har jag funderingar på att starta upp det snart som ett riktigt företag och undrar vad ni tycker, låter det som en bra ide tror ni?

Designade redan befintliga komponenter i lådor som passar bilar eller bygga egen hårdvara?

En ultimat pryl att sätta in i bilen idag är ju en mac mini, har du bara en bra touch-screen till denna så är man i princip hemma. Steve Meade har gjort detta i sin tahoe

http://www.youtube.com/watch?v=Fybi5JzYII8

35 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
men sen är det ju inte alla som gillar mac heller utan vill ha en med windows

ljudfantast
1 372 Inlägg
7 mars 2011
Keithen skrev:

Bara ett exempel eftersom den är liten och lätt att bygga in. Du har ju en hel del windowsburkar också som är i samma format, det är förmodligen bara en smaksak vad man väljer.
Gemensamt för alla datorer i bilar är väl den speciella ströminstallationen. Kanske ska fundera på att driva en firma som monterar dessa typer av elektronik då?

35 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
det kan ju funka bra att starta en firma som monterar den elektroniken men även kunna sälja dem datorerna, där kunden kanske ville ha hjälp med att välja vilken dator dem vill ha

ljudfantast
1 372 Inlägg
7 mars 2011
Keithen skrev:
det kan ju funka bra att starta en firma som monterar den elektroniken men även kunna sälja dem datorerna, där kunden kanske ville ha hjälp med att välja vilken dator dem vill ha

Finns ju en del sådana här prylar i USA, bla Carsoft, men det är inget jag tror är utbrett i Sverige än.

35 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
ska titta lite på sånt med el installationen så ska jag fundera på om det är något att starta upp

35 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
1. har inte mätt tiden men kan göra det så fort jag får igång en virtuell maskin

2. det som är 4g internet är väl oftast ett mobilt bredband i vilken fall är en
usb dongel, det går att dra en usb-kabel vart man vill i bilen

3. wifi går ju som sagt att bygga in med vanliga trådlösa kort, vet inte räckviden
på dem riktigt men finns nog dem som är riktigt okej

4. rattfjärren vet jag inte om det går att koppla den till men på något sätt går det väl alltid att ta reda på det

5. det enda jag har tittat på så länge med ljudet är en fm-modulator som då kopplas in på radio antensladden och
vidare in i stereon så får man fram ljudet på en inställd frekvens på radion

6. själva systemet i datorn kommer att vara ett vanligt operativsystem, t.ex. som windows 7 eller något

7. lite halvsvårt att med monteringen beroende på vart man vill ha den och hur man vill ha kablarna

156 Inlägg
8 mars 2011
1. Start tiden beror i "största dels" av diskens läshastighet, prossesor och bios. Med dagens disk/prossesor kan du bota en dator på cirka 15 sekunder utan allt för dyra grejer, TIPS: kör Linux som operativsystem, e mindre prosseser som behöver startas. KURIOSA: Det är ett snabbare bios under utvekling.

3. 50 meter beroende hur mycket betong du har i vägen.

4. Är det en egen produkt du tillverkar kan du ju sälja den med en egen rattfjärr, eftersom ja antar media stationen ska ersätta orginal stereon (eller?) Om den ska in i orginal brukar den vara kopplad med sladdar till radion och inte via frekvens, då finns det lödkolv smile

5. Bygger du det på en vanligt dator plattform brukar dom ha egna ljudkort, som med en lågnivå kabel kan kopplas till ett litet slutsteg, och där av får du ljudet.

6. Kör Linux, de e gratis (får du ner priset på produkten) men framför allt så  startar det snabbt, det hakar i prinsip alldrig upp sig, det har inte 800 prossesser i bakrunden som bara drar minne, och alla "addons" är i prinsip gratis, så kunder lockas med att dom kan ladda ner sina "appar" for free wink
+ att du kan göra gränsittet hur du vill (går ju ha allt på den GPS, motorprestenda, vatten temp osv med en ODB kontakt)

7. Kolla på webbhallen, finns små moderkort 15 x 15 centimeter, med inbyggd:

- Prossesor
- Grafikkort
- Minne
- Ljudkort
+ usb osv.

Sätt en sån i en liten plastlåda, med behändiga kontakter, sälj den med ett passande litet slutsteg som kan driva upp ljudkortets signaler med 4 x 50 watt + en touchskärm på 7,5 tum, finns också på webhallen smile

Lycka Till! Räkna med mig som kund wink

Smålänning
7 887 Inlägg
8 mars 2011
Tror lösningen för din del är ett special OS.

Nått Linux/Unix-baserat som det finns mycket större möjligheter att specialanpassa.
Man bör ju kanske nämligen ha nån strömsnål hårdvara i bilen, och strömsnålt är nästan alltid ganska segt...

Jag menar, vad behövs i bilen? en kontorsråtta kanske vill ha en ordbehandlare och exel, PDF-läsare, mediaspelare och internet... Det behövs fasen ingen värstinghårdvara eller värstingOS för det...

Ett fullt Ubuntu t.ex startar på 20 sekunder från att man tryckt på knappen tills datorn är 100% användbar (har slutat ladda processer och drivar) på en AMD 64 med 1 gb ram, och är pigg som tusan direkt efter start... Stänger av på 10 sekunder.

Dock är ju t.ex Win7 en jäkligt bra början om du inte kan banta ett OS. Fast det är nog svårare att få till så att det styrs med rattfjärren i det, då det knappt är kompatibelt med sig själv, men finns säkert program att köpa, eller nån som kan göra åt dig. Tror det blir svårt att få det att starta på 10 sekunder på strömsnål hårdvara också...

Men helt klart en jäkligt bra idé! big_smile

EDIT: Sen...
Observera att grafikkortet måste stödja pixelshader 1 minst för att kunna använda flashiga feta effekter i Ubuntu smile
Senast redigerat av twin_cam (8 mars 2011)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

29 Inlägg
8 mars 2011
Har själv sett på lite olika lösningar. Kommit fram till att ett amd fusion mini-itx mobo är det bästa just nu. Stöd för instant boot. 1sek boot - 7sek windows 7 till full användbart. Sedan ett creative usb 5.1 ljudkort fö bästa möjliga ljud kvalite. Kolla på Inet och se va de har där. Annors kan du ju också gå in på sweclockers och se va de rekomenderar.

Mitsetup nån gång blir liknande
Asus fusion moderkort
4gb minne
picopsu 120watt
120gb SSD hdd för bästa möjliga prestanda, tål stötar , snabb att starta
10 tums multi touch skärm.
Creatives ljud kort.
Samt ett OS typ intels Meego. Win 7 Eller Xbmc med touch skin. smile
Här har du lite information angående detta. Visserligen går det utmärkt med Nvidias ION moderkort också . Men som sakt Fusion är ny teknik;)

36 Inlägg
10 augusti 2011
De flesta Kina DVD/GPS-erna kör ju Windows CE 5.0 och 6.0, hade även en simens gps med samma OS som jag fixade lite med, hade jag varit dig hade jag köpt någon billig begagnad dvd, och tagit bin filen till den och lekt lite och även skruvat isär det för hur de har löst det med hårdvaran, tex. ratt styrning etc. Men vet att vissa universalmodellers rattstyrning gör så att den känner av signalerna och sedan får man manuellt välja funktion.

Har du bara ett ursprungs program att labba ifrån så blir det nog inte för svårt, vet inte vilken nivå du ligger på dock.. 

Det som skulle behövas för att skilja dig från mängden vore ju ett snyggt GUI, de flesta Kina sakerna har en snygg meny med alla funktioner, men inne i menyerna faller det, och det är dessvärre oftast så på dyrare märken. Sen går det ju att käka extra pengar på fler teman, olika färger etc.

Även OBD-II vore ju något för att slå konkurrenterna, har sett programvara på detta till Palm/Handdatorer så det ska ju funka på WCE.

Och Wifi finns ju på dyrare Kina spelare så det borde ju gå att lösa och vet att Spotify kollar runt efter nya medier, och ett snyggt GUI till det vore nog för att jag skulle köpa en ny stereo!

Ska själv kolla lite på just programmeringsbiten kommande månad när jag köpt ny dator, men då endast för privat bruk. Men PM:a mig så kan vi bolla lite ideér

Avstängd
10 388 Inlägg
10 augusti 2011
ELLER så kan man ju trycka in en ex.vis Asus Mini PC Nova, eee Box eller liknande. Då har du ju en fullt fungerande maskin på måtten 222 × 178 × 26,9 mm. En touchskärm på det så är man i hamn.

Menymässigt? Ptja, windows går att snygga till ordentligt...om man orkar

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 656 Inlägg
10 augusti 2011
för att få tex hårddisken att hålla så måste du köra ssd disk och har du en ssd disk slipper du laddningstiderna helt även med ett vanligt windows smile bara ett tips

2 665 Inlägg
14 augusti 2011
Keithen skrev:

VA är det så? Gäller inte det bara fram till man provat något som funkar. Då vill man väl inte gå tillbaka till något som inte funkar.big_smile

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
14 augusti 2011
Keithen skrev:

Tvivlar starkt på det! Finns så mycket att välja på idag med touch skärmar som passar bra till det.

O sen installera, ja någon inst i månaden kanske du får men det kan du inte leva på.

För hur många lämnar in o låter en firma montera stereon, inte många.

Ska du försöka hoppas jag du gör det i någon av de största städerna då det blir bättre sug efter det.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 035 Inlägg
15 augusti 2011
Känner en som har planer på att integrera en Ipad i sin bil som ska styra allt i bilen.  Ideer finns.

Biljudsveteran sen 1984!

36 Inlägg
15 augusti 2011
ekelund88 skrev:
för att få tex hårddisken att hålla så måste du köra ssd disk och har du en ssd disk slipper du laddningstiderna helt även med ett vanligt windows smile bara ett tips

Ett SD kort borde väll funka lika bra och även bli snäppet billigare?

2 656 Inlägg
15 augusti 2011
HazzeMan skrev:
ekelund88 skrev:

Ett SD kort borde väll funka lika bra och även bli snäppet billigare?

samma skit typ så ja visst e de så men ett sd kort har sina begränsningar med läsare som inte kan ta och hantera alltförstpra volymer smile

Sök