4651
Sök

Huvlås på bilprovningen?

51 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#1
Tjenare!

Efter ett j**la ringande till bilprovningen utan att få svar så vänder ja mig till alla kunniga här på forumet.
Min fråga är ifall de är tillåtet att plocka bort orginal huv gång järnen på min e30 och behålla lås mekanismen inifrån kupen och sätta dit 4 stycken sparco huvlås som håller fast huven?

Diskuterade lite med polarna om de här och vi kom fram till att de kan nog bli svårt eftersom huven inte viker sig och deformeras som den är gjord för att göra med orginal fästerna vid en kollision.
Eller för att de kan skada en person mer om man kör på den eftersom de sticker upp från huven lite granna.

Någon som vet eller har erfarenhet om de här? Jätte tacksam för snabba pålitliga svar eftersom de är snart besiktning och ja har redan köpt låsen xD

MvH deltapim

676hk på driven är bättre än 1000hk på forumet!
"JÄVLAR VILKET ÖS !!! När du peta i 4an trodde ja helt ärligt att vi skulle lyfta !! Quote Adde @ 220km/h" "ingen kommer ihåg en fegis!"

5 089 Inlägg
19 januari 2009
#2
ska du svetsa igen orginalhålet för låset eller kan du inte bara sätta i det\vänta med att ta bort till besikningen är fixad?

\Lindgren

51 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#3
Förstår inte hur du menar nu....^^ ja menar att ja ska behålla låset som låser upp/öppnar huven innifrån kupen, du vet den där spaken under ratten till vänster:P

676hk på driven är bättre än 1000hk på forumet!
"JÄVLAR VILKET ÖS !!! När du peta i 4an trodde ja helt ärligt att vi skulle lyfta !! Quote Adde @ 220km/h" "ingen kommer ihåg en fegis!"

43 Inlägg
19 januari 2009
#4
dom är tillåtna om låsen sitter bom fast och inte går att röra

luft har man i däcken inte i hjulhusen

51 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#5
Är du 200% säker? för ja orkar fan inte åka dit och få nedslag på det och behöva åka dit igen, en gång om året räcker^^

676hk på driven är bättre än 1000hk på forumet!
"JÄVLAR VILKET ÖS !!! När du peta i 4an trodde ja helt ärligt att vi skulle lyfta !! Quote Adde @ 220km/h" "ingen kommer ihåg en fegis!"

908 Inlägg
19 januari 2009
#6
Beror nog på besiktningsman

51 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#7
Tror du det?
Finns de inga skrivna regler att de är tillåtet eller inte?

676hk på driven är bättre än 1000hk på forumet!
"JÄVLAR VILKET ÖS !!! När du peta i 4an trodde ja helt ärligt att vi skulle lyfta !! Quote Adde @ 220km/h" "ingen kommer ihåg en fegis!"

Xenoholic
2 559 Inlägg
19 januari 2009
#8
VOC-rallybilarna har väl nåt slags skydd över o dom får ju köras i vanlig trafik.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

KTM 660
537 Inlägg
19 januari 2009
#9
Har huvlås på min bil, bara 2 st fram på huven och 2 st på koffertluckan, Går igenom utan problem

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

979 Inlägg
19 januari 2009
#10
min gamla kadett fick nedslag. Org låset till huven funkade inte. ist satt där 2 st huvlås å de vart ej godkänt sa han, men han släppte endå. Han tyckte att ja skulle byta till typ sparco, säkrare än dom ja hade. mina va sånna med smal pinne man bara stack igenom:P

Hpc

51 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
#11
Pga osäkerhet om man får ha huvlås eller inte så skickade ja ett mail till bilprovningen och fick detta som svar:


Hej, det är tillåtet att ändra på låsen/gångjärn på en icke helfordonsgodkänd personbil men inget vi rekommenderar.



Personbil skall ha motorhuv och bagagelucka som är så fastsatta i fordonet att huven eller luckan inte kan öppna sig själv under färd och därvid hindra förarens sikt framåt och skall utöver låsanordning ha spärr eller annan anordning som förhindrar detta.



Olika bedömningar vid kontrollbesiktning:



      lås osäker funktion/återgång

      [IMAGE]gångjärn mycket bristfälligt

      säkerhetsspärr ur funktion/kärv

      [IMAGE][IMAGE]påtagligt bristfällig fastsättning

      skarpa kantersom medför risk för personskada  [IMAGE][IMAGE]

      risk att delar lossnar

Mvh

Jonas Nilsson
Besiktningsingenjör

676hk på driven är bättre än 1000hk på forumet!
"JÄVLAR VILKET ÖS !!! När du peta i 4an trodde ja helt ärligt att vi skulle lyfta !! Quote Adde @ 220km/h" "ingen kommer ihåg en fegis!"

Trafikledare
563 Inlägg
6 november 2009
#12
Ja, man får ha huvlås. Om man har en hårdplast/gummiduk över så det inte blir några vassa kanter..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

Trafikledare
563 Inlägg
6 november 2009
#13
Ja, man får ha huvlås. Om man har en hårdplast/gummiduk över så det inte blir några vassa kanter..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

Fixare
321 Inlägg
6 november 2009
#14
Har vanliga pinnar som ticker upp med ringsprintar igenom. Inga problem på sbp. Bilen är besiktad 7-8 gånger med det.

Lone Star Garage

Fixare
321 Inlägg
6 november 2009
#15
Evo-Offer skrev:
gravityone skrev:
Har vanliga pinnar som ticker upp med ringsprintar igenom. Inga problem på sbp. Bilen är besiktad 7-8 gånger med det.

okey låter toppen.det är såna jag funderar på att köpa först och främst.har ud kvar orginallåset också eller kör du bara med pinnarna?

Nä det ar bara dom pinnarna har tagit bort orginalet. Det vägde säkert ett helt hekto big_smile

Lone Star Garage

harrykarlsson
15 augusti 2011
#16
Evo-Offer skrev:
gravityone skrev:
Evo-Offer skrev:

okey låter toppen.det är såna jag funderar på att köpa först och främst.har ud kvar orginallåset också eller kör du bara med pinnarna?

Nä det ar bara dom pinnarna har tagit bort orginalet. Det vägde säkert ett helt hekto big_smile

kan tänka mig de;)

hoppas att detta funkar nudå, har nämligen 4 pinnar sticker upp genom huven för att kunna lyfta av den.. eller måste huven sitta FAST i karossen?


Sök