2630
Sök

Kan man öka axerlation på mercedes 200 w124 -87?

61 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hej ska bara fråga en snabb fråga jag har en mercedes 200 w124 -87 sjukt härlig bil att köra men axerlation är ingen höjdare. Den är nyligen utbränd och den går snabbare nu men hadde varit roligt att göra den snabbar. Jag undrar om det skulle hjälpa att chippa eller är det dyrt? eller finns det några andra förslag? Det är en bensinare och 4växlad lådada. Fråga om det behövs jag ska försöka svara så fort som möjligt:D

Evildan
13 augusti 2011
#2
det enklaste är antagligen att sälja din härliga 200 som gör 0-100 på 12.6s och köpa dig en manuell 300E istället, samma bil men med en rak 6a om 188hk under huven som förflyttar den 0-100 på 7.9s istället.

61 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
#3
Evildan skrev:
det enklaste är antagligen att sälja din härliga 200 som gör 0-100 på 12.6s och köpa dig en manuell 300E istället, samma bil men med en rak 6a om 188hk under huven som förflyttar den 0-100 på 7.9s istället.

Det hadde varit nått men tyvärr har jag inte pengarna.sad du har inge andra förslag

5 111 Inlägg
13 augusti 2011
#4
Grundproblemen är att bilen är tung, och motorn är liten och klen. Svårt göra någonting åt. Särskilt mycket kan man inte lätta utan att det påverkar komfort, säkerhet eller användbarhet på en bruksbil. Att få mer effekt kräver motorbyte eller ingrepp på den du har... Enklast är att gilla läget.


61 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
#5
Volvo544special65 skrev:
Grundproblemen är att bilen är tung, och motorn är liten och klen. Svårt göra någonting åt. Särskilt mycket kan man inte lätta utan att det påverkar komfort, säkerhet eller användbarhet på en bruksbil. Att få mer effekt kräver motorbyte eller ingrepp på den du har... Enklast är att gilla läget.

Okej då vet jag Tack så mycket för svaren tongue När jag väl har lagt ut en tråd jag har en fråga när jag kör på växel 1,2an dunkar det under bilen väldigt mycket hur kan man fixa det är det ett lätt problem?

767 Inlägg
14 augusti 2011
#6
willee22 skrev:
Volvo544special65 skrev:
Grundproblemen är att bilen är tung, och motorn är liten och klen. Svårt göra någonting åt. Särskilt mycket kan man inte lätta utan att det påverkar komfort, säkerhet eller användbarhet på en bruksbil. Att få mer effekt kräver motorbyte eller ingrepp på den du har... Enklast är att gilla läget.

Okej då vet jag Tack så mycket för svaren tongue När jag väl har lagt ut en tråd jag har en fråga när jag kör på växel 1,2an dunkar det under bilen väldigt mycket hur kan man fixa det är det ett lätt problem?

Det är ju helt omöjligt för oss att svara då vi varken har hört hur det låter eller har kört din bil.
Vart låter det ifrån? Växellådan, kardanstången eller bakaxeln?


Smålänning
7 883 Inlägg
14 augusti 2011
#7
När du accar eller när du bara kör rakt fram?

Kolla så hardyskivan på lådan är hel, att bussningarna till klumpen och sintusbussningarna är OK och växellådskudden.

Ang. farten så va Mercedes 200 W124 slöa redan som nya, bra bruksbil, men vill man ha en racer så ska man sikta på 300, eller 190 2,5 16v W211 smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

61 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
#8
Jiimpa skrev:
willee22 skrev:
Volvo544special65 skrev:
Grundproblemen är att bilen är tung, och motorn är liten och klen. Svårt göra någonting åt. Särskilt mycket kan man inte lätta utan att det påverkar komfort, säkerhet eller användbarhet på en bruksbil. Att få mer effekt kräver motorbyte eller ingrepp på den du har... Enklast är att gilla läget.

Okej då vet jag Tack så mycket för svaren tongue När jag väl har lagt ut en tråd jag har en fråga när jag kör på växel 1,2an dunkar det under bilen väldigt mycket hur kan man fixa det är det ett lätt problem?

Det är ju helt omöjligt för oss att svara då vi varken har hört hur det låter eller har kört din bil.
Vart låter det ifrån? Växellådan, kardanstången eller bakaxeln?

ganska hundra på att det låter från växel lådan och att när jag släpper på gasen då försvinner dunkandet.

61 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
#9
twin_cam skrev:
När du accar eller när du bara kör rakt fram?

Kolla så hardyskivan på lådan är hel, att bussningarna till klumpen och sintusbussningarna är OK och växellådskudden.

Ang. farten så va Mercedes 200 W124 slöa redan som nya, bra bruksbil, men vill man ha en racer så ska man sikta på 300, eller 190 2,5 16v W211 smile

Har blivit sugen på en mercedes 300e som jag såg på blocket för 6000kr http://www.blocket.se/vasternorrland/Me … =2&w=2  tongue

Evildan
14 augusti 2011
#10
willee22 skrev:
twin_cam skrev:
När du accar eller när du bara kör rakt fram?

Kolla så hardyskivan på lådan är hel, att bussningarna till klumpen och sintusbussningarna är OK och växellådskudden.

Ang. farten så va Mercedes 200 W124 slöa redan som nya, bra bruksbil, men vill man ha en racer så ska man sikta på 300, eller 190 2,5 16v W211 smile

Har blivit sugen på en mercedes 300e som jag såg på blocket för 6000kr http://www.blocket.se/vasternorrland/Me … =2&w=2  tongue

http://www.blocket.se/vasterbotten/Merc … amp;last=1
automatlåda och visst behov utav en polering.

Evildan
14 augusti 2011
#11

61 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
#12
Evildan skrev:
här har du en 4-matic, 4wd.
http://www.blocket.se/pitea/Mercedes_30 … =2&w=2

Jag har bestämt mig för att lägga pengar på 200 istället tongue ska bara hitta en bra butik som säljer snygga överdrag

73 Inlägg
16 augusti 2011
#13
ganska hundra på att det låter från växel lådan och att när jag släpper på gasen då försvinner dunkandet.

Byt stödlagret till kardanen!


1 570 Inlägg
16 augusti 2011
#14
Jag tycker du gör bäst i att satsa på en 200a. Jag har själv haft en 200, 220te och nu en 300e. 300an känns som en sportbil jämfört med den mindre varianterna och motorn svarar och känns stark över hela registret. Väldigt trevlig motor. Men de är törstiga och har betydligt dyrare delar. En enkel 200 är en bekväm, pålitlig och snål kärra. Jag hade själv aldrig problem med förgasaren.

Som alla andra sagt finns inget att göra åt prestandan. Det var den billigaste basmodellen av e-klassen när den kom.
Senast redigerat av M103 (16 augusti 2011)


Sök