Försäkra dig först om att batteriet är laddat och friskt. Slå av tändningen med framdörrarna öppna men med låskistorna stängda så att ljuset inte står på (så du kommer in i bilen sen). Låt bilen stå nu i en timme utan nyckeln i, det kan ta upp till 45 minuter innan alla styrdon sover, en timme e du på säkra sidan. Lossa sedan minuspolen med en multimeter inställd på 10A läget mellan minuspolen och jordkabeln utan att bryta kretsen, eller på annat sätt beroende på hur det ser ut på rs6. Huvudsaken är att du vill att all ström skall gå via multimetern. Om du råkar bryta kretsen måste du vänta en timme till då styrdonen kommer att vakna. Antagligen kan du inte börja med multimetern inkopplad innan bilen somnat då multimeterns säkring antagligen kommer att bränna pga den höga strömmen i början.
Ännu lättare är om du har tillgång till en strömtång till multimetern, så slipper du ju föregående steg. I alla fall, efter en timme borde viloströmmen ligga nånstans runt 100mA ( 0.01A), ligger det betydligt högre än så, kanske 1A, har du ett fel.
Lossa nu säkring efter säkring och kolla när värdet sjunker drastiskt. Notera innan vilken säkring som satt var och sätt inte tillbaka någon förrän du har fått värdet att sjunka då du kommer väcka nåt styrdon. När du fått värdet att sjunka så vet du vilken säkring som fick det att sjunka och därmed kan du kolla vad den går till. Oftast brukar felet ligga i eftermonterade radioapparater eller stöldskyddslarm enligt min erfarenhet. Om säkringen går till en krets med flera komponenter så kan du sätta tillbaka alla säkringar, vänta en timme och sen dra ur komponenterna en efter en och kolla när värdet sjunker.