Ang "drifting" på allmän väg, vittnen men ingen polis?

ramb0 SKANK Performence
18 augusti 2011 · 272 Inlägg

KHRacing skrev:

ramb0 skrev:
Om man gör spår efter sig så är det runt 1700 kr per påbörjad meter som går att mäta man får böter för
Men den killen måste ju gjort det bland trafik och en jävla massa människor...
Vårdslöshet i trafix som sagt...

ASGARVAR RAKT UT lol lol lol

det har aldrig funnit & kommer aldrig införas - Det har under alla åren det snackats om böter
per meter, endast varit en skrämseltaktik från Polisens sida,.

Det finns många som säger att de fått böta per meter - men inte en enda jäkel av dem kan
uppvisa böteslappen med texten/klasulen för böter per meter.

Stillastående burnis = störande av den allmänna ordningen = böter

Rullande burnis = vårdslöshet i trafik - beroende på omständigheterna kan ge indraget KK.

Du har säkert helt rätt...
Är ju mycket snack på folk så skulle ju faktist inte va förvånande!

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519
CruzarN 040 RedLine
18 augusti 2011 · 182 Inlägg

har fortfarande inte fått ett säkert svar på frågan,

om man driftar på allmän väg, folk ser det och anmäller en (reg nr) fast de filmar inte, då kan det inte leda till något?

BMW E39 523 "Daily" (1998)
ramb0 SKANK Performence
18 augusti 2011 · 272 Inlägg

CruzarN skrev:
har fortfarande inte fått ett säkert svar på frågan,

om man driftar på allmän väg, folk ser det och anmäller en (reg nr) fast de filmar inte, då kan det inte leda till något?

Nej det kan det inte!!!
Skulle det bli något liv är det bara säga att du lånat ut bilen till ett gäng kompisar den kvällen...
Och du vet inte vem som körde...

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519
CruzarN 040 RedLine
18 augusti 2011 · 182 Inlägg

ramb0 skrev:

CruzarN skrev:
har fortfarande inte fått ett säkert svar på frågan,

om man driftar på allmän väg, folk ser det och anmäller en (reg nr) fast de filmar inte, då kan det inte leda till något?

Nej det kan det inte!!!
Skulle det bli något liv är det bara säga att du lånat ut bilen till ett gäng kompisar den kvällen...
Och du vet inte vem som körde...

Är ju varenda kväll roll men ah det verkar vara lungt!

BMW E39 523 "Daily" (1998)
KHRacing
18 augusti 2011 ·

CruzarN skrev:
har fortfarande inte fått ett säkert svar på frågan,

om man driftar på allmän väg, folk ser det och anmäller en (reg nr) fast de filmar inte, då kan det inte leda till något?

Jag säger att : ja det kan det visst det. för det har hänt tidigare att folk som gjort "något", blitt sedda av vittnen, som anmält det & sedan har de åkt dit på det.
Spelar mindre roll vad det är man har gjort, kastat en pizzakartong i diket eller pinkat offentligt eller sladdat på vägen

BlauMes
18 augusti 2011 · 1 801 Inlägg

KHRacing skrev:

CruzarN skrev:
har fortfarande inte fått ett säkert svar på frågan,

om man driftar på allmän väg, folk ser det och anmäller en (reg nr) fast de filmar inte, då kan det inte leda till något?

Jag säger att : ja det kan det visst det. för det har hänt tidigare att folk som gjort "något", blitt sedda av vittnen, som anmält det & sedan har de åkt dit på det.
Spelar mindre roll vad det är man har gjort, kastat en pizzakartong i diket eller pinkat offentligt eller sladdat på vägen

Blånekar du så tror jag du kommer undan rätt lätt.

Saab 9-3 (2008)
jimmzzan
18 augusti 2011 · 1 168 Inlägg

jag anmälde en kille som jagade mig när jag körde moppe, jag tyckte inte leken var kul så jag tog regnummer och polisanmälde dagen efter. en polare var vittne. polisen kollade upp regnummer och fick fram ägaren och hela ägarens familj (vi gav kännetäcken ung kille, blont hår typ) och det fanns 2 pojkar i familjen med körkort, varav 1 hade nyblivet körkort. så dom ringde upp honom och frågade om han hade kört bil på fredag kväll/natt och han svarade ja. och då förhörde dom honom om han hade jagat mig och han erkände att han hade jagat mig. han fick böter (1500, för vad vet jag inte) och indraget körkort i 3månader. ett besök, 2samtal till polisen så var det ordnat.

så ja, det går väl att sätta dit någon. men skulle du få ett samtal så erkänn inte.

ramb0 SKANK Performence
18 augusti 2011 · 272 Inlägg

Det måste va minst en polis som vittnar eller finnas fex film på det för att det ska kunna väckas åtal...
Är du på samma ställe varje kväll kommer polisen stå där tillslut om dom har tid och ork att bry sig hmm
Så är det i linköping/ östergötland i alla fall :p

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519
jimmzzan
18 augusti 2011 · 1 168 Inlägg

ramb0 skrev:
Det måste va minst en polis som vittnar eller finnas fex film på det för att det ska kunna väckas åtal...
Är du på samma ställe varje kväll kommer polisen stå där tillslut om dom har tid och ork att bry sig hmm
Så är det i linköping/ östergötland i alla fall :p

så om en butik blir rånad, som kameran inte filmar. och rånaren har typ pistol, rånarluva och en massa pengar och springer. så är det lungt, för polisen har inte sett något och kameran var pekad åt fel håll så dom låter han springa vidare typ?
verkar väl 2good2betruuuuuuuuuuuuuuuu

KHRacing
18 augusti 2011 ·

ramb0 skrev:
Det måste va minst en polis som vittnar eller finnas fex film på det för att det ska kunna väckas åtal...
Är du på samma ställe varje kväll kommer polisen stå där tillslut om dom har tid och ork att bry sig hmm
Så är det i linköping/ östergötland i alla fall :p

Finns ingen sådan lag i Sverige, att det måste vara en polis som vittnar.
kan vara precis vem som helst som bedöms som skäligt vittne.

ramb0 SKANK Performence
18 augusti 2011 · 272 Inlägg

Tror du missat en sak...
Om jag är så jävla dum att jag rånar en butik får jag väll skylla mig själv...
Om jag är ute och småsladdar lite på vintern?

Vet inte hur jag ska uttrycka mig men ser inte du skilnaden på att råna en butik och sladda lite med en bil är det inte ens någon mening att jag försöker förklare...

Enligt svensk lag, är man oskyldig till motsattsen bevisats.
Så är det ju i nästan hela världen....
Och du tror en rånare skulle bli fälld utan bevis?
Vittnen kan jag gå med på men det är svårt o fån dämd ändå...

Och nu när vi snackar SLADDA och inte hota någon till livet och sno pengar så kan jag ju garantera att polisen inte kommer orka lyfta ett finger om dom inte har jävligt lite att göra och vill testa en schansning... Har dom tur kanske du erkänner när dom ringer och frågar wink

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519
ramb0 SKANK Performence
19 augusti 2011 · 272 Inlägg

KHRacing skrev:

ramb0 skrev:
Det måste va minst en polis som vittnar eller finnas fex film på det för att det ska kunna väckas åtal...
Är du på samma ställe varje kväll kommer polisen stå där tillslut om dom har tid och ork att bry sig hmm
Så är det i linköping/ östergötland i alla fall :p

Finns ingen sådan lag i Sverige, att det måste vara en polis som vittnar.
kan vara precis vem som helst som bedöms som skäligt vittne.

Men det lilla vi snackar om är liksom 2000 kr för onödig förseelse i bebygt område (så hette det när jag blev tagen på bar gärning och filmad av polisbilen) det är bara en jävla massa strul för dom så dom skiter i det...

Jag lånade ut min bil i typ en kvart för 2 sommrar sen... När jag några timmar senare parkera i stan höll jag på att få stryk av en tjurig gammal gubbe... Då hade idioten jag lånat ut bilen till varit ute på en cykelbana och nästan kört över ett par med 2 chäffrar... Så gubben upplyste mig klart och tydligt om att mitt körkort skulle ryka inom närmsta dagarna när polisen fick tag på min!?!?!?!?!?

Jag ringde till polisen och fråga om dom fått in någon anmälning ang mitt reg nummer eller något i stil vad som hänt... Tjejen på polisen hittade det och läste igenom det för mig... Sedan skrattade hon till lite och sa att jag inte ens behövde förklara mig, eller hitta på någon lögn om att bilen var utlånad... Skratta lite själv o förklara att fallet faktist var så. Hon förklara att det kommer ligga inne ett tag, om dom får in ett tiotal till så skulle jag bli ringd till ett förhör.. Fanns nämligen inte tillräckligt med bevis enligt polisen...

Kan ta fler exempel!

Jag har ca 3 km grusväg sista biten hem till mig, precis i börjag av grusvägen bor en jävligt tjurig gubbe! När jag och min bror åkte förbi fär ett år sen ungefär så tyckte han vi körde för fort (tror vi) gubben böjer sig ner, tar en stor näve grus o kastar längs hela sidan på bilen...
Vi ringde polisen, jag vittna pga att jag åkte med.
Skadecentret gjorde en värdering av skaderna. Det som behövdes göras far följande: omlackering av framskärm, motorhuv, framdörr, tak, bakdörr samt bakspoilern...
Efter mycket om och men lade polisen ner detta i "brist på bevis"

Och är det någon som tycker att det inte ska vara så, så håller jag absolut med! Har pappers dokumentation på allting hemma ifall någon vill vara cool o börja yra om att det fans ju vittnen så då ska han åka dit hmm

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519
jimmzzan
19 augusti 2011 · 1 168 Inlägg

Ja, hade gubben som kastat sten sagt "ja, jag är stenmannen." och erkänt så tror du polisen hade gäspat och sagt "fan, jag får inte pli på dethär?! det är brist på bevis i dethära fallet helt klart!!"? jotjena.

Sen kan du läsa min story längre upp, där den misstänkte erkände, jag var offret och en kompis var vittne. det lirade ihop som ett pussel ungefär. men hade han svarat "nej har aldrig jagat någon moppe" så hade polisen klart haft det svårare, troligen lagt ner fallet pga utav brist utav bevis.

Senast redigerat av jimmzzan (19 augusti 2011)

ramb0 SKANK Performence
19 augusti 2011 · 272 Inlägg

jimmzzan skrev:
Ja, hade gubben som kastat sten sagt "ja, jag är stenmannen." och erkänt så tror du polisen hade gäspat och sagt "fan, jag får inte pli på dethär?! det är brist på bevis i dethära fallet helt klart!!"? jotjena.

Sen kan du läsa min story längre upp, där den misstänkte erkände, jag var offret och en kompis var vittne. det lirade ihop som ett pussel ungefär. men hade han svarat "nej har aldrig jagat någon moppe" så hade polisen klart haft det svårare, troligen lagt ner fallet pga utav brist utav bevis.

I ditt fall så erkände ju han som gjort det...
Då är det ju självklart att han åker dit...
Jag försöker förklara att man kan inte åka dig bara pga ett vittne o inga andra bevis...
Är det en polis som vittnaar är det en annan sak, för dom räknas tydligen som en miljon vittnen känns det som ibland hmm

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519
killercow
19 augusti 2011 ·

Man kan absolut bli fälld enbart på vittnes mål.

Inte av att ett vittne pekar ut en, men om flera vittnen utan nån koppling till varandra pekar ut att du driftat å buskört så kan det absolut leda till en fällande dom.

Händer det vid ett tillfälle så tror jag inte varken polis eller åklagare bryr sig om det inte skett någon större skada. Men om det är återkommande så kan polisen starta en utredning om det å åklagaren väcka åtal som kan leda till en fällande dom om det finns ett flertal vittnen som pekar ut dej å deras vittnesmål stämmer överrens å alla kan peka ut dej som förare

Så ni som säger att man inte kan bli fälld enbart på vittnesmål har fel. men som sagt 1 eller 2 vittnen vid nått enstaka tillfälle lär inte räcka till nån fällande dom

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang