2313
Sök

Hur svårt är det att byta motor i VW Bubbla...

70 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
#1
Som topic lyder hur svårt/lätt är det att byta motor i VW Bubbla?


Man har ju hört om hur lätt de ska vara:

"Öh bara att skruva ut 4 st. skruvar, gjort på en kvart...!"

Men hur svårt är det egentligen?

Bakgrundsinfo:

- Minus 
Jag har ingen teknisk utbildning.

+ Plus

Jag har garageplats

Jag har tillgång till alla verktyg utom svets och pelarlyft(dock motorlyft)


Meister
6 763 Inlägg
70 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
#3
camaro67 skrev:
Vad jag såg på tv så va de ungefär så som du säger. Men du måste antingen ta bort mittenbiten på karossen bak eller ta motorn neråt. big_smile

Mittenbiten?

Jag trodde man lyfte bilen i bak och lät motorn vara kvar?

hmmhmm


1 072 Inlägg
18 januari 2008
#4
Mellan bakskärmarna sitter det en sektion som du kan skruva bort.. Jag skulle ha tagit motorn underifrån. Annars är det ungefär som du beskriver


Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
18 januari 2008
#5
Ja, jag hade ur motorn ur min bubbla när jag var 17... Har heller ingen utbildning, men det ÄR lätt!

När allt var släppt (glöm inte slang, vire och sånt!) kallade jag på några kompisar som fick lyfta baken på bilen så drog vi ut motorn bakåt, det var inte speciellt tungt eller svårt, men motorlyften tror jag inte du kommer ha någon användning av... smile

Lycka till! Kram / Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
252 Inlägg
18 januari 2008
#6
Precis som dom ovan säger, finns en plåt mellan skärmarna. den gör de svårare å byta motor, på min silvriga så är den lös så där så ja ur motorn på en 20-30min beroende på hur mycket man stressar, men org så sitter denna plåt fast, hade även en blå med denna plåt där som sitter fast där tog de längre, ja å polarn tog ur motorn på silvriga, sen på den andra sen byte vi å monterade, allt som allt så tog de ca 2h men då bytes en del imellan, koppling justering osv. men som sagt motorn sitter fast endast i lådan i 4 bultar sen elen samt slangar men de e inte mycket


Gammelbilsnörd
450 Inlägg
18 januari 2008
#7
Världsrekordet ligger la på typ under 2 minuter att
1 plocka ur motorn från en fungerande bil
2 sen sätta tebaks den och köra 5 meter...

sök på you tube:p


Meister
6 763 Inlägg
18 januari 2008
#8
v8rickard skrev:
Världsrekordet ligger la på typ under 2 minuter att
1 plocka ur motorn från en fungerande bil
2 sen sätta tebaks den och köra 5 meter...

sök på you tube:p

Satan i gatan. Då lär man ju ha gjort de tusen gånger eller någe big_smile


70 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
#9
Ja himlar jag hittade på Youtube nu:

http://www.youtube.com/watch?v=XcF8newWSaU


Kan ju bara inte vara svårt...jag ska nämligen kolla på en VW där motorn inte sitter i...


Forummoderator
10 576 Inlägg
18 januari 2008
#10

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 Inlägg
19 augusti 2011
#12
Hej! Precis som du så skall jag byta motor i min. Har ungefär samma tekniska kunnande också.... Troligtvis är två kolvar sönder i motorn, så jag köpte en annan Bubbla och skall helt enkelt sätta in den i min pärla. :-)

Finns det något tips på en tråd som behandlar just detta, med bilder etc? Tänkte dra igång nu under hösten och har tillång till både garage och ett par stycken domkraftar.

Gullideckel gick ditt byte bra?

Min 68-a har en 1300 motor. Fick tag i en 73-a 1303:a. Undrar nu om det är samma koppling i motorerna eller om man måste byta koppling och växelåda också? Motorerna ser inte helt lika ut när man tittar.



Sök