Min0lta skrev:
AcesHigh666 skrev:
NEj jag fattar verkligen inte hur du/ni tänker. VARFÖR lägga jobbet på en sån motor om man ändå vill åka fort? vill man inte kunna åka ännu fortare med en bättre motor istället?
Hade det varit en annan bil som inte finns med turbomotor så hade jag hållt med om konverteringen. Men att hålla på med oseriösa lösningar som ändå inte komemr funka i längden. När man ändå har ett guldläge till att kunna bygga nått snabbare och roligare.
Jag kommer aldrig att förstå mig på det tänket faktist. Tycker jag det är kul att meka så hade jag byggt på en redan befintlig turbomotor och plockat ännumer kräm ur den.
Men jag drar mig från tråden nu då det inte leder någon vart.
okok ?! men tack för all information
men så vadå menar du att inte lägga ner tid på 740 Gl turbo konvertering ?
Det säger väl sig självt, lägga massa jobb på för att hamna på kanwke runt 150hk och åka olagligt(kanske inte spelar roll) men få en motor som inte är byggd för överladdning, med ett insprut som är fuskkonverterat för att klara överladd. Eller lägga i en färdig turbomotor som du kan regga med o få den besiktad. Och som du med enkla medel kan få upp till strax över 200hk. Lägger du ner mer arbete så är 300hk inte långt borta i t.ex en turbomotor från en 940.
Och med guldläge så menar jag att du faktiskt får stoppa i en rätt kraftig motor i 740 utan att regga som ombyggt. Själv måste jag t.ex regga min mazda som ombyggt om jag ens ska ha en motor med 130hk. Sen är ändå turbomotorerna relativt billiga till volvo,samt att det finns gott om färdiga delar om du t.ex vill ha en kraftig BMW låda istället för volvolåda.
Finns gott om eftermarknadsprylar som diffar o sånt, sen finns det mycket duktigt folk som har skruvat volvo som man kan fråga om hjälp och tips.
Därför tycker jag att man gör sig själv en björntjänst i att turbokonvertera en GL motor.
Du verkar ju vilja ha ett seriöst bygge eftersom du har övervägt v8 med annan bakvagn o allt vad det innebär. Då ska du inte konvertera en sugis o köra på lågt ladd och med ett sånt sprut. Då ska du köra på grejjer som funkar och som du kan plocka effekt ur också, det kommer du inte att ångra i längden.
Konverterar du sugisen måste du ändå plocka ner allt varje gång du besiktar också. Sen kan du åka på flygande besiktning. Och att du kan få problemmed försäkringen vid en olycka eftersom att bilen är olaglig.
Det är visserligen olagligt att trimma turbobilar också.. men där kan du gömma trimmet lite mer och då kommer du kunna smita igenom besiktningar och flygande kontroller. Även FBś undersökningar vid eventuell olycka.