3172
Sök

3Ohms högtalare på 4Ohms delningsfilter

Subarist
131 Inlägg
19 augusti 2011
Trådstartare
Om jag har ett par högtalare på 3Ohm och vill koppla dem till ett delningsfilter på 4Ohm, kommer detta ställa till med problem?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 augusti 2011
Ja.
Delningsfrekvenserna förändras.
Dock minns jag ALDRIG åt vilket håll.

Jag har övergett passiva filter för länge sedan wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Subarist
131 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
Lonefox skrev:
Ja.

OK. Det är dock inte hela världen för mig om det inte är så att det förändras mycket. Vet du på ett ungefär hur mycket det förändras? Handlar det om hundratal eller tusental Hz?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 augusti 2011
ScoobyBear skrev:
Lonefox skrev:
Ja.

OK. Det är dock inte hela världen för mig om det inte är så att det förändras mycket. Vet du på ett ungefär hur mycket det förändras? Handlar det om hundratal eller tusental Hz?

Du det var säkert 10-12 år sedan jag pillade med passiva filter så jag minns helt enkelt inte.

Men du kan ju googla efter det.
Delningsfilter och dess uppbyggnad och egenskaper.
Det finns MKT matnyttigt där ute.
Dock kan man få söka på lite olika fraser innan man hittar rätt.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Subarist
131 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
Det var inte lätt att hitta som sagt men jag har hittat lite info. Om jag tolkat det rätt är det som följer:
Om man har en högtalare på 4Ohm och kopplar det till ett delningsfilter på 8Ohm som delar vid 1000Hz kommer diskanten att delas vid 2000Hz och mid/bas delas vid 500Hz istället för vid 1000Hz. Alltså, om delningsfiltret har dubbelt så högt Ohm-tal som högtalaren kommer delningen halveras/dubbleras  och det blir ett frekvensspann som inte kommer spelas alls. I exemplet allt från 501Hz till 1999Hz.
Om det är det omvända så filtret har lägre Ohm än högtalaren vet jag inte vad som händer. Teoretiskt, om det är som ovan, borde ju diskant och mellanregister gå om varandra en bit då...

Om det som i mitt fall bara skiljer 1Ohm blir skillnaden försumbar antar jag.
Det jag däremot inte hittat info om än är om det på något sätt är skadligt för någon komponent (högtalaren, filtret eller steget)?

21 761 Inlägg
21 augusti 2011
Diskanten kan ta skada om delningsfrekvensen hamnar alltför lågt (under elementets Fs), däremot de övriga högtalarna tar ingen fysisk skada utan det är i så fall ljudbilden som kan bli lite konstig. smile
Senast redigerat av Drönirettab (21 augusti 2011)

Subarist
131 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
Kanon! Tack för svaren!
Om ingen tycker att det som framkommit ovan är hel felaktigt, så har jag fått svar på det jag sökte svar på smile

Sök