3425
Sök

Hur farligt är det att köra med oilsludge på saab 9-5 t7 motorn ?

454 Inlägg
9 januari 2007
Trådstartare
#1
ja har gul/vit sörja underoljelocket å pyttelite på stickan , är det oilsludge eller vatten i oljan ?... jag antar att det är oilsludge å att min vevhusventialtion börjar bli tät eftersom bilen gått snart 20.000.... borde jag ställa bilen tills ventilationen är bytt om några dagar eller är det lugnt att köra ?....

1 453 Inlägg
9 januari 2007
#2
Ska du byta inom några dagar så låt bilen stå tills dess, byt olja och sedan är det bara att gasa.


5 710 Inlägg
9 januari 2007
#3
Kör du mycket korta sträckor?
Det är inte säkert det behöver vara oilsludge....det kan vara fukt som blandat sig med oljan oxo.
Detta brukar fösvinna om man kör lite längre sträckor och oljan blir riktigt varm.

MVH Jonas
..............

454 Inlägg
10 januari 2007
Trådstartare
#4
jag kör ganska korta sträckor.....var inne på saab å gubben där sa att det var bara kondens å jag kunde va lugn.....

34 Inlägg
21 januari 2007
#5
Om det nu är oilsludge vilket du brukar se väldigt tydligt när bilen bolmar blått och vitt. Så kan du om din bil är fullservad få gratis "reparation" av Saab i förebyggande syfte. Då de byter vevhusventialtion o oljeavskiljare. Om den inte är fullservad kostar det ca 10 lappar att göra det. Men satsen kostar ca 600 om du ska göra det själv. Bara att fråga på saab om papper hur du ska göra. Men du får plocka bort en hel del. Tror även att kamkedjan byts. Men på vår 9-5a gjorde vi regelbunda olje o filterbyten fram tills det skulle bytas. Men som sagt oil sludge kan ha rätt jobbiga följder..=/ Så va rädd om din pärla..

||Speedlimits Are For Pussies||

5 710 Inlägg
22 januari 2007
#6
Turboboost skrev:
Om det nu är oilsludge vilket du brukar se väldigt tydligt när bilen bolmar blått och vitt. Så kan du om din bil är fullservad få gratis "reparation" av Saab i förebyggande syfte. Då de byter vevhusventialtion o oljeavskiljare. Om den inte är fullservad kostar det ca 10 lappar att göra det. Men satsen kostar ca 600 om du ska göra det själv. Bara att fråga på saab om papper hur du ska göra. Men du får plocka bort en hel del. Tror även att kamkedjan byts. Men på vår 9-5a gjorde vi regelbunda olje o filterbyten fram tills det skulle bytas. Men som sagt oil sludge kan ha rätt jobbiga följder..=/ Så va rädd om din pärla..

Bara för att en bil ryker kan man inte säga att den har en motor med oilsludge.
Likväl kan man inte vara säker på att den inte har oilsludge bara för att den är rökfri.
En motor med oilsludge "tar man" genom att kolla på oljestickan.
Följderna av problemet blir ofta dålig kamtransmission vilket lättar lädret på 10.000 om man måste byta på en Saabverkstad.
Har man otur har turbon fart illa så den oxo måste bytas....

Har man servat enligt bok kostar det gratis.

MVH Jonas
..............


Sök