3917
Sök

Frågor över inkoppling av slutsteg till Saab 9-3 SS

4 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
Tjena!smile

Har brist på kunskap så vänder mig till er här för hjälp. Såhär ligger det till. Jag har ett nyinköpt baselement och ett slutsteg som skall kopplas samman. Matningen till steget drar jag direkt från bilbatteriet med + plus och säkrar av kabeln. Sedan kopplar jag GND till Chassit dvs jord. Allt klart änsålänge. Men så kommer jag till inkopplingen av signal kablaget till steget. Jag är osäker på vart jag ska ta de ifrån. Jag har en Saab SS 9-3 av årsmodell 2004. Oklart vad ljudsystemet heter. Jag har iaf 3 högtalare mot främre vindrutan till, en till vänster en i mitten och en till höger. Sen har jag 1 st högtalare på vardera dörr framtill och 2 högtalare på hatthyllan baktill. Det jag grubblat på lite är ifall man kan ta signal från en av dem bakre högtalarna och koppla in till slutsteget. Sen så har jag noll koll på vart jag sedan ska koppla in kablaget till slutsteget någonstans. Där finns Rca kontakter på slutsteget, men varifrån ska jag isåfall få rca ut från stereon? Sen så finns det något som heter HI input med fyra pin ut. Ch2+/Ch2- och CH1+/CH1-, också oklart vad detta är, står inget om det i manualen.

Basen har jag kopplat i serie till slutsteget och får ut 8 ohm. Kan även parallell koppla det och få ut 2 ohm, men vet inte vilket som ger bästa resultat.

Remoten får jag inte glömma, ska forska i det lite mera om var man kan installera denna någonstans, Kan kanske koppla in den i bakljusen baktill.

Länk till Slutsteget och baselementet;

Baselementet: http://www.mds.se/sv/product/42/MDS-Fanatic-FR12W

Slutsteget: http://www.mds.se/sv/product/16673/MDS- … -monoblock

Manualen till slutsteget finns på mds länken. Tog lite bilder på kopplingarna på slutsteget också, kan nog underlätta lite, bilderna ligger under mina fotoalbumhttp://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=22052

Mvh!

1 150 Inlägg
24 augusti 2011
Helt rätt vad de gäller + och GND. Signalkablar ska du väl koppla direkt på stereon, de sitter lågnivåutgångar på de flesta eftermarknadsenheter, men huruvida de finns på original eller inte de vet jag inte. Du använder antingen lågnivå, (RCA, Ch1 samt Ch2) eller högnivå, Hi Input. Antingen eller, inte båda. Vet inte om det är vanligare med Hi Input i originalenheter. Varför man väljer lågnivå framför högnivå vet jag inte heller.

Remoten är meningen att man ska koppla in i stereon också, men huvudsaken är att du kopplar den någonstans där du har 12v när du slår på tändningen. Det är ju remoten som styr när steget ska starta och stänga av..

Det kanske är som så att det finns högnivåutgång på din stereo (?), vill du då ha lågnivå istället finns det omvandlare att köpa.

Hoppas de har rätat ut några frågetecken. Om något är fel så får andra gärna rätta mig smile

/S_Henjer
Senast redigerat av S_Henjer (24 augusti 2011)

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

2 271 Inlägg
24 augusti 2011
Du har Premium 150W, detta innebär 2 val.
1. Löda in dig på amp1:an (original slutsteg under förarstolen).
2. Skarva in dig på högtalarkablarna precis innan de går ut i framdörrarna.

Läs denna tråd.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=162959
Senast redigerat av lingua (24 augusti 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 augusti 2011
Högtalarna i hatthyllan ska du INTE ta signal från, signalen dit är nämligen inte fullregister, den är delad vid 120Hz vilket innebär att i princip all bas är borttagen. Kör högnivå in i steget så slipper du (förhoppningsvis) använda någon remote, som ändå inte finns.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

118 Inlägg
25 augusti 2011
jag tog signalen från dörrhögtalarna och satte sedan en hög -> låg konvertor bak eftersom mitt monoblock inte har någon högnivå, remoten har jag tagit från en av säkringarna bak i bilen på vänster sida och hade jag varit dig hade jag kört basarna i 2 ohm, du får ut mer effekt dock så drar steget mer ström.
Senast redigerat av Pehrnow (25 augusti 2011)

4 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
Okej, jag gör nog på följande vis då. Jag kopplar mig in på amp1 och tar signal därifrån. Det måste vara högnivå som den ger ut då eller? Sen i slutsteget kopplar jag mig in på Hi input, måste ju vara högnivå ingången där, för Rca är väl lågnivå. Sedan kopplar jag Ch1+ från steget till R+ på Amp1 och Ch- på steget till R- på amp1. Kan detta fungera montrå?

//Corsair

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 augusti 2011
Från högnivån i AMP1 till högnivå in på ditt steg, men jag förstod inte riktigt din koppling som du beskrev? Från stegets utgångar ska du sen dra kablar till högtalarna, inte till AMP1.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

118 Inlägg
25 augusti 2011
antar att du menar + från högtalarkabeln från amp1 till + på högnivå kontakten ? osv, isåfall är det rätt.

4 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
Ska se om jag kan beskriva det lite mer utförligare tongue. Alltså som du skrev så tar jag högnivån från amp1 till mitt slutsteg. Från Amp1 är jag lite osäker på var jag ska lödda in mig någonstans för att få ut högnivån. Men jag tänkte att lödda på baksidan av amp1, såg på ditt fotoalbum där du satte in en hög-lågnivå adapter i amp1( http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … age=523314 ). För på den vita etiketten på framsidan av plåt chassit på amp1 så kan man där se vilka kablar som går vart in i amp1. Men tänkte om de går lödda på R+ och R-(som troligen går till dem högra högtalarna i bilen?). Alltså från R+ och R- från amp1 går jag med 2 kablar till slutsteget(monoblocket), där jag går in på HI Input, Ch1+ och Ch1- som enbart ska driva min bas. kolla på bilden på mitt slutsteg som jag lagt upp på mitt fotoalbum om ch1+ o ch1- http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1403864
Hoppas ni förstår! smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 augusti 2011
För att hitta dom lödbanor som jag lött på så följde jag helt enkelt från AMP1s utgångar tills jag hittade en vettig punkt att löda på, så det blir samma sak att löda där som att löda på kablarna som går ut ur AMP1, fast amn kan sitta vid ett bord och göra det istället för att kräla runt i bilen. smile I övrigt så verkar du ha tänkt rätt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

4 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
Perfekt! Ja jag har amp1 löst här bredvid mig tongue. Har jag och göra i helgen. Tack för hjälpen alla! smile

Sök