3463
Sök

Konsrig start på bilen..

60 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hej.

Jo mitt provlem är följande:

När jag vrider om nyckeln så beter sig bilen som om batteriet vore slut.
Startmotorn går runt trögt och efter det så "tickar" allt. Precis så som bilen gör när det inte är ngn kräm i batteriet.
Men om jag väntar 2 sek efter det så går den igång bra om än pytte segare än den brukar.

Min första tanke var att batteriet är kasst, kan den bete sig såhär då?

Jag har mätt på batteriet och är på stadiga ~12,5 V.
Motorn igång och generatorn laddar ca 14,3-14,5 V.

Vad kan vara problemet?

Bil: Saab 9-5 2,3t kombi.

It's not the fart that kills it's the smäll.

The one and only
1 091 Inlägg
27 augusti 2011
#2
Även om du har över 12V i ett batteri så kan det vara kasst... Men det låter snarare som att din startmotor som håller på o ge upp. Prova att byta den o se om det hjälper.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

21 761 Inlägg
27 augusti 2011
#3
Enklaste sättet att kolla batteriets status i nuläget är att mäta direkt på polerna (inte polskorna) när du kör startmotorn, då ser du om spänningen sjunker ner till tex 9 V eller ännu lägre. Det man inte kan utläsa av mätresultatet är dock om startmotorn är dålig, då krävs kompletterande strömmätning med en tångamperemeter för att se ifall startmotorn drar överdrivet mycket ström. smile

60 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
#4
Om jag kör en kort sträcka så händer detta nästa gång jag ska iväg, men kör jag en längre sträcka så nästa gång jag ska starta så går det utmärkt. Så det verkar lite som om batteriet inte tar emot laddningen men samtidigt så skulle dn då inte gå om jag väntar 2 sekunder..

[EDIT]

Nu stod jag utanför affären och skulle starta bileb.
Lät: ööööö...h.mmm.. Ööööö.... Hhh...mm (precis så att startmotorn går runt) men sen efter dom två gångerna gick den snabbare så att bilen startade. Är nog dags o byta startmotorn, får ta reda på var den sitter först wink
Senast redigerat av Kaktus (27 augusti 2011)

It's not the fart that kills it's the smäll.

Truckreparatör
221 Inlägg
27 augusti 2011
#5
Det kan också vara så att det är avbrott i en cell. då får du bra värden från batteriet när du mäter det utan belastning.
Så gör som Drönirettab säger och mät batteriet under belastning, och se vad du får för värde.



Sök