4449
Sök

Justera ventiler för bättre motorgång? Hur?

65 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Jag äger en gammal Saab 900 (-80). Det tar många minuter med utdragen choke innan alla cylindrar drar igång (även på sommaren), och motorn går ofta inte helt bra då heller. Farsan hävdar att han aldrig behövt använda lika mycket choke med hans tidigare bilar (900:or och nån 90:a eller 99:a) som jag behöver använda på min.

Jag har inte hållit på med bilar så länge (endast ett par år) så jag vet inte vad som är felet och vad som bör göras. (olja och oljefilter är bytt förra året. Luftfilter och tändstift är bytta i somras)

I en av farsans gamla "Gör-Det-Själv"-böcker står det att "justering av ventilerna är en viktig del av rutinunderhållet på många bilar". Sedan står det ganska väl beskrivet hur olika ventiler och kolvar fungerar, samt att man bör justera dem med jämna mellanrum. Det enda det sedan står att man bör justera är ventilspelet.   hmm



Vad behövs egentligen för att göra detta? Räcker det med ett nyfiket sinne och allmän "händighet" eller behövs det speciella verktyg?

Finns det något i motorn som man kan passa på att byta/underhålla när man ändå är igång? (t.ex. packningar, bör de bytas då och då? Eller bara när de är trasiga?) Bilen har ändå några år på nacken.



Jag är helt enkelt på att smutsa ner mig och få lite erfarenhet av motorer, och samtidigt öka bilens livslängd. big_smile

Tack! //Adam


749 Inlägg
30 augusti 2011
#2
Om ventilspelet är fel brukar motorn ticka högt, gör den ej det så behöver du förmodligen inte göra nån justering, men de skadar aldrig.
Anledningen till ojämn gång beror förmodligen på en utsliten och feljusterad förgasare som ej längre ger optimal bränsle/ luftblandning på alla eller olika varvtal.
Vet ej va SAAB använder för förgasare, men nålen och munstycket i en förgasare med dämpkolv slits vid varje rörelse på gaspedalen.
Nålen blir skålformad och munstycket ovalt vilket är oundvikligt.
Det gör att bränsle luftblandningen ej stämmer längre och motorn går ej jämt över alla varvtal.

Man behöver en mängd specialutrustning som de flesta verkstäder ej har längre och många mekare har nog ej ens tillräcklig kunskap om hur man gör en perfekt justering av bränsle/ luftblandningen på en förgasarmotor.

Förs måste förgasaren genomgås och slitna delar byts ut men man ska ej dela förgasaren om justering ej kan utföras.
Sedan måste motorn först uppfylla flera krav för att justeringen ska bli lyckad.
Dels måste motorn va i bra kondition, ventiljusteringen måste va rätt, tändläget måste va rätt, avgassystemet och insug måste vara 100% tät bland annat.
Senast redigerat av Bjornn (30 augusti 2011)


65 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#3
Bjornn: Tusen tack! Jag ska se om jag kan få råd med en ny förgasare ^^
Nu när du säger det har jag lagt märke till ett nytt ljud ur motorn, men det är mer ett vin än ett tickande. Ska lyssna på det noggrannare nästa gång jag kör.


749 Inlägg
30 augusti 2011
#4
Smartskaft2 skrev:
Bjornn: Tusen tack! Jag ska se om jag kan få råd med en ny förgasare ^^
Nu när du säger det har jag lagt märke till ett nytt ljud ur motorn, men det är mer ett vin än ett tickande. Ska lyssna på det noggrannare nästa gång jag kör.

Finns nog inga nya förgasare att köpa längre utan man får renorvera dem.

Man behöver en mängd specialutrustning som de flesta verkstäder ej har längre och många mekare har nog ej ens tillräcklig kunskap om hur man gör en perfekt justering av bränsle/ luftblandningen på en förgasarmotor.

Förs måste förgasaren genomgås och slitna delar byts ut men man ska ej dela förgasaren om justering ej kan utföras.
Sedan måste motorn först uppfylla flera krav för att justeringen ska bli lyckad.
Dels måste motorn va i bra kondition, ventiljusteringen måste va rätt, tändläget måste va rätt, avgassystemet och insug måste vara 100% tät bland annat.

OBS tänker på justering av Volvos B21/B23A motor som har förgasare med dämpkolv.
Vet ej vad du har för förgasare och om du ej har dämpkolv kan det vara en annan justeringsprocedur.

Om det finns ett påfyllningslock på din förgasare där man fyller förgasarolja så har du en förgasare med dämpkolv.
Senast redigerat av Bjornn (30 augusti 2011)



Sök