Om ventilspelet är fel brukar motorn ticka högt, gör den ej det så behöver du förmodligen inte göra nån justering, men de skadar aldrig.
Anledningen till ojämn gång beror förmodligen på en utsliten och feljusterad förgasare som ej längre ger optimal bränsle/ luftblandning på alla eller olika varvtal.
Vet ej va SAAB använder för förgasare, men nålen och munstycket i en förgasare med dämpkolv slits vid varje rörelse på gaspedalen.
Nålen blir skålformad och munstycket ovalt vilket är oundvikligt.
Det gör att bränsle luftblandningen ej stämmer längre och motorn går ej jämt över alla varvtal.
Man behöver en mängd specialutrustning som de flesta verkstäder ej har längre och många mekare har nog ej ens tillräcklig kunskap om hur man gör en perfekt justering av bränsle/ luftblandningen på en förgasarmotor.
Förs måste förgasaren genomgås och slitna delar byts ut men man ska ej dela förgasaren om justering ej kan utföras.
Sedan måste motorn först uppfylla flera krav för att justeringen ska bli lyckad.
Dels måste motorn va i bra kondition, ventiljusteringen måste va rätt, tändläget måste va rätt, avgassystemet och insug måste vara 100% tät bland annat.
Senast redigerat av Bjornn (30 augusti 2011)