3325
Sök

Dator inkopplad till TV via HDMI, men inget ljud?

Meldem
4 137 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
Hej !

Fick precis igång skärmarna som jag ville.
Hade "Kloning" på förut, så att TV skärmen klonade Dator Skärmen, men nu är dom 2 skilda skärmar. Så jag kan ha olika program på olika skärmar jaja.

Iaf så har jag kopplat in datorskärmen med vanlig VGA, och TVn med en HDMI kabel.
Men jag får inget ljud ur mitt Dator ljudsystem, jag vet att HDMI har ljud och allt i kabeln, så jag antar att det är därför jag inte får ljud ur datorsystemet?

När jag körde "ljud test" för att höra om datorsystemets högtalare fungerade, så fick jag ljud ur dom 2 främsta (har 5.1).

Kan jag koppla på något sätt så allt ljud går via datorsystemets högtalare ist för TV'ns?
Eller måste jag köpa en VGA kabel och koppla från TV'n till dator för att det ska fungera?

423 Inlägg
29 augusti 2011
förstod inte exakt vad du menade men du kan ju inte få något ljud ifrån tv till dator med en bildkabel? då behöver du väl en AUX eller liknande som du kopplar in i ljudsystemet

Meldem
4 137 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
Pontus1991 skrev:
förstod inte exakt vad du menade men du kan ju inte få något ljud ifrån tv till dator med en bildkabel? då behöver du väl en AUX eller liknande som du kopplar in i ljudsystemet

Nej alltså, när jag spelar upp filmer osv. Så vill jag kunna spela det med mitt logitech, inte med TV'n.
Går det att stänga av ljudet från HMDI kabeln på nåt sätt, nån inställning?
Och när jag spelar upp vanlig musik så spelas det upp i TV högtalarna oxå
Senast redigerat av TouchOfRed (29 augusti 2011)

Yrkesförare
49 Inlägg
29 augusti 2011
Finns inställning på vissa TV apparater. Iallfall på våran.. (sony bravia nånting..)
Senast redigerat av Tomaten (29 augusti 2011)

423 Inlägg
29 augusti 2011
TouchOfRed skrev:
Pontus1991 skrev:

Nej alltså, när jag spelar upp filmer osv. Så vill jag kunna spela det med mitt logitech, inte med TV'n.

jaha så du får ljud i tvn fast du inte vill? om du har nvidia grafikkort vet jag att man kan stänga av ljudet med hdmi kabel i nvidia control panel varjefall, gissar att det går att göra samma i ati catalyst control center eller vad det heter också.

Självlärd
3 083 Inlägg
29 augusti 2011
Pontus1991 skrev:

Om man använder HDMI-kabel så behöver man ingen aux-kabel. Då HDMI överför både ljud och bild vilket en VGA kabel inte gör

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

463 Inlägg
30 augusti 2011
Vilket OS? XP, Vista eller 7?

Detta är en inställning i kontrollpanelen, man ska välja rätt ljudkälla.

Meldem
4 137 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
Pontus1991 skrev:
TouchOfRed skrev:
Pontus1991 skrev:

jaha så du får ljud i tvn fast du inte vill? om du har nvidia grafikkort vet jag att man kan stänga av ljudet med hdmi kabel i nvidia control panel varjefall, gissar att det går att göra samma i ati catalyst control center eller vad det heter också.

Ja precis !
Okej, ska kolla igenom Catalyst kontrollpanelen smile

Meldem
4 137 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
habomaster skrev:
Vilket OS? XP, Vista eller 7?

Detta är en inställning i kontrollpanelen, man ska välja rätt ljudkälla.

XP har jag, windows 98mode hahahah

Meldem
4 137 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
Hittade inget i Catalyst, men jag gick in på Ljudenheter, den stod på ATI HD blablabla, så jag valde HD Relatek blbalba, så nu funkar det tongue

463 Inlägg
31 augusti 2011
TouchOfRed skrev:
Hittade inget i Catalyst, men jag gick in på Ljudenheter, den stod på ATI HD blablabla, så jag valde HD Relatek blbalba, så nu funkar det tongue

Vad bra du löste det! Det var precis detta jag syftade på smile

Meldem
4 137 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
habomaster skrev:
TouchOfRed skrev:

Vad bra du löste det! Det var precis detta jag syftade på smile

Kollade källan, efter jag inte hittade nåt på ATI center smile

Meldem
4 137 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
Enda problemet som jag märkte nu, är att jag måste ha mycket högre på volymen för att höra nåt. Vad kan det bero på? :o

Sök