Fixar du bara oljan så är det väldigt enkelt att göra det själv,eller du behöver en till som startat och stänger bilen när du säger till.
Vad du behöver:
1 st slang som har så pass stor innerdiameter så att slangen från oljekylaren passar i den.
1st slangklämma som passar slangen du köpte.
1 st tratt för påfyllning.
Sen köpte jag två mindre slanga,1 st som går över pipen på tratten och en som passade inne i den slangen och gick ner i oljepåfyllningsröret till växellådan.
Jag köpte oxå 2 st 2 liters oljepåfyllningsflaskor så man fyller på lika mycket som man tappar ut.
Man kan använda vad man vill bara man fyller på lika mycket som man tappar ut!
Allt köpt på biltema för en billig peng.
Sedan volvo original växellådsolja.
Har läst i forum bla svxc att en som prövade olika oljor till sin växellåda,och dom höll inte samma kvalite som den som som volvo säljer,bla så började lådan slira kort efter oljesköljning.
Sen vet jag inte från vilket tillverkare volvo köper sin olja från?
Men dom han prövade var skit så jag hade inte chansat med nått annat.
Hur du gör:
Man tar o lossar slangen uppe i oljekylaren som kommer från växellådan till oljekylaren,om det är samma som på min så sitter den till höger om kylaren om du står framför bilen,vid lamphuset.
På den monterar du på en slang och en slangklämma så oljan inte kan rinna ut därifrån,och sen låter du den slangen gå ner i en flaska eller vad du nu använder.
På tratten så monterar du slangen/slagarna (som jag drog lite silvertejp så dom ej skulle lossna) och tar bort oljestickan till växellådan och sticker ner slangen i röret.
Be nu din vän starta bilen och du kommer att se att oljan kommer ut i slangen och ner i flaskan.
När du har tömt ut 2 liter så be din vän att stänga av motorn.
Jag tömde ut 2 liter och hällde på 2 liter i taget
Fortsätt tills oljan som kommer ut är lika röd och fin som den du häller i.
När du är färdig så glöm inte att kolla oljestickan så du har rätt nivå på olja.
Finns två nivåer Kall o Varm.
Lycka till.
Mvh J.