2720
Sök

S70 Slirar mellan 1an och 2an. (automat)

:-)
367 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hallå där!

Bilen det gäller är en S70 2,5T -98 med ett Steg1-chip från Hi-Tuning.

När jag stampar fullt så upplever jag ett slirande innan andra växeln glider i.
Dom andra växlarna dunkas i precis som det skall vara.
Mina första funderingar gick till att det kanske skall vara så med tanke på vrid och annat men en stund på Youtube gjorde mig osäker.

Jag upplever det inte som ett problem varken vid bus eller vid rödljusen, om någon flane nu skulle få för sig att han kan dra mig. cool

-Mina funderingar går till om det är någonting i lådan som håller på att ge sig?
-Men då blir nästa fundering, borde inte alla växlar slira om så är fallet?
Bilen har rullat 17000 mil, antar att det är ganska lugna mil då förra ägaren i huvudsak chippade den för att få ner förbrukningen (0,9 i hans ägo. 1,2 i min)
Oljan är mig veterligen aldrig bytt i lådan men jag har lite svårt för tyska så låter det vara osagt.

Är detta normalt? om inte, vad gör jag nu?
Om en renovering skulle vara på sin plats, någon som ligger inne med en någorlunda prisuppgift?
Preppa lådan är kostsamt men värt det?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 augusti 2011
#2
Byt olja först innan du gör nåt annat. Oljan i "moderna" automater behöver inte bytas alls lika ofta men förr eller senare blir man tvungen. Äldre lådor brukar gå att justera bande på, det kanske går på din med men som sagt, börja med det enklaste.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

:-)
367 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
#3
RD_87 skrev:
Byt olja först innan du gör nåt annat. Oljan i "moderna" automater behöver inte bytas alls lika ofta men förr eller senare blir man tvungen. Äldre lådor brukar gå att justera bande på, det kanske går på din med men som sagt, börja med det enklaste.

Usch va dyr bilen börjar bli roll
Men jag får helt enkelt börja med det och jobba mig vidare. Tack

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 augusti 2011
#4
-Michael skrev:
RD_87 skrev:
Byt olja först innan du gör nåt annat. Oljan i "moderna" automater behöver inte bytas alls lika ofta men förr eller senare blir man tvungen. Äldre lådor brukar gå att justera bande på, det kanske går på din med men som sagt, börja med det enklaste.

Usch va dyr bilen börjar bli roll
Men jag får helt enkelt börja med det och jobba mig vidare. Tack

Oljebyten kostar väl inte mycket? Jag är inte säker men jag har för mig att det är vanlig DexronIII i Volvo, så det kan inte kosta mer än 500:- för oljan och då har du fått bra grejor. smile
Filtret är troligen ett tvättbart finmaskigt metallnät, då varken mekonomen eller Meca har nåt filter listat så gissar jag på det.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 679 Inlägg
29 augusti 2011
#5
Pröva bytt oljan skadar inte att göra det smile
Min automat låda rasade för nån månad på en 850 t5 och det var inte så billigt tycker jag tongue
Så bytt oljan i den, är den inte bytt 17.000 mil så tycker jag du ska göra det smile
Men det är ju bara lyfta på Stickan och se hur den ser ut smile


19 Inlägg
29 augusti 2011
#6
Jag hade gjort en sköljning utav lådan till att börja med!

Räcker inte med ett byte utav oljan utan med en sköljning så får du ut all gammal olja o skit.

Bytar du bara oljan i lådan så är risken att felet återkommer eftersom det finns gammal olja o skit kvar i rören o kylaren till lådan.

Har gjort en sköljning på min,är en enkel operation,fast det går åt en hel del olja.

Blev skillnad o min har rullat 7400 mil.

Köp 20 liter så är du på säkra sidan.

På min så gick det år ca 17 liter innan oljan som kom ut var lika röd o fin som den jag hällde i.

Brukar ta allt mellan ca 12-20 liter för en sköljning,efter alla som jag har hört gjort det.

Har du en extra oljekylare till lådan?

Kan vara värt att investera i en,gjorde det till min, Volvo original extra oljekylare.

Gick väl på ca 2000 för kylaren och monteringen var väldigt enkel.

Lycka till.

Mvh J.


:-)
367 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
#7
RD_87 skrev:
-Michael skrev:
RD_87 skrev:
Byt olja först innan du gör nåt annat. Oljan i "moderna" automater behöver inte bytas alls lika ofta men förr eller senare blir man tvungen. Äldre lådor brukar gå att justera bande på, det kanske går på din med men som sagt, börja med det enklaste.

Usch va dyr bilen börjar bli roll
Men jag får helt enkelt börja med det och jobba mig vidare. Tack

Oljebyten kostar väl inte mycket? Jag är inte säker men jag har för mig att det är vanlig DexronIII i Volvo, så det kan inte kosta mer än 500:- för oljan och då har du fått bra grejor. smile
Filtret är troligen ett tvättbart finmaskigt metallnät, då varken mekonomen eller Meca har nåt filter listat så gissar jag på det.

Bilia vill ha 3100kr för sköljning och påfyllning. Är tydligen 10L olja som skall i därav priset men man kanske skall försöka pressa priset på lite olika firmor om det nu rör sig om en femhundring för oljan.


JimmyAndersson skrev:
Pröva bytt oljan skadar inte att göra det smile
Min automat låda rasade för nån månad på en 850 t5 och det var inte så billigt tycker jag tongue
Så bytt oljan i den, är den inte bytt 17.000 mil så tycker jag du ska göra det smile
Men det är ju bara lyfta på Stickan och se hur den ser ut smile

Oljan är brun och luktar väldigt mystiskt så ett byte är nog på sin plats. cool




JonnybGood skrev:
Jag hade gjort en sköljning utav lådan till att börja med!

Räcker inte med ett byte utav oljan utan med en sköljning så får du ut all gammal olja o skit.

Bytar du bara oljan i lådan så är risken att felet återkommer eftersom det finns gammal olja o skit kvar i rören o kylaren till lådan.

Har gjort en sköljning på min,är en enkel operation,fast det går åt en hel del olja.

Blev skillnad o min har rullat 7400 mil.

Köp 20 liter så är du på säkra sidan.

På min så gick det år ca 17 liter innan oljan som kom ut var lika röd o fin som den jag hällde i.

Brukar ta allt mellan ca 12-20 liter för en sköljning,efter alla som jag har hört gjort det.

Har du en extra oljekylare till lådan?

Kan vara värt att investera i en,gjorde det till min, Volvo original extra oljekylare.

Gick väl på ca 2000 för kylaren och monteringen var väldigt enkel.

Lycka till.

Mvh J.

Oj va tidigt du bytte din neutral
Det här med oljekyl låter väldigt spännande måste jag säga. Bilen går ju ganska hårt (impa på brudar cool ) så det kanske vore något vid nästa lön.

Men jag får börja med att skölja och hälla på nytt.

Återkommer om problemet fortfarande finns kvar efter allt.


Tack grabbar!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
31 augusti 2011
#8
20L av din olja kostar 635:- på swedol så det är fan inget att pipa över. smile Min olja byts varje år så jag har rutinen inne...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

19 Inlägg
31 augusti 2011
#9
Fixar du bara oljan så är det väldigt enkelt att göra det själv,eller du behöver en till som startat och stänger bilen när du säger till.

Vad du behöver:

1 st slang som har så pass stor innerdiameter så att slangen från oljekylaren passar i den.

1st slangklämma som passar slangen du köpte.

1 st tratt för påfyllning.

Sen köpte jag två mindre slanga,1 st som går över pipen på tratten och en som passade inne i den slangen och gick ner i oljepåfyllningsröret till växellådan.

Jag köpte oxå 2 st 2 liters oljepåfyllningsflaskor så man fyller på lika mycket som man tappar ut.
Man kan använda vad man vill bara man fyller på lika mycket som man tappar ut!

Allt köpt på biltema för en billig peng.

Sedan volvo original växellådsolja.

Har läst i forum bla svxc att en som prövade olika oljor till sin växellåda,och dom höll inte samma kvalite som den som som volvo säljer,bla så började lådan slira kort efter oljesköljning.

Sen vet jag inte från vilket tillverkare volvo köper sin olja från?

Men dom han prövade var skit så jag hade inte chansat med nått annat.

Hur du gör:

Man tar o lossar slangen uppe i oljekylaren som  kommer från växellådan till oljekylaren,om det är samma som på min så sitter den till höger om kylaren om du står framför bilen,vid lamphuset.

På den monterar du på en slang och en slangklämma så oljan inte kan rinna ut därifrån,och sen låter du den slangen gå ner i en flaska eller vad du nu använder.

På tratten så monterar du slangen/slagarna (som jag drog lite silvertejp så dom ej skulle lossna) och tar bort oljestickan till växellådan och sticker ner slangen i röret.

Be nu din vän starta bilen och du kommer att se att oljan kommer ut i slangen och ner i flaskan.

När du har tömt ut 2 liter så be din vän att stänga av motorn.

Jag tömde ut 2 liter och hällde på 2 liter i taget

Fortsätt tills oljan som kommer ut är lika röd och fin som den du häller i.

När du är färdig så glöm inte att kolla oljestickan så du har rätt nivå på olja.

Finns två nivåer Kall o Varm.

Lycka till. big_smile

Mvh J.



Sök