2381
Sök

Volvo 945 ltt -98, bilen dör.

244 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
#1
har ett problem som är riktigt irriterande. Kör jag med Ac på så varje gång man ska stanna så är det precis som det håller på att dö, den dör även ibland. Hängdes bara när jag trampar ner kopplingen. Har även märkt att om jag kör utan Ac och varvar ganska mycket typ 4 tusen så
vill den också då. lamporna tänds och då börjar även Ac lampan blinka.

tomgången är lite orolig pendlar från 800-1000 hela tiden..

tacksam för all hjälp


270 Inlägg
28 augusti 2011
#2
Har du öppen dumpventil?


244 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
#3
ingen dump. öppet luftfilter. något noname trimchip. 15g turbo som wastegaten verkar vara kass på..


1 938 Inlägg
29 augusti 2011
#4
Kan det vara att den drar tjuvluft/läcker luft någonstans?

244 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
#5
har kollat alla slangar jag kan komma på men inte hittat något.


1 938 Inlägg
29 augusti 2011
#6
DouZter skrev:
har kollat alla slangar jag kan komma på men inte hittat något.

Insugspackning?

244 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
#7
inte kollat... får ta å göra de... några mer saker som jag ska kolla?


244 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#8
insugningspackning är bytt. den var så innan bytet med.


10 Inlägg
31 augusti 2011
#9
Hej alla
Hakar på denna problemtråd då jag har liknande symptom på min 945 -95 med B230 LTT. Tomgången är ok men mellan 1200 och 1500 varv tappar motorn all kraft och är på väg att dö då man kör med växeln i - oavsett växel. Och lamdalampan lyser fast julen är över.
Om man däremot slirar lite på kopplingen med pedalen nedtryckt så att belastningen lättas så går motorn upp i varv och man klarar sig från ett annalkande motorstopp. Bytte själv LMM i våras när den pajade. Köpte kollad beg Bosch på bilskroten. Bytte också lambda i somras hos billig mek, även den en kollad beg från demontering. Och förra sommaren byttes fördelardosa, rotor och kablar. "såg ut att ha legat sjöbotten" enl Mekonomen.
Men bileländet hoppar och hackar fortfarande runt 1200 varv. Blir galen. Har in i det längsta hoppats på att det INTE är insugspackningen då jag inte är en hejare på att meka.
Vad tror ni. Kan det vara den? Verkar vara må
Hur svårt är det att byta?
Vad behövs och hur mycket tid tar det för en drummel som jag? Räcker en lördagsförmiddag?

10 Inlägg
31 augusti 2011
#10
Nu har jag i mörkret med ficklampa tömt en halv flaska startgas runt alla fyrar rören vid insuget.
Nada - ingen reaktion. Ingen höjd tomgång. Törs man räkna bort trasig insugspackning?
Och måste rätta mig själv - tomgången är viss lite orolig. Inte några stora utslag men visst pulserar gången en aning och nålen hoppar mellan 575 och 700 varv, typ.
Har förstått att det finns fler grejjer i den här kedjan av bensin- och luftprylar som kan spöka. Men jag förstår inte riktigt vad de är, var de sitter och vad man bör göra (tomgångsmotor, gasspjäll, spjällskiva, impulsgivare, slangar och gud vet vad).
Står jag inför ett fall för en verkstad eller finns det hopp för en novis som jag?

10 Inlägg
31 augusti 2011
#11
Nu har jag i mörkret med ficklampa tömt en halv flaska startgas runt alla fyrar rören vid insuget.
Nada - ingen reaktion. Ingen höjd tomgång. Törs man räkna bort trasig insugspackning?
Och måste rätta mig själv - tomgången är viss lite orolig. Inte några stora utslag men visst pulserar gången en aning och nålen hoppar mellan 575 och 700 varv, typ.
Har förstått att det finns fler grejjer i den här kedjan av bensin- och luftprylar som kan spöka. Men jag förstår inte riktigt vad de är, var de sitter och vad man bör göra (tomgångsmotor, gasspjäll, spjällskiva, impulsgivare, slangar och gud vet vad).
Står jag inför ett fall för en verkstad eller finns det hopp för en novis som jag?


Sök