3402
Sök

Basen slår/låter konstigt?

Bas älskare
716 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
Tja, var iväg igår med syrrans bil o dunkade lite musik med öppen skuff, för de första såg jag att basen slår innåt, ska den göra de? jag vet att basar slår både in och ut men man brukar se om den slår mest ut eller in.
Kan de va att + och - e felkopplade?

Och sen låter de grymt bra i bilen men inte när man står bakom bilen med öppen skuff :S ?
De typ skramlar o låter skumt om basen typ att de distar om den..

HJÄLP TACK tongue

4 693 Inlägg
22 augusti 2011
Det som skramlar och låter illa låter garanterat så hela tiden, bara det att det inte hörs när du sitter i bilen.
Att den slår innåt som du säger och låter konstigt kan bero på tex för hög gain, spelar under avstämningen, distad signal... osv osv

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 augusti 2011
Basen rör sig lika mycket inåt som utåt, enda skillnaden som blir om man fasvänder (skiftar + & -) är att rörelsen blir "noll - in - noll - ut - noll" istället för "noll - ut - noll - in - noll". Men tydligen så kan man få lite mysko fenomen med portade lådor eller med dåligt tätade slutna, typ som att nolläget flyttas bakåt en bit.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bas älskare
716 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Basen rör sig lika mycket inåt som utåt, enda skillnaden som blir om man fasvänder (skiftar + & -) är att rörelsen blir "noll - in - noll - ut - noll" istället för "noll - ut - noll - in - noll". Men tydligen så kan man få lite mysko fenomen med portade lådor eller med dåligt tätade slutna, typ som att nolläget flyttas bakåt en bit.

Okej, för när man spelar en låt o tittar på den som sagt så ser man att den åker inåt mer än ut..
Ska gå ut o ta en glutt o se om jag verkligen har kopplat rätt.
Om + och - sitter rätt vad ska jag göra isåfall ?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 augusti 2011
Du behöver inte bry dig i hur + & - sitter, det finns inget som är rätt eller fle där mer än att det som låter rätt är rätt. Men testa att skifta bara för att se vad som händer, tvivlar på att det blir någon skillnad.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

930 Inlägg
25 augusti 2011
Vad är det för basar?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Bas älskare
716 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
Kamulen skrev:
Vad är det för basar?

De är en Kicker DC 12".
Alltså en kicker bas som har några år på nacken.

329 Inlägg
27 augusti 2011
Har sett/hört liknande märkliga basrörelser förvisso i 2bas-upplägg. Men då har det vart olika tjocka högtalarkablar i lådan som gett de mest märkliga resultaten...

Bas älskare
716 Inlägg
3 september 2011
Trådstartare
Kolla på detta klipp, den sugs mera innåt, typ så blir de med min bas i lådan

http://www.youtube.com/watch?v=-CvMELSg … re=related

147 Inlägg
4 september 2011
vänder man + och - så spelar den bakåt (inåt) och det kan låta bättre än när man kopplar vanligt det är bara att prov lyssna vilket som låter bäst .eq  ljudprosessorer brukar ha fas vändning inbyggt så kan man sitta och trycka på en knapp istället för att vända på kablarna

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 september 2011
Nej basen spelar inte enbart inåt eller utåt, det som händer när man fasvänder (som jag tror att jag har skrivit förut i den här tråden) är att istället för att röra sig: noll - ut - noll - in - noll så rör sig basen: noll - in - noll - ut - noll.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök