Ja kastar upp en liten tråd på pendlarbilen som kostade mig en underskrift och lite arbete (rostlagning av golv och hjullagerbyte).
Iom att den skall gå som vardagsbil till och från jobbet och jag har andra planer som innebär MYCKET arbete med 240n så har en del fått flytta över och en del införskaffats.
Själv arbetet tog mig kanske 40-50 timmar, och då slarvade jag dock en del. Eller ja, hade såpass lite NDF hemma att jag snålade lite mkt till baslådans baffel vilket ni kommer att se sen.
System är som följer:
HU: Eclipse 8445 (behöver ingen närmare presentation, flyttat från 240n)
Steg: Audison SRx 5, smidigt litet krafpaket på fem kanaler.
Framsystem: Amega QCOX350 3.5" koax på originalplats i i-brädan (inget att visa mao)
Amega DRVRQ6 6.5" midbas/mellanregister (samma element som i QCOMP60-kitet)
Bas: Focal Polyglass K21V2, flyttat från 240n.
Tar bara det viktigaste arbetet på bild.
Börjar med lite butylmatta.
Lägg till lite foam.
Foam på lite närmare håll.
En del kallar det ljuddämpning för golv......andra (som jag) kallar det förpackningsmatrial.
Tanken är att den skall dämpa en del vibrationer mellan dörrplåten och dörrsidan. Ett försök till viskodämpning. Ett mjuk del mellan två hårda delar där den mjuka delen tar upp energin. Dock inte lika effektivt som Eriks lösning med en handknackan aluplåt mot foamen men ändå. Det gör mer nytta än man tror.
Bafflar. Dubbla 12mm, rostfria M6 i inre plattan som dras fast i dörren.
Gallren målade.
Provmontage/spelande.
Bafflar monterade med kartfacken.
Som ni ser tillkom det en yttre baffel på 6mm.
Klätt och monterat.
Samma sak här...klätt och monterat. Blev tyg för att jag hade så det räckte.
Sådant här känner vi alla igen va?
Japp....grunden till lådan plastas.
Nu blir det ett hopp då jag inte orkade ta ngr bilder på själva lådbygget.
Provar så att ngt inte sket sig... Passar..........nästan som jag vill.
Ser litet ut....men som ni ser på bilderna på grundplastningen så är det inte djupt nedanför basen.
Och den RÄCKER TILL kan jag lova.
Med extra 6mm i botten så landade lådan där jag ville.
Dubbelkoll om steget verkligen går in där. Jadå
Som sagt: en ENKEL installation.
Baffeln är lite större än vad som behövs, men jag kanske flyttar runt steget lite på dne innan jag blir helt nöjd.
Hur plattan är skruvad kan ni fundera på.
Ang. utrymmet längst bak bakom hjulhuset så får det antingen utgöra förvaringsfack (varselväst huserar där idag) eller så sätter jag dit en kondensator från Audison Connection bara för att det passar in en där. Vi får se.
Återstår lite småpill som in med foam bakom plasten på bakluckan och dämpa plåten, de vibrerar ngt vedervärdigt.
Fixa klädseln, dämpa plåten på ryggstöden (ja 1 resp 2-dels fällbart) och klä detta med matchande tyg sen.
I övrigt.......tja inget mer
UPDATE!
Stod och funderade på om jag skulle prova en av mina älsklingar.
Jodå.....suget var för stort.
Återstår att se om gallret och skruvarna som behövs finns att köpa löst. Inväntar svar på detta.
Gallret sitter som en smäck där så jag hoppas Focal släpper dessa separat.
Kan bara säga att trots att denna bas bara får 160W RMS så jisses vilken bas.
I 14 liter slutet i denna bil om man jämför direkt med lillebror K21v2 som kostar 4x mindre än denna så spelar den dels högre, men först och främst:
Djupare, tightare, rappare och mer korrekt.
Även om jag höjer basen så blir den inte direkt dominant..det blir bara mer av det goda. Det blir inte jobbigt.
Allt K21v2an gör gör denna ljusår bättre......allt annat jag lyssnar på efter detta (i min bil) kommer låta SÅ dåligt
Iom att den skall gå som vardagsbil till och från jobbet och jag har andra planer som innebär MYCKET arbete med 240n så har en del fått flytta över och en del införskaffats.
Själv arbetet tog mig kanske 40-50 timmar, och då slarvade jag dock en del. Eller ja, hade såpass lite NDF hemma att jag snålade lite mkt till baslådans baffel vilket ni kommer att se sen.
System är som följer:
HU: Eclipse 8445 (behöver ingen närmare presentation, flyttat från 240n)
Steg: Audison SRx 5, smidigt litet krafpaket på fem kanaler.
Framsystem: Amega QCOX350 3.5" koax på originalplats i i-brädan (inget att visa mao)
Amega DRVRQ6 6.5" midbas/mellanregister (samma element som i QCOMP60-kitet)
Bas: Focal Polyglass K21V2, flyttat från 240n.
Tar bara det viktigaste arbetet på bild.
Börjar med lite butylmatta.
Lägg till lite foam.
Foam på lite närmare håll.
En del kallar det ljuddämpning för golv......andra (som jag) kallar det förpackningsmatrial.
Tanken är att den skall dämpa en del vibrationer mellan dörrplåten och dörrsidan. Ett försök till viskodämpning. Ett mjuk del mellan två hårda delar där den mjuka delen tar upp energin. Dock inte lika effektivt som Eriks lösning med en handknackan aluplåt mot foamen men ändå. Det gör mer nytta än man tror.
Bafflar. Dubbla 12mm, rostfria M6 i inre plattan som dras fast i dörren.
Gallren målade.
Provmontage/spelande.
Bafflar monterade med kartfacken.
Som ni ser tillkom det en yttre baffel på 6mm.
Klätt och monterat.
Samma sak här...klätt och monterat. Blev tyg för att jag hade så det räckte.
Sådant här känner vi alla igen va?
Japp....grunden till lådan plastas.
Nu blir det ett hopp då jag inte orkade ta ngr bilder på själva lådbygget.
Provar så att ngt inte sket sig... Passar..........nästan som jag vill.
Ser litet ut....men som ni ser på bilderna på grundplastningen så är det inte djupt nedanför basen.
Och den RÄCKER TILL kan jag lova.
Med extra 6mm i botten så landade lådan där jag ville.
Dubbelkoll om steget verkligen går in där. Jadå
Som sagt: en ENKEL installation.
Baffeln är lite större än vad som behövs, men jag kanske flyttar runt steget lite på dne innan jag blir helt nöjd.
Hur plattan är skruvad kan ni fundera på.
Ang. utrymmet längst bak bakom hjulhuset så får det antingen utgöra förvaringsfack (varselväst huserar där idag) eller så sätter jag dit en kondensator från Audison Connection bara för att det passar in en där. Vi får se.
Återstår lite småpill som in med foam bakom plasten på bakluckan och dämpa plåten, de vibrerar ngt vedervärdigt.
Fixa klädseln, dämpa plåten på ryggstöden (ja 1 resp 2-dels fällbart) och klä detta med matchande tyg sen.
I övrigt.......tja inget mer
UPDATE!
Stod och funderade på om jag skulle prova en av mina älsklingar.
Jodå.....suget var för stort.
Återstår att se om gallret och skruvarna som behövs finns att köpa löst. Inväntar svar på detta.
Gallret sitter som en smäck där så jag hoppas Focal släpper dessa separat.
Kan bara säga att trots att denna bas bara får 160W RMS så jisses vilken bas.
I 14 liter slutet i denna bil om man jämför direkt med lillebror K21v2 som kostar 4x mindre än denna så spelar den dels högre, men först och främst:
Djupare, tightare, rappare och mer korrekt.
Även om jag höjer basen så blir den inte direkt dominant..det blir bara mer av det goda. Det blir inte jobbigt.
Allt K21v2an gör gör denna ljusår bättre......allt annat jag lyssnar på efter detta (i min bil) kommer låta SÅ dåligt
Senast redigerat av Lonefox (2 september 2011)
Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
0
0
0
0