3676
Sök

Nya däck till volvo v70 -98

88 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
Köpte ett par schyssta fälgar, men fick några problem!

De har suttit på en V70 II -09, fick byta centrumring så passa de iaf.

Däcken slår i inneskärmen vid fullt rattutslag samt i yterkanten av innerskärmen både fram och bak vid större gupp i högre farter.

Däcken är 235/45-17, jag har för mig att dem är för breda och de är felet?

De nya däcken jag söker är helårsdäck, alt vinterdäck utan dubb! Vad för storlek ska jag satsa på?

Skulle gärna vilja ha 215 så den slipper vara så tungstyrd, 45 är väl rätt höjd?

fälgarna har 7tum i bredd smile

* Voff voff *
10 653 Inlägg
11 september 2011
Om du ska hamna så nära rätt storlek som möjligt ska du ha 205/45-17".

215/45-17" kan dock fungera om fälgarna har rätt ET. Eventuellt kan du behöva montera styrutslagsbegränsarna från C70 dock.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

88 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
Blir säkra före det osäkra, alltså! smile

Någon som har nå budgetdäck att rekomendera?

* Voff voff *
10 653 Inlägg
14 september 2011
Personligen gillar jag Federal SS-595. Har dom på båda mina bilar och är grymt nöjd, i synnerhet på blöt vägbana är dom grymma.

//Brådhis

EDIT: Missade att det var dubbfria vinterdäck du sökte. Federal SS-595 är ett sommardäck.
Senast redigerat av Brådhis (15 september 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
14 september 2011
Har du dödslängtan? Hur känner du inför dina medtrafikanter? 
Att snåla på däck är dumt. Att snåla på vinterdäck är annu dummare! Att köra på dubbfria vinterdäck på sommaren å tro att de är nästan samma sak som sommardäck är korkat!
Läste ett däcktest från vi bilägare, om ja inte missminner mej, där dom testade sommardäck. Dom testade både däck från kända tillverkare och helt okända däck tillverkade i kina... Låt säga att resultaten för de sistnämnda inte var nåt vidare...  Dom hade även med ett av dom bättre dubbfria däcken som jämförelse. Inte heller dom presterade nåt vidare...
Ett av momenten i testet var bromsning, vill minnas att de var från 80km/h. När dom bästa däcken stog still höll "kinadäcken" fortfarande 30km/h! Dubbfria däcken hade ca 50km/h!
De är alltså skillnaden mellan att få stopp på bilen före övergångstället med en jävla puls å inse att de gick bra, köra på fotgängaren/cyklisten/barnvagnen å ge dom svåra skador, alternativt rent av köra ihjäl fotgängaren/cyklisten/barnvagnen!   
Mellan 30-50km/h ökar nämligen risken att dö om man blir påkörd, från ca 5% till ca 95% !

Tänk på detta när ni sitter där å endast kollar priser, utan att bry er de minsta om vad ni faktiskt får för pengarna...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Sök