2480
Sök

Turbokonventera 9000 CD

34 Inlägg
17 januari 2007
Trådstartare
#1
Vill ha lite goda råd. Är styrenheten och kabelstammen det som ska bytas vid turbokonv.? Förutom all "hårdvara"..

||Speedlimits Are For Pussies||

Så eller så eller tvärtom.
86 Inlägg
17 januari 2007
#2
hmm.... inte enklare att byta upp sig till en 9000 2.3 Turbo? Troligen inte alltför mkt dyrare heller:P

/Joel
"Det ordnar sig alltid."

Fordonsmekaniker, galen o allmänt jävla envis
78 Inlägg
18 januari 2007
#3
Enklast att byta bil alt komplett motor.

Allmänt jävla envis!

1 585 Inlägg
19 januari 2007
#4
hehe jag hade också velat turbo konvertera min saab 9000 cd. Så får se om det kommer några bra förslag här:P... Och hmm ja det kanske är enklast att byta bil men man vill kanske inte göra det:P?
Senast redigerat av Jolle87 (19 januari 2007)

5 710 Inlägg
19 januari 2007
#5
Räknar man lite på det och grejjerna som behövs......:
• Turbo ~1000kr
• Grenrör ~300-500
• Insug 200-400
• Vattenrör/oljerör ~500
• Avgassystem ~500
• Packningar turbo/insug/avgas ~400
• Laddluftkyl + slangar ~1000
• Spridare ~400
• Kabelhärva + boxar ~1000

Skall det bytas kolvar oxo tillkommer ~1000kr

Summa.....cirkus 5000-6000 kr vilket man får en hel motor eller en hel BIL för.

Sedan går det inte besiktiga= extrakrångel.

Nä....köp en bil med turbo från början istället.....blir bättre/enklare och billigare

MVH Jonas
..............

34 Inlägg
19 januari 2007
Trådstartare
#6
Det är ju det.. Jag vill inte göra mig av med CDn.. Men kostnadsförslaget var ju lite  väl snällt kanske.. Man kan ju räkna med o lägga iaf 20 000 som jag ser det iallfall.. Vore kul med en lite annorlunda bil.. Men kanske det blir att man får köpa en aero eller cse turbo.. Men som sagt det vore förbannat kul att få sig en monster-cd;) Det är ju som sagt vanligare med vråltrimmade CSE-bilar... Men men..

||Speedlimits Are For Pussies||

1 585 Inlägg
19 januari 2007
#7
hmm om man köper en hel 2.3 liters turbo motor begangnad då som man kan få för typ 5000kr eller nått. Passar den direkt ner i motorutrymet? för det borde ju nästan va enklast att göra så sen att man bara byter det som ska bytas på sidan om också..

C70 byggande djurvårdare
545 Inlägg
19 januari 2007
#8
Jolle87 skrev:
hmm om man köper en hel 2.3 liters turbo motor begangnad då som man kan få för typ 5000kr eller nått. Passar den direkt ner i motorutrymet? för det borde ju nästan va enklast att göra så sen att man bara byter det som ska bytas på sidan om också..

mm de har ja oxå tänkt på.. så saabexperter, va säger ni??smile

Två ord räcker, SAAB knäcker

Direktör
305 Inlägg
19 januari 2007
#9
Man köper in 2,3 liters turbo på saab, 2,0 maskinerna ska de4t va då dom har bättre prestanda och tål chippning, jag hadde en cse som låg på strax över 300 hästar med steg 3 chipp och lite annat jox och det var en 2,0 plus att 2,3 är lite segare i responsen än vad 2,0 är

Speed limit are only for pussy

5 710 Inlägg
19 januari 2007
#10
Dock vill jag inte påstå att det är speciellt med en 9000CD med lite effekt heller....ta bara ett kik på alla här på Garaget....

Visst går det stoppa ned en 2.3T spis i en vanlig CD men jag hävdar absolut att det är en ganska dålig idé då du inte kommer klara SBP.
Med en budget på 20.000 får man ju lätt en 9000CD med 2.3liters turbomotor original.

MVH Jonas
..............

1 453 Inlägg
19 januari 2007
#11
Nallen_sthlm skrev:
Man köper in 2,3 liters turbo på saab, 2,0 maskinerna ska de4t va då dom har bättre prestanda och tål chippning, jag hadde en cse som låg på strax över 300 hästar med steg 3 chipp och lite annat jox och det var en 2,0 plus att 2,3 är lite segare i responsen än vad 2,0 är

Varför skulle en 2,3-liters motor tåla mindre än en mindre motor? Nä, det där har du fått om bakfoten...

Vad är det för responstid du surrar om? Gäller det spoolup-tiden så har det minimalt med cylindrarnas volym att göra!


C70 byggande djurvårdare
545 Inlägg
19 januari 2007
#12
för o låna tråden lite, hur blir det på en 900 2,3 då? måste man ha en 2,3 t då el går d fint me en 2,0?

Två ord räcker, SAAB knäcker

6 851 Inlägg
23 januari 2007
#13
sveddan skrev:
Nallen_sthlm skrev:
Man köper in 2,3 liters turbo på saab, 2,0 maskinerna ska de4t va då dom har bättre prestanda och tål chippning, jag hadde en cse som låg på strax över 300 hästar med steg 3 chipp och lite annat jox och det var en 2,0 plus att 2,3 är lite segare i responsen än vad 2,0 är

Varför skulle en 2,3-liters motor tåla mindre än en mindre motor? Nä, det där har du fått om bakfoten...

Vad är det för responstid du surrar om? Gäller det spoolup-tiden så har det minimalt med cylindrarnas volym att göra!

Ja det va en bra fråga? undrar oxå lite varför det skulle vara sämre att trimma en 2.3 motor än 2.0?

En 2.0 med strax över 300hk och steg 3? vems chip va det och vad menas med lite annat jox?


22 Inlägg
25 januari 2007
#14
vill bara säga att 2.0an och 2.3an har samma underdel men en annan vevaxel och stakar men altså samm kolvar. men topparna är nog inte riktigt identiska



Sök