3285
Sök

Hur mycke kan jag ladda, 850 R

86 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
#1
Hej hopp.!

Har köpt mig en 855 R.

Steg tre chippad, 3,5" downpipe till racekat och 3" därefter.
Öppet filter osv.

Frågan är. hur mycke kan jag ladda.?
Hur mycke laddar ni med era t5.?


Tacksam för svar.


Mvh


699 Inlägg
12 september 2011
#2
Det ska styras av styrboxen via megnetventil, kör inte med pysventil! Max 1,2bar sen är vevstakarna illa ute..

Bilgalen elektriker :)

86 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
#3
Max 1,2 alltså. jo Han jag köpte bilen av hade skruvat ner turbon, därför jag undrar lite hur mycke jag kan skruva upp den. Men tack för svar i alla fall.
JonasHalt skrev:
Det ska styras av styrboxen via megnetventil, kör inte med pysventil! Max 1,2bar sen är vevstakarna illa ute..


4 822 Inlägg
12 september 2011
#4
det går att böja orginal stakarna med mindre laddtryck än så, finns dom som lyckats göra det med orginalladdtrycket på 0,6

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Optimist
145 Inlägg
14 september 2011
#5
laddet är bara en del av sanningen har jag lärt mig, mottrycket i avgassystemet spelar stor roll

Här kan man skriva något vettigt

86 Inlägg
16 september 2011
Trådstartare
#6
Okej, men jag som har 3.5 till racekat och 3" därefter borde ha lite mottryck eller.?
T5-Bohlin skrev:
laddet är bara en del av sanningen har jag lärt mig, mottrycket i avgassystemet spelar stor roll


8 251 Inlägg
16 september 2011
#7
Jo, mottrycket efter turbon i ditt fall är litet, men det som räknas om man är intresserad av stakarna ska hålla är mottrycket innan turbon. Och där har du ju problem med trångt grenrör och litet avgashus som bromsar upp.


Optimist
145 Inlägg
16 september 2011
#8
Men om jag har en kkk24, hur mycket (teoretiskt sett) kommer jag kunna ladda? Orginal grenrör och 3" dp

Här kan man skriva något vettigt

8 251 Inlägg
16 september 2011
#9
T5-Bohlin skrev:
Men om jag har en kkk24, hur mycket (teoretiskt sett) kommer jag kunna ladda? Orginal grenrör och 3" dp

Det finns det ingen som kan svara på riktigt. Det är inte bara vad som är gjort med motorn som spelar roll utan även ditt körsätt och kvaliten på stakar i just din motor. Någonstans mellan 0,5 och 2 bar smäller det. Men vart gränsen går för just din motor kan i-n-g-e-n med säkerhet säga. Med tanke på K24'an kommer något tråkigt kunna hända redan vid 1,5 bar pga lagringen i dem.


Optimist
145 Inlägg
16 september 2011
#10
Jo att stakarna kan ge sig redan vid orginal effekten vet jag. Använder bilen mest för transport så varken stakar eller turbo behöver oroa sig då det är sällan jag verkligen gasar på.

Här kan man skriva något vettigt


Sök