Deception skrev:sleepyoh skrev:Brådhis skrev:
Preskriptionstid finns inte på p-böter. Dom går helt enkelt till kronofogden om du inte betalar.
Preskriptionstiden är ju den tidsram, inom vilken en person som begått ett brott måste bli lagförd för att kunna straffas.
En p-bot är ju egentligen en kontrollavgift och klassas inte som ett brott, dvs du hamnar inte i brottsregistret pga den.
//Brådhis
Skitsnack. Preskriberingstid gäller när det gäller skulder också.. Min far var med i aftonbladets top 10 mest skuldsatta män för några år sedan, vi har bråkat en hel del med diverse bolag och kronofogden..
Men då krävs väl först att man ansökt om skuldsanering och sen får leva på existensminimum ett tag? Man kan ju inte bara skita i räkningarna utan att något händer liksom..
Nej det behöver du inte, eller behöver och behöver, håller du dig undan myndigheter i många år, och då menar jag varenda myndighet som finns i detta land, så kan ju ingen få tag på dig. Då kan du göra vad du vill medans dom jagar dig för fullt. Gör det däremot utmätning och du tjänar vit lön och har ett boende så kommer de dra en viss summa per månad, du får existensminimum tills skulden är betalad. Så beror ju helt på dina egna omständigheter.
Sen finns det ju många privatägda inkasso bolag som jagar runt, alla går inte vidare till fogden, och dessa inkasso bolag kan ju inte direkt sno dina pengar från din lön eller något sådant, de kommer ju skicka delgivningsmän då och då, eller ja delgivningsmännen kommer jaga dig i den mån de orkar, kontakta dina nära släktingar åka till varenda adress du har befunnit dig på osv, så åter igen beror det på om du håller dig undan allt eller inte, som sagt.
Vet att många inkasso bolag som jag har haft erfarenhet inte orkar jaga dig efter ett tag, samt att de företag som du är skyldig pengar inte finns längre, har gått i konkurs, har beslutat att sluta jaga dig, osv osv kan hända. Några skulder från farsans sida blev avskrivda efter många år, då av något privat inkassobolag jag inte kommer ihåg namnet på. De fick aldrig tag på han osv..
En annan sak är att vissa inkassobolag skickar ärendet vidare till polis, om de har träffat mött dig och du inte ville skriva på delgivningen, och dylikt. Kanske bara malt på med massa random wall of text då jag inte är i nyktraste laget. Hoppas någon förstår:rolleyes:
_----------'
0
0
0
0