3552
Sök

Steg 1 + JT 3" halvsats till saab 9-5. funkar det?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
Tjena!

saken är den att jag är lite sugen på att trimma min saab 9-5 2.0t med steg 1-programvara.

men jag skulle också vilja ha JT 3" halvsats från katten och bakåt för att få till det härliga ljudet.

Funkar det att köra med steg 1-program tillsammans med 3" från katten och bakåt?

ja menar, steg 1 är ju gjort för en 100% originalbil. gör 3" halvsats någon skillnad så att steg 1 inte funkar optimalt längre?

anledningen till att jag inte satsar på steg 2 direkt (både halvsats och programvara) är att jag känner att det är mycket pengar att lägga ut på en och samma gång och jag vill skulle gärna vilja ha bilen trimmad innan sommaren   .

dessutom så behöver man väl göra något åt bränslet när man kör steg 2 om ja har fattat rätt? antingen röda spridare eller annan BTR?

hoppas ni förstår hur jag menar.

MVH Fredrik

2 271 Inlägg
20 december 2010
Inga problem med halvsystem och steg1.

1 903 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
lingua skrev:
Inga problem med halvsystem och steg1.

vad bra! tack för snabbt svar smile

MVH

3 860 Inlägg
20 december 2010
Ja kör med steg 1 programvara och en JT halvsats! Funkar perfekt o låter såååå skönt, har några klipp på min sida dock ingen super kvalle...

Brorsan kör med orginal programvara i sin v40T4, egensvetsad DP o JT halvsats, INGE dåligt ljud eller klös i den!!
Bara att köra på! Och om du köper ett steg 2 är väl avgaset där bara 2,5"??? JT låter enligt mig mycket bättre!!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

1 903 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
spokenratt skrev:
Ja kör med steg 1 programvara och en JT halvsats! Funkar perfekt o låter såååå skönt, har några klipp på min sida dock ingen super kvalle...

Brorsan kör med orginal programvara i sin v40T4, egensvetsad DP o JT halvsats, INGE dåligt ljud eller klös i den!!
Bara att köra på! Och om du köper ett steg 2 är väl avgaset där bara 2,5"??? JT låter enligt mig mycket bättre!!

okej, bra! smile

originalprogram och annan DP och JT? tongue hehe, låter farligt att göra en såpass stor ändring utan att byta programvara. funkar kanske de gör men frågan är väl hur motorn mår? jag är ingen expert men vad jag har fått lära mig så ska du vara väldigt försiktig med vilken hårdvara du använder om du inte har rätt mjukvara som är anpassad till övrig setup tongue

MVH

3 860 Inlägg
20 december 2010
FreddeLi skrev:
spokenratt skrev:

okej, bra! smile

originalprogram och annan DP och JT? tongue hehe, låter farligt att göra en såpass stor ändring utan att byta programvara. funkar kanske de gör men frågan är väl hur motorn mår? jag är ingen expert men vad jag har fått lära mig så ska du vara väldigt försiktig med vilken hårdvara du använder om du inte har rätt mjukvara som är anpassad till övrig setup tongue

MVH

det må vara sant, men det kommer mjukvara i den till våren. Avgaset i sig är ju ingen jätte förändring, men på en turbo bil märker man ju klart spoolupen på turbon mycket bättre!

Men till det du ville ha kan jag varmt rekomendera en halvsats!

EDIT:
Riskerna kommer ju när man ex byter till större turbo utan att udatera mjukvara..
Senast redigerat av spokenratt (20 december 2010)

Autotech

1 903 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
spokenratt skrev:
FreddeLi skrev:
spokenratt skrev:

okej, bra! smile

MVH

det må vara sant, men det kommer mjukvara i den till våren. Avgaset i sig är ju ingen jätte förändring, men på en turbo bil märker man ju klart spoolupen på turbon mycket bättre!

EDIT:
Riskerna kommer ju när man ex byter till större turbo utan att udatera mjukvara..

jag tänkte mest på att grövre downpipe gärna tillåter lite högre laddtryck och högre ladd utan mer soppa kan bli farligt tongue

okejokej! blir nog att jag skaffar mig ett sådant och pengarna räcker till för det till våren smile

MVH

51 Inlägg
21 december 2010
FreddeLi skrev:
spokenratt skrev:
FreddeLi skrev:

okej, bra! smile

MVH

EDIT:

jag tänkte mest på att grövre downpipe gärna tillåter lite högre laddtryck och högre ladd utan mer soppa kan bli farligt tongue

okejokej! blir nog att jag skaffar mig ett sådant och pengarna räcker till för det till våren smile

MVH

Fast det är sällan (om det ens kan hända att det ökas så pass mycket) att det blir skadligt av det lilla laddet kan ökas med grövre dp smile känner många som kört alla möjliga turbobilar med original programvara och 3" hela vägen och aldrig hört talas om något negativt med det smile har själv gjort det med wink

1 903 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
Laejv0 skrev:
FreddeLi skrev:
spokenratt skrev:

EDIT:

MVH

Fast det är sällan (om det ens kan hända att det ökas så pass mycket) att det blir skadligt av det lilla laddet kan ökas med grövre dp smile känner många som kört alla möjliga turbobilar med original programvara och 3" hela vägen och aldrig hört talas om något negativt med det smile har själv gjort det med wink

Okej, som sagt, ingen erfarenhet av det själv tongue har bara läst de och blivit tillsagd att så ligger de till när man frågat tongue

men de Är ju bra att veta smile behöver man inte nojja över de om man skulle göra de i framtiden tongue

Mvh

5 710 Inlägg
21 december 2010
FreddeLi skrev:
anledningen till att jag inte satsar på steg 2 direkt (både halvsats och programvara) är att jag känner att det är mycket pengar att lägga ut på en och samma gång och jag vill skulle gärna vilja ha bilen trimmad innan sommaren   .

Frågan är hur mycket dyrare det blir att köpa en steg2 programvara istället för en steg1?
Har du ändå tänkt att ha steg 2 senare är det en bättre affär att skaffa det direkt.

MVH Jonas
..............

3 860 Inlägg
21 december 2010
Är det verkligen skillnad på mjukvaran i steg 1 och 2? tittade på BSR's hemsida lite snabbt o verkar vara avgas eller ej som skilljer mellan steg 1 och 2.
Kanske olika mellan olika firmor?

Autotech

1 903 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
jonTe skrev:
FreddeLi skrev:

Frågan är hur mycket dyrare det blir att köpa en steg2 programvara istället för en steg1?
Har du ändå tänkt att ha steg 2 senare är det en bättre affär att skaffa det direkt.

jo eventuellt så skulle ju steg 2 vara intressant. men där ingår spridare också tror jag så det blir en rätt stor skillnad. dessutom blir jag då tvungen att köpa allt på en och samma gång. steg 1 kan jag ju köra med ett par månader tills jag har fått ihop pengar till ett halvsats system. jag har inget fast jobb och pluggar fortfarande så det finns inga stora marginaler direkt när de gäller pengarna man lägger på bilen tongue

MVH

1 903 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
spokenratt skrev:
Är det verkligen skillnad på mjukvaran i steg 1 och 2? tittade på BSR's hemsida lite snabbt o verkar vara avgas eller ej som skilljer mellan steg 1 och 2.

de skiljer mellan firmorna. bsr har steg 2 med samma mjukvara som steg 1 men med halvsats. sen finns det ett annat steg 2 som ger mer effekt och där ingår nya spridare också.

MVH

3 860 Inlägg
21 december 2010
FreddeLi skrev:
spokenratt skrev:

de skiljer mellan firmorna. bsr har steg 2 med samma mjukvara som steg 1 men med halvsats. sen finns det ett annat steg 2 som ger mer effekt och där ingår nya spridare också.

MVH

aa.. hittade det sen efter lite mer letande.. wink

men som sagt, finns många som kör ,ed steg + avgas så det är bara att tuta o köra!
Senast redigerat av spokenratt (21 december 2010)

Autotech

357 Inlägg
18 september 2011
vad kan de kosta och sätta halvsats avgasystem och steg 1 chipa min saab 9-5 2.0T S som den heter med saabs trimkit orginal så har nu orginal 193hk ist för 150hk.

Sök