3044
Sök

Opel Astra -96 går ej på eget batteri / egen el

5 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
Tjena har problem med min opel astra 1,6 -96a.
Var ute o körde som vanligt när bensinmätaren plötsligt börja sjunka så ja stanna för o tanka. Mätaren var nere på rött men ja fick bara i ca 14l i min 50l tank. När ja skulle ifrån macken startar inte bilen. Samma syntom som ett tomt batteri ungefär. Fick starthjälp o tog mig ca 200m sen stendog bilen.

Nu startar den bara med starhjälp från annan bil och kopplat ja sedan bort starkablarna dör den. Provade med starthjälp från ett annat externt batteri men funka inte då heller. När ja mäter över bilen batteri ligger det på ca 12,5V.

Vet inte va det kan vara? trodde först det var batteri eller generator men det verkar inte vara fallet? Kan det bero på något jordfel till bilens egna batteri eller liknande?

Mvh / tobbe

Forummoderator
18 009 Inlägg
2 augusti 2011
ZigMiller skrev:
Tjena har problem med min opel astra 1,6 -96a.
Var ute o körde som vanligt när bensinmätaren plötsligt börja sjunka så ja stanna för o tanka. Mätaren var nere på rött men ja fick bara i ca 14l i min 50l tank. När ja skulle ifrån macken startar inte bilen. Samma syntom som ett tomt batteri ungefär. Fick starthjälp o tog mig ca 200m sen stendog bilen.

Nu startar den bara med starhjälp från annan bil och kopplat ja sedan bort starkablarna dör den. Provade med starthjälp från ett annat externt batteri men funka inte då heller. När ja mäter över bilen batteri ligger det på ca 12,5V.

Vet inte va det kan vara? trodde först det var batteri eller generator men det verkar inte vara fallet? Kan det bero på något jordfel till bilens egna batteri eller liknande?

Mvh / tobbe

Råder dig att prova med annat batteri.
Kolla laddning när bilen går (Lite problem just nu).
Kolla vatten i batteriet om det är ett sådant.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (2 augusti 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
Grejjen är ju att ja provat två olika batterier men bilen går inte igång på nåt av dem. Tänkte kika vatten imorgon för o va helt hundra på hur de mår också. Men har svårt o tro att två batterier felar samtidigt

5 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
Kollade även förut laddningen på bilen ja starta med, den låg på va 13,9V med bilen igång. Men över mitt batteri låg de fortfarande bara på 12,5. Borde inte båda batterierna få samma laddning?

Forummoderator
18 009 Inlägg
2 augusti 2011
ZigMiller skrev:
Kollade även förut laddningen på bilen ja starta med, den låg på va 13,9V med bilen igång. Men över mitt batteri låg de fortfarande bara på 12,5. Borde inte båda batterierna få samma laddning?

Åkej.

Starta bilen på något sätt. Mät över generatorn och sen över batteriet. Diff?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 Inlägg
18 september 2011
Min Astra betedde sig så men då var det generatorn som dog.  Kolla jordning av batteri till kaross samt motor till kaross och om det finns andra jordpunkter. kolla även hur generatorn är jordad. Med olika batterier kan mätningarna skilja lite, men borde ligga på 13 volt cirka. Kolla så spännaren till generator-remmen inte har rostat ihop så remmen slirar. Den skall röra sig om man drar/trycker på remmen

Sök