man kan göra det på olika sätt jag kör slipar bort allt rost helt rostfritt sen lägger jag spackel på engång.. sen slipar bort spackel sen lägger mer på om det behövs nytt sen är det grundfärg sen slipa bort det sen är det bara lacka på nytt... fast som sagt alla kör olika...
sen så får man i 9 fall av 7 inte bort all rost genom att bara slipa. blästring är det som gäller, punktbläster funkar kanon til mindre rostbubblor/rosor/stenskott osv. epoxygrund eller zinkgrund om man kör lite billigare variant läggs på den plåtrena ytan som sedan spacklas och grundas och lackas, gör man rätt så kommer rosten aldrig tilbaka. gör man fel så är den där igen efter några månader. glöm ej att rugga upp grundfärgen så spacklet fäster också!
Okej lite mer olika råd alltså:) Jo jag vet att bläster ska vara bäst men har ingen sån. Kör rondell med en mjuk trissa. Men då struntar jag i att lägga på rostätare iallafall? Eller ?
400spänn kostar en punktbläster på jula och den funkar riktigt bra! så har du tillgång till kompressor så är det helt klart värt att köpa även om det är "så lite rost som ska fixas" för oftast så blir det fler bilar i framtiden med samma problem, ytrost
"rostätare" har jag aldrig provat, som jag sa så kommer rosten tillbaka endå om man inte får bort allt från början. men rostätare eller riktig grund är ju helt klart bättre än ingenting innan du lägger spackel, även om rosten bara är slipad.