2443
Sök

Hur kopplar jag in takantennen?

248 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
Jag har köpt en takantenn som behöver kopplas till en 12-volt källa samt vara ordentligt jordad för att fungera. Jag har slipat rejält plåtrent och kopplat el-sladden till en el-kabel i bilen som tidigare gick till den gamla antennmotorn. Jag har kollat med multimeter och det är 12 volt i den sladden.

Nu till problemet, det är verkligen kassmottagning på radion med den nya antennen. Om jag spelar från usb eller cdskiva är ljudet perfekt. Jag har kollat över jordningen en extra gång och slipat ännu mer så den kan det inte vara fel på.  Jag såg en guide på internet där man kopplat in antennens elkabel till isokontakten framme vid stereon. Är det där som jag tabbat mig? Måste man dra antennens elkabel hela vägen fram till stereon och koppla in där?

mvh// jocke

292 Inlägg
27 september 2011
Antennen har alltid suttit i sterion .. (hur var den kopplad förut?)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
27 september 2011
Om du har en motordriven antenn så ska du ha kräm från stereon så att antennen går upp vid start av stereo ja, annars fattar jag inte vad du skall ha ström till...

Det enda som skall kopplas in annars är antennsladden som skall sitta i antenningången på stereon
Senast redigerat av TenZer (27 september 2011)

Rock'n Roll

248 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
ja antennsladden på den nya takantennen är ihopkopplad med bilens antennsladd som mynnar fram i bagaget, alldeles under orginalantennen.

Grejen är ju att jag nu ersatt orginalantennen(den som har en motor som gör att den åker upp när man slår på tändningen) med  en takantenn.
Den nya takantennen behöver ström för att fungera, en typ av inbyggd förstärkare.
Den strömsladden från antennen har jag kopplat ihop med en strömsladd som tidigare gick till bilens orginalantenn( till motorn som kör upp bilens orginal radioantenn när man slår på tändningen).

Men det är kass mottagningen och jag undrar om jag gjprt fel nånstans. Såg  ju en länk på internet där någon kopplade elantennens elsladd till ett "jack" i ISO-kontakten på stereon? Är det det jag måste göra för att det ska funkà?

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
28 september 2011
Troligvis nån störning, ligger kablarna ihop med någon form av pluskabel längs med bilen?

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

Sök