Jag har ett problem med min Volvo 244-88 B230F som stannar när den blivit varm men den startar efter att man kört startmotorn i 10-20 Sekunder direkt efter. Insprutningssystemet är Bosch L.H 2.2 med hallgivare. Har lödat om bränslepumpsreläet men det gjorde ingen verkan. Någon som haft dessa problem eller vet vad det kan bero på?
har du gnista dom första sekundrarna? hade problem med min 740 nyss.. den va lite sån i början men sen blev den värre.. dog hur som helst när den va varm. gick o starta direkt efter ibland annars fick man vänta te den blev kall. felet va givaren som sitter på spränkåpan mot svänghjulet.. när den blev varm blev de ingen gnista.. man kan mäta på kontakten mellan stift ett och 2.. när den e kall ska man ha 170 ohm och varm upp emot 350.. jag hade inget motstånd när den blev varm och ingen gnista.. temperaturen sjönk, motståndet kom tillbaka och bilen startade.... vet inte om den givaren finns på den bilen men... hoppar varvräknaren när du står o maler?? de ska den väl göra om ja inte e helt ute o cyklar
Vet inte riktigt om varvräknaren hoppar, men när mamma försökte starta den någon minut efter att den dog så svarade den inte heller på gasen. Så lät hon den vila några/ någon minut och provade igen, då svarade den igen.
Nu gjorde den det igen! Men den här gången hann jag kolla om gnista fanns och det gjorde den. Så vi kan ju konstatera att det är bränslet. Men vad orsakar det? Det går ibland att hålla den vid liv med gasen några meter. Vad kan det vara?
Om jag inte minns fel så sitter det (just på LH 2.2) en extern säkring ute i motorrummet på plusmatarkabeln till pumprelät, kolla i så fall den säkringen och säkringshållaren. Vad jag vet så ska det vara en flatstiftssäkring och hållaren borde sitta omkring vänster stötdämpartorn eller liknande.
Kikade i Haynes rephandbok, den kan sitta på "relämetallbygeln" som sitter på innerskärmen.
Senast redigerat av Drönirettab (26 september 2011)
Skulle vara bra om du även kunde mäta att det verkligen kommer fram spänning från matarkabeln till ingång nr 30 på reläsockeln, även om säkringen är hel så kan det ju glappa. I övrigt finns förstås risken att det glappar i någon kabel från elektronikboxen till pumprelät, sånt är inte kul att försöka hitta.
Kan det vara pumpen i tanken för att jag hör den ej när man sätter på tändningen. Lyssnar i tanklocket och hör inget. Bränslefilter? Kan det vara Förvärmningsslangen?