3023
Sök

Xenonlamphållare till saab 9-3

55 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
Hejsan!
Har nyss köpt mig ett xenonkit till mina halvljus som jag tänkte sätta i. Bilen det gäller är en saab 9-3 ss.
Kom ganska snabbt på att det kunde bli svårt att få lampan på plats. Man behöver ju på något sätt få fast lampan i hållaren. Är det någon som har xenonkonverterat sin 9-3a och har bilder eller vet någon hållare man kan köpa eller på annat sätt får fast lampan?

Dom som har gjort det i liknande bil, vart har ni fäst ballasten??

Vore glad om någon visste och vill hjälpa..
//Oscar

1 335 Inlägg
28 september 2011
ja gjorde de på en 9-3a, 04. de du gör att du plockar bort metallhöljet som fäster sockeln i självaste armaturen. alltså hela H7 sockeln. Där tar du bort metallhöjlet och skippar det där vredet helt, vredet tar du bara matningen från. Sen klipper du upp metallbiten lite, slinker in xenonkablarna emellan, slipar ner sockeln lite på lampan, annars kmr den inte gå å vrida om sen. (om det är plastsockel) efter de kmr de krångliga. Få in lampjäveln... vi plockade bort batteriet och luftfilterhållarn helt. annars helt omöjligt att få in handen.

Om du inte vill klippa upp metallbiten som fäster lampan så finns de att köpa uppskurna på typ xenonhuset!

B5 #001

55 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
Min tanke var att göra så lite åverkan på mina orginalsaker för att jag sedan ska kunna plugga i vanliga lampor vid besiktning och ev försäljning någon gång, och då vill jag helst ha helt orginal. Min tanke va att kanske hitta någon hållare eller så på xenonkungen så det bara är "plug and play". Finns det någon sådan hållare eller måste man modifiera?

1 335 Inlägg
28 september 2011
alltså de vanligaste som finns är ju just plug and play. men oftast, som på min bil och många andra, så har man ett spänne just över där lampan sitter. men till min förvåning så var de inte så på kompisens saab, vi funderade på saken över natten och som jag beskrev tidigare, var de så vi fick göra. Det är nog det du måste göra om du vill ha xenon i halvljuset, tyvärr. Jag ser det inte som nåt problem och byta tillbaka till halogen under bes, eller vid försäljning. Men alla har olika åsikter.

Det finns en precis likadan "hållare" till lyktan, färdigmoddad att köpa, men de vi gjorde var att vi klippte upp orginalet (han orkade inte vänta på en beställning) även fast den e uppklippt går endå en vanlig halogen in sen så det är ingen fara. Annars så får du sätta in xenonkittet i helljus (lagligt) och köra på xenon-look i halvljus, det gjorde min polare på sin saab. Det ser faktiskt rätt hyffsat ut för att va xenon-look.

B5 #001

Sök