3755
Sök

Köpråd: Bmw 520i, okej köp? annons länkad.

70 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#1
http://www.blocket.se/dalarna/Fin_bmw_5 … =6&w=2

vad tror ni om denna? priset var ju lite högt, men den verkar vara rätt fin... den är importerad 95, har haft 6 ägare.

ska ev och kolla på den senare, förutom rost vad bör man tänka på?


Rumpmas
3 860 Inlägg
30 september 2011
#2
Jag skulle aldrig köpa en bil av någon som skriver "söndax". Det hörs ju att det är en snorunge med kepsen bak-och-fram som lagt lakrits på ICA-parkeringen varje helgkväll med den stackars bilen wink

Nej, men att tänka på är väl att det är den sorts bil som brukar få gå hårt. Jag tycker man ofta ser och hör äldre BMW på varvstoppet i mina trakter i alla fall. De med mindre motorer som 520 har ju ofta yngre ägare med rätt färska körkort som vill leka av sig. Frågan är om bilarna tål det, och om ungarna servar och renoverar bilarna i takt med slitaget?

Edit: Kommer du möjligen från västra Sörmland?
Senast redigerat av Andromeda (30 september 2011)


70 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#3
han som har den är 40, har smsat med honom och han är värdelös på stavning, dysleksi kanske haha wink nej men det jag funderade på är just pris, har ju inte sett den så kan ju inte uttala mig om skicket, men tycker riktpriserna på blocket svajar en hel del på dessa bilar.

nepp dalarna


Rumpmas
3 860 Inlägg
30 september 2011
#4
rikardbystrom skrev:
han som har den är 40, har smsat med honom och han är värdelös på stavning, dysleksi kanske haha wink nej men det jag funderade på är just pris, har ju inte sett den så kan ju inte uttala mig om skicket, men tycker riktpriserna på blocket svajar en hel del på dessa bilar.

nepp dalarna

Du skriver ju rätt bra annars, men lite humor är det att stava fel på ordet dyslexi wink

Men får du en bra känsla av ägaren så är det ju mycket bättre. Går man på magkänslan kan man nog undvika mycket tråkigheter både när det gäller bilar och i övrigt. Kolla noga bara så att det inte är hans son som kört bilen och pappa stått som ägare för att kunna försäkra den billigare smile

Det lär märkas på motorfästen och drivknutar om den är hårt körd. Rycker bilen till när du växlar och det klonkar och har sig, eller om den knackar vid fulla rattutslag eller om det skakar i bilen vid acceleration är det bara att vända på klacken. Jag vet inte hur pass dyrt det är att byta sådana saker på den bilmodellen, men frågan är om det ens är värt det på en så gammal bil när motorn då också fått känna på ett hårt liv.
Visserligen är den nybesiktad, men varken motorfästen, drivknutar eller hjullager är någonting SBP normalt anmärker på (skulle väl vara om hjulen håller på att trilla av och motorn hänger i motorfästets katastrofvajer wink)

Att den är importerad skulle jag se som ett plus i det här fallet, synd att den inte hade varit i utlandet lite längre bara. Anledningen är förstås vägsalt, och en 19 år gammal BMW brukar inte vara en allt för trevlig syn vad gäller rost även om de verkar klara sig bättre än en sekelskifts-BMW.

Det står ju ingenting om utrustning i övrigt, t ex ACC. Finns en sådan och "behöver fyllas" så bör du ta reda på om denna modell är den BMW-modell som behöver ~2,5 kg kylmedium istället för de normala 800-900 grammen. Det är risk att det blir dyrt då. Dessutom ligger en 92:a i skarven för när freon blev förbjudet och R-134 infördes, och i sådana fall kan man inte fylla lagligt utan att först konvertera till R-134 vilket kan gå upp i femsiffriga belopp.

Dalarna, ja samma här. Jag har bott granne med en Rikard Byström, därför jag frågade. smile

När du läst mitt svammelinlägg borde du ta och skicka ett PM till Rquired. Han är ju visserligen helt autistisk och totalt insnöad på BMW till den grad att han liksom Rainman inte kan knyta skorna själv, men det han inte kan om BMW är nog inte värt att veta. Faran är att han nog lockar över dig till den mörka sidan (no pun intended). Så vill du ha kebab-bil, prata med honom lol

* Skoja bara Rquired, det får du fan bjuda på. En stackare som kör Saab har inte mycket roligt.  wink


70 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#5
Andromeda skrev:
rikardbystrom skrev:
han som har den är 40, har smsat med honom och han är värdelös på stavning, dysleksi kanske haha wink nej men det jag funderade på är just pris, har ju inte sett den så kan ju inte uttala mig om skicket, men tycker riktpriserna på blocket svajar en hel del på dessa bilar.

nepp dalarna

Du skriver ju rätt bra annars, men lite humor är det att stava fel på ordet dyslexi wink

Men får du en bra känsla av ägaren så är det ju mycket bättre. Går man på magkänslan kan man nog undvika mycket tråkigheter både när det gäller bilar och i övrigt. Kolla noga bara så att det inte är hans son som kört bilen och pappa stått som ägare för att kunna försäkra den billigare smile

Det lär märkas på motorfästen och drivknutar om den är hårt körd. Rycker bilen till när du växlar och det klonkar och har sig, eller om den knackar vid fulla rattutslag eller om det skakar i bilen vid acceleration är det bara att vända på klacken. Jag vet inte hur pass dyrt det är att byta sådana saker på den bilmodellen, men frågan är om det ens är värt det på en så gammal bil när motorn då också fått känna på ett hårt liv.
Visserligen är den nybesiktad, men varken motorfästen, drivknutar eller hjullager är någonting SBP normalt anmärker på (skulle väl vara om hjulen håller på att trilla av och motorn hänger i motorfästets katastrofvajer wink)

Att den är importerad skulle jag se som ett plus i det här fallet, synd att den inte hade varit i utlandet lite längre bara. Anledningen är förstås vägsalt, och en 19 år gammal BMW brukar inte vara en allt för trevlig syn vad gäller rost även om de verkar klara sig bättre än en sekelskifts-BMW.

Det står ju ingenting om utrustning i övrigt, t ex ACC. Finns en sådan och "behöver fyllas" så bör du ta reda på om denna modell är den BMW-modell som behöver ~2,5 kg kylmedium istället för de normala 800-900 grammen. Det är risk att det blir dyrt då. Dessutom ligger en 92:a i skarven för när freon blev förbjudet och R-134 infördes, och i sådana fall kan man inte fylla lagligt utan att först konvertera till R-134 vilket kan gå upp i femsiffriga belopp.

Dalarna, ja samma här. Jag har bott granne med en Rikard Byström, därför jag frågade. smile

När du läst mitt svammelinlägg borde du ta och skicka ett PM till Rquired. Han är ju visserligen helt autistisk och totalt insnöad på BMW till den grad att han liksom Rainman inte kan knyta skorna själv, men det han inte kan om BMW är nog inte värt att veta. Faran är att han nog lockar över dig till den mörka sidan (no pun intended). Så vill du ha kebab-bil, prata med honom lol

* Skoja bara Rquired, det får du fan bjuda på. En stackare som kör Saab har inte mycket roligt.  wink

Hahaha, tack så mycket, jo mycket har man sett, får väl åka och kolla om de är någonting att ha smile

Just acc tvivlar jag på funktionen, dom behöver fyllas=döda... sen vet ja inte hur de är med elhissar och dylikt, de visar sig, tack för hjälpen!



Sök