2283
Sök

Missljud i bakvagn efter broms och fjäderbyte, söker hjälp av bilkunnig.

257 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
Hej. Jag blir galen på mina problem. Har egentligen 3 problem. Har nyligen bytt skivor och belägg samt sänkt bilen med orginalsänkningsfjädrar från volvo.
Bilen är en V50 D5, Bromsarna är slitzade och beläggen kommer från Posi Quiet

För det första så låter det som ett småsmattrande ljud från bromsarna när jag bromsar och har bromsat. Detta känns som att det beror på att skivorna inte är helt plana utan har slitsade spår i sig. Har jag rätt eller fel?

För det andra så låter det som ett dånande ljud när jag kör långsamt, rullar bakåt sakta eller svänger upp för nivåskillnader? Vad kan detta bero på? Jag är inne på om det har med bussningar att göra. Ljudet kan bäst beskrivas som ett Dån.

För det tredje så kommer det helt spontant då och då ett pipande ljud. (ej bromstjut) utan mer då man lägger på bromsen väldigt lätt. Förut var tjutandet oerhört högt innan jag la på Kopparpasta mellan bromskolv och belägg. Ska man kanske använda skrikdämparplattor för att få bukt på det istället?

Fråga fyra. Hur viktigt är det att alla tre metall spännen sitter kvar på inre frambelägget och kan det göra att det kommer missljud? Ett av piggarna gick nämligen av vid ett tillfälle när jag felsökte tjutet första gången.

Hoppas jag kan få något svar från någon bilkunnig.

Sök