2519
Sök

Fortkörning utomlands, vad gäller?

10 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
Finns många trådar om vad som gäller om man blir tagen för fortkörning i Sverige.
Har dock inte hittat något matnyttigt om vad som gäller när detta händer utomlands.
Gäller samma saker här gällande överklagande, laser-kalibreringsprotokoll etc.?

I mitt fall gäller det Finland, där jag blev tagen för fortkörning vid möte med en polisbil.
Som jag förstår är det inte tillåtet i Sverige att ta fast en person för fortkörning med hjälp av en laser monterad i en mötande bil, vilket gör detta fallet lite speciellt. Det roliga i sammanhanget är att jag kom med i tidningen för detta till synes enkla brott. Nyhetstorka, big time!

Några tips?

105 Inlägg
15 september 2008
vet inte hur det funkar men vet att Finland har bra mycket saftigare böter än Sverige wink

Diktator
968 Inlägg
15 september 2008
i sverige funkar det ju som så att är du på besök i sverige och bor i ett annat land, då kan du få flera miljoner i böter, utan att behöva betala dom, för svensk lag, och kronofogden fungerar bara på svensk mark, alltså kan dom inte driva in böter på folk som är bosatta i annat land, kanske funkar så i finland också? annars så fungerar finlands bötes system att dom baserar din böter på din lön

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
15 september 2008
Brandis skrev:
i sverige funkar det ju som så att är du på besök i sverige och bor i ett annat land, då kan du få flera miljoner i böter, utan att behöva betala dom, för svensk lag, och kronofogden fungerar bara på svensk mark, alltså kan dom inte driva in böter på folk som är bosatta i annat land, kanske funkar så i finland också? annars så fungerar finlands bötes system att dom baserar din böter på din lön

Man kan alltid skriva en stämning i landet gärningsmannen kommer ifrån, finns en utlandsavdelning på fogden, undrar vad dom gör om dagarna?

Men en polare åkte för fort i finland, han fick INTE inkomstbeprövad lön utan han fick ett fast belopp, dock ganska lågt.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Diktator
968 Inlägg
15 september 2008
discokapten skrev:
Brandis skrev:

Man kan alltid skriva en stämning i landet gärningsmannen kommer ifrån, finns en utlandsavdelning på fogden, undrar vad dom gör om dagarna?

jaha, då måste dom göra nada, för enligt polisen så kan dom inte göra något... även kronofogden har nämnt något sånt, va snack om det förra veckan på tv eftersom dom hade stoppat samma tysk 3-4 gånger och gett han massa böter, plus att han va packad alla gångerna eller så, men polisen va förbannade för böterna hade ingen värka, eftersom den åtalade va bosatt utomlands och även skriven där... och även kronofogden va förbannade på det... det va iallafall mitt intryck, men du kanske vet mer än den interljuvade polisen och SVT nyheterna?

10 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
Ni har helt rätt i att Finland har dagsböter på samtliga trafik-brott. Jag fick 10 dagsböter för 22 kmh över gränsen. Dock funderar jag på vad det är som gör att man i Finland kan tillåta radar-mätning från ett fordon i rörelse? I Sverige och övriga Europa anser man ju att detta mätsätt ger på tok för stort mätfel för att det skall vara hållbart i en domstol. I mitt fall körde polisbilen 40 kmh, vilket gör att även de gör sig skyldiga till ett "brott", med underskridelse med säkert 10 kmh efter korrigering av instrumentfel. Frågan är om det senare kan användas för att överklaga på nåt jäkla sätt... Synd att man inte har en bra advokat!

345 Inlägg
15 september 2008
Lokaltidningen är alltid full med notiser om överhastighetsfall roll
Vet inte exakt hur det är med böterna, men en här i finland som kör överhastighet i sverige betelade inte böterna. Ca ett år senare får han en ny böteslapp hem på posten, skriven på finska och samma belopp.
Så vitt jag vet är det inte olagligt att köra 10km/h underhastighet, annan sak om man kör typ 60 på motorvägen, då är det ju "liikenteen vaarantaminen"(att usätta andra bilister för fara).
Iom att det är lagligt för polisen i Finland att ta mötande bilars hastighet med laser kan du ju inte klaga på det, tror inte det hjälper att säga att det inte anses noggrannt i sverige. Antar dessutom att du erkände din överhastighet? i så fall har du nog svårt att överklaga...
Kan tillägga att polisens utrustning tenderar att vara väl kalibrerad, känner en lokal polis...

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
15 september 2008
Brandis skrev:
discokapten skrev:
Brandis skrev:

jaha, då måste dom göra nada, för enligt polisen så kan dom inte göra något... även kronofogden har nämnt något sånt, va snack om det förra veckan på tv eftersom dom hade stoppat samma tysk 3-4 gånger och gett han massa böter, plus att han va packad alla gångerna eller så, men polisen va förbannade för böterna hade ingen värka, eftersom den åtalade va bosatt utomlands och även skriven där... och även kronofogden va förbannade på det... det va iallafall mitt intryck, men du kanske vet mer än den interljuvade polisen och SVT nyheterna?

Begår man brott i sverige så ska man dömas efter svensk lag, rattfylla åker alla på, oavsett om dom är svensk, tysk, afrikan eller pirat.

Några exempel:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d … mp;ref=rss
http://www.akeri.se/svensk-akeritidning … elsestraff

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

4 Inlägg
3 oktober 2011
Hej allihopa.
Jag vill fråga er en sak. För några dagar sen åkte jag fast i Finland. Vid 80 km/t. hastighetsgräns körde jag 127 km/t. Finska polisen har utfärdat böter och beslagit mitt körkort. De utlovade skicka mitt körkort till svenska polisen och här i Sverige ska polisen fatta beslut vad göra med mig.

Undrar vad kommer att hända? Vilka regler gäller? Tackar i förhand för svaret.
Senast redigerat av kimalex79 (3 oktober 2011)

564 Inlägg
3 oktober 2011
Det är inte polisen som tar beslutet att dra in körkortet utan länsstyrelsen.

4 Inlägg
4 oktober 2011
sverkera skrev:
Det är inte polisen som tar beslutet att dra in körkortet utan länsstyrelsen.

Jag har läst på polisens websida att de skickar kortet till Transportstyrelsen.
Men hur som helst..det spelar ingen roll vem som tar beslutet....jag undrar bara vad kommer att hända? Vilka regler, rutiner gäller?

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
4 oktober 2011
Inom EU så kan bötesbelopp överföras numera. När far min jobbade i tyskland förr i tiden så kunde han få P-böter i sverige med sin tyskregistrerade bil och vice versa utan att behöva bry sig. Kör inte för fort förbi schweizisk trafik-kamera bara. Far min fick besök av den schweiziska säpo på sitt hotell utav det. Lite OT men trafikbrott är visst kategoriserat under samma område som knarksmuggling och organiserad brottslighet där. Kan väl säga att polisen suckade ut rejält när de fick reda på att personen dom blev beordrade att ta in inte var någon lönnmördare. Dom får ju inte reda på vad man har gjort, bara att man är efterlyst av staten...

Hur som helst TS. skulle inte bli förvånad om det kommer ett brev någon gång i 2013 för din fortkörning.
Senast redigerat av Eddy (4 oktober 2011)

Sök