3640
Sök

Är glasfiber giftigt?

80 Inlägg
27 januari 2007
Trådstartare
Hej.

Höll på med bilen idag och efter ett tag när jag hade slipat och spacklat så kände jag och mina kompisar hur vi började må illa.
Vi hade bara hållit på med glasfiber och det dammade ju lite.
Så är glasfiber giftigt och kan framkalla yrsel och illamående?
Har aldrig upplevt det så innan när jag har hållit på.

MVH
ClaytoN
Senast redigerat av Clayton (27 januari 2007)

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
27 januari 2007
slipar du glasfiber så är det plast partiklar som virvlar runt som kan fram kalla illa mående och sådant. det är inte direkt nyttigt så därför ska man ha mun skydd och bra ventilation när man arbetar med sådant. andvänd det nästa gång så ska du se att du mår bättre (nej du kommer nog inte dö av detta lilla arbete) smile

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

1 893 Inlägg
27 januari 2007
"Glasfiber" är inte giftigt!
Men det var ju inte bara glasfiber ni slipade..?
Olika plaster, i de flesta fall brukar alla giftiga ämnen vara borta när de är fullt härdade. Spacklade ni också? Eller slipade ni i nått som inte härdat ut?

12 086 Inlägg
27 januari 2007
När man blandar polyester med härdare så frigörs massa styrener, om dessa går upp i din hjärna är de inte så bra. De dödar hjärnceller så de ryker om de. Om man slipar färdigplastad glasfiber så är de inte giftigt, därimot kan du få i dig microsmå fibrer från glasfibret som förstör dina lungor.

Givetvis dör du inte första ggn men gör man de till en vana kommer de märkas.

21 761 Inlägg
28 januari 2007
Jo, det där är inte att leka med om man ska hålla på ganska ofta med att slipa och dona. Säger som ToTTeN, munskydd(eller någon sorts mask)och bra ventilation så går det bra. Skyddsglasögon också förstås.

80 Inlägg
28 januari 2007
Trådstartare
Kristian_V skrev:
"Glasfiber" är inte giftigt!
Men det var ju inte bara glasfiber ni slipade..?
Olika plaster, i de flesta fall brukar alla giftiga ämnen vara borta när de är fullt härdade. Spacklade ni också? Eller slipade ni i nått som inte härdat ut?

Vi spacklade mest och slipade på det sedan.
Men vad för munskydd är bra?
Räcker det med ett sånt där man bara sätter över munnen eller ska man ha någon sorts heltäckande mask?

Tacksam för svar

Gorgilus addictus
4 757 Inlägg
28 januari 2007
Räcker med sånt för munnen och näsan. Glasögon kan också vara bra att ha smile

Allt för den där jävla hatten!

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
28 januari 2007
Styrenångorna från plast och spackel är livsfarligt giftiga i längden om man inte skyddar sig.

Dammet som uppkommer vid slipning av glasfiberkomposit är givetvis skadligt i längden om man inte skyddar sig, men vid nåt enstaka tillfälle.. näe inte jättefarligt.

Utan skydd så kan man få rinnande näsa, näsbränna, ont i huvet m.m. långvarig exponering utan skydd är inte alls nyttigt..

Var glad att det inte var kolfiber ni slipade, det är ett riktigt sket. slipdammet är jämförbart med asbest..

Sedan kliar det ju lite överallt på kroppen när man har slipat en hel dag.. Glasfiber går väl an, men kolfibern är ett rent helvete för den går inte att tvätta av lika lätt, kolfibern kryper liksom ner i huden..

Jag vet för jag jobbar i en kompositverkstad på ett stort varv där vi bygger stora fartyg i plast.  Bl.a visbykorvetten till svenska marinen.. byggd helt i kolfiber

1 893 Inlägg
28 januari 2007
Clayton skrev:
Vi spacklade mest och slipade på det sedan.
Men vad för munskydd är bra?
Räcker det med ett sånt där man bara sätter över munnen eller ska man ha någon sorts heltäckande mask?

Tacksam för svar

Där har du svaret på yrseln och illamåendet. (Fet understruken.)
Vanligt pappers munskydd räcker gott vid hobby slipning. Ifall man tar av/på masken flera gånger, gäller det att du inte sätter ner den så damm kommer på insidan, för då andas du in det nästa gång du har på masken. (Tyvär kostar de såpas att de flesta återanvänder dem, de borde vara nästan gratis och endast säljas i 100-pack, så folk skulle byta till ny när de haft av sig dem.)

Sök