2325
Sök

Volvo V70 2,4t dricker olja hjälp!

91 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
Jag har en Volvo V70 -00 2,4T som dricker olja. Har bytt turbo, sot och slip i toppen med nya ventiltätningar, packboxar och topplocks packning. Olje fällan är ny med dom 2 små (korta) slangarna ner i blocket är också nya. Men endå dricker den lite olja ca 1liter på en tank blir galen på det. Den ryker lite blått då och då vid lugn körning fast inget när man gasar på eller motorbromsar. man köra typ 3 mil så kommer det en liten puff ser den inte när jag kör själv men ligger man bakom ser man det. Jag har hört att vevhusventilationen kan spöka någon som vet något om det eller har en sprängskiss på hela  vevhusventilationen? Har även hört att det kan vara olje ringarna den har gått 21000mil någon som kan hjälpa mig med tips eller har haft samma problem? tack på för hand:)/dani P

ps: den luktar normalt och har inte högt avgasvärden, den läcker inte någon stans runt motorn!

121 Inlägg
4 oktober 2011
Är inte turbon oljekyld? Är den dålig kan du få detta symptom. Annars har du ju det vanliga felet med packboxen mellan motor och låda men det bör du ju ha märkt där du brukar ställa bilen.

91 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
jo men turbon är helt ny och den läcker inget under har kollat allt det hmm
SlIdE skrev:
Är inte turbon oljekyld? Är den dålig kan du få detta symptom. Annars har du ju det vanliga felet med packboxen mellan motor och låda men det bör du ju ha märkt där du brukar ställa bilen.

Sök