3435
Sök

Söker en viss reklam "choka choka gasa gasa"

Illustratör
826 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
Ja, jag skäms lite över en sån här tråd men min far har inbillat mig att se en gamal reklam som tydligen ska ha gått medan man var mindre men som jag fasen inte kan dra mig till minnes att jag har sett...

Naturligtvis kommer han inte ihåg vad den handlade om utan han kommer bara ihåg repliken i stora drag..
Det ska tydligen ha handlat om ett gäng renlevnadsmänniskor som odlade själv o höll på men i slutet så ska dom fara någonstans o står då o försöker gnugga igång en gammal borgward (enligt vad farsan mins) och står o säger nånting i stil med "choka choka gasa gasa" samtidigt som han generat står o flinar..

Är det nån gammal reklamräv som kan ha lagt denna på minnet så vore det kalas om ni kunde skriva vilka som gjort reklamen osv så man kan hitta åt det aset! big_smile

Tack på förhand!
/Daniel

Tänker...

10 Inlägg
20 maj 2009
Haha! Det finns flera reklamsnuttar med den "hippie/flum familjen". Så jäkla bra! Budskapet i reklamfilmerna var att man skulle köpa en ny bil. (för det är mer miljövänligt) Tror den gick 1997 om jag inte minns helt fel.
Den bästa filmen är när familjen sitter och åker i sin gamla bil och sjunger en flummig låt typ: "säg vad du vill ha" är en del av låtens text och då säger dottern i baksätet: "En ny bil!!" Varpå familjen tvärstannar och mamman säger: "Din lilla kapitalist! Nu får du GÅ hem!" Pappan säger glatt: "Braaa straff Ulrike!" Och så står dottern kvar på vägen och familjen åker iväg i ett moln av avgaser som deras skitbil släpper ur sig.
Jag har haft praktik på reklambyrån som gjorde filmen. Har själv försökt hitta klipp men inte lyckats alls via google eller youtube tyvärr. Men reklambyrån heter The e´Company och ligger på skeppsbron i sthlm. (typ vid slussen) Hjärnan bakaom allt heter Jonas Bergström (art director) och Lars Norén (copywriter). Vet ej ifall firman finns kvar eller ifall de jobbar kvar, men nu har du nått att söka efter iallafall.

"Prata inte när jag avbryter dig"

underordnad allfixare
696 Inlägg
20 maj 2009
Plutozzx skrev:
Haha! Det finns flera reklamsnuttar med den "hippie/flum familjen". Så jäkla bra! Budskapet i reklamfilmerna var att man skulle köpa en ny bil. (för det är mer miljövänligt) Tror den gick 1997 om jag inte minns helt fel.
Den bästa filmen är när familjen sitter och åker i sin gamla bil och sjunger en flummig låt typ: "säg vad du vill ha" är en del av låtens text och då säger dottern i baksätet: "En ny bil!!" Varpå familjen tvärstannar och mamman säger: "Din lilla kapitalist! Nu får du GÅ hem!" Pappan säger glatt: "Braaa straff Ulrike!" Och så står dottern kvar på vägen och familjen åker iväg i ett moln av avgaser som deras skitbil släpper ur sig.
Jag har haft praktik på reklambyrån som gjorde filmen. Har själv försökt hitta klipp men inte lyckats alls via google eller youtube tyvärr. Men reklambyrån heter The e´Company och ligger på skeppsbron i sthlm. (typ vid slussen) Hjärnan bakaom allt heter Jonas Bergström (art director) och Lars Norén (copywriter). Vet ej ifall firman finns kvar eller ifall de jobbar kvar, men nu har du nått att söka efter iallafall.

HAHA det låter ju som en helfestlig reklamsnutt!

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!

Illustratör
826 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
Plutozzx skrev:

Snacka om fulträff i infobanken där.. ^^
Fasen va synd att det inte verkar finnas på nätet.. Känns jobbigt att behöva pallra sig 50mil neröver sverige bara för en reklamsnutt.. wink

Men det var altså inte reklam för ett givet bilmärke då utan mer en uppmaning till de som körde omkring i gamla monster i utsläppsväg att köpa ny bil bara eller?

Fasen, 97.. då borde jag ju komma ihåg det tycker jag.. hmm Jajja, jag ska göra några försök till nu när man har lite mer kött på benen..

Supertack för den infon!

Är det någon som vet mer så tveka inte att dela med er. smile

Tänker...

10 Inlägg
21 maj 2009
Haha! Ja där hade du tur. smile Du kan ju googla efter Jonas Bergström och se om du hittar hans aktuella mejl?

Nej det var inte reklam för ett speciellt märke utan nån... hm... trafikblablamyndigheten? Eller nått? Motorhum hum? Fan kommer inte ihåg. Men det gick ut på att folk skulle skrota sina gamla bilar iallfall och köpa en ny mer miljövänlig bil. smile

10 Inlägg
21 maj 2009
Bilbranschen!!!! Nu kom jag på det! Haha! Det var Bilbranschen som var avsändaren av reklamfilmen.

10 Inlägg
21 maj 2009
http://temporaryart.org/publicopinion/samtal2.html

i denna supergamla länk från 2002 finns det foton på de skyldiga. smile Jonas och Lars. Så du ser ifall du googlat på rätt personer sen.

825 Inlägg
24 maj 2009
Den reklamen var en av mina absoluta favoriter . Jag gillade verkligen att höra när dom försökte få i gång den gamla bilen. Baktändningar och svart rök förekom också flitigt . En av mina absoluta favorit reklamer någonsin. Tyvärr vet jag inte var man kan hitta den men den hade varit roligt att se och Höra den igen.
Senast redigerat av fontheking5 (24 maj 2009)

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________

49 Inlägg
4 oktober 2011
Hittade en av reklamerna på tuben. http://www.youtube.com/watch?v=d9-S3iNIjPw
Senast redigerat av 125fors (4 oktober 2011)

Sök