3304
Sök

Stolek på baslåda för 15"

163 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Borde vara rätt bas tycker jag. Det finns iaf några olika förslag på låda i den manualen och tex basreflexförslagen ser ut att vara hyfsat "neutrala" i frekvensgången, däremot gillar jag inte att de har föreslagit endast 1 st 4" port. Vill man driva på basen rejält så skulle jag vilja ha 2 st 4" eller 1 st 6" port. smile

okej tackarsmile hur mycket är låd volymen? dom säger att det står i manualen, men jag hittar inte detneutral det står ju massa saker jag inte förstår

Laddtryck.. det enda rätta! ▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Kolla gärna in min projekt tråd http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=207367

163 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
Lonefox skrev:
J-L-N skrev:
J-L-N skrev:

nej det var rätt bas. Jag kan inte så mycket om det här som jag SA. Så jag visste inte riktigt vad man skulle leta efter heller.
men Tacksmile

men nu när jag vet parametrarna. hur ska jag gå till väga då?tongue

Du kan tex. be Dröniettab att räkna ut en låda till dig efter bil och musiksmak smile
Stackarn får sitta och räkna de flestas lådförslag här inne wink

haha okejwink

Kolla gärna in min projekt tråd http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=207367

21 761 Inlägg
5 oktober 2011
J-L-N skrev:
hur mycket är låd volymen? dom säger att det står i manualen, men jag hittar inte detneutral det står ju massa saker jag inte förstår

Det står "enclosure volume, cu.ft", det är lådvolymangivelsen. Man har skrivit i kubikfot istället för i liter. 1 kubikfot är ca 28,317 liter, då kan du räkna ut själv hur stor lådan ska vara. Portmåtten är angivet i tum, 1 tum är 2,54 cm. smile
Senast redigerat av Drönirettab (5 oktober 2011)

21 761 Inlägg
5 oktober 2011
Lonefox skrev:

Men det är helt och hållet självförvållat, han kan ju strunta i att räkna lådor om han vill. wink

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 oktober 2011
Drönirettab skrev:
Lonefox skrev:

Men det är helt och hållet självförvållat, han kan ju strunta i att räkna lådor om han vill. wink

Så sant så wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

163 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
J-L-N skrev:
hur mycket är låd volymen? dom säger att det står i manualen, men jag hittar inte detneutral det står ju massa saker jag inte förstår

Det står "enclosure volume, cu.ft", det är lådvolymangivelsen. Man har skrivit i kubikfot istället för i liter. 1 kubikfot är ca 28,317 liter, då kan du räkna ut själv hur stor lådan ska vara. Portmåtten är angivet i tum, 1 tum är 2,54 cm. smile

tackar så mycketsmile en fråga till bara, det står " Sealed och Vented" och så står det small och large under dom med olika "kubikfot"

163 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Lonefox skrev:

hahawink

7 241 Inlägg
5 oktober 2011
J-L-N skrev:
Drönirettab skrev:
J-L-N skrev:

tackar så mycketsmile en fråga till bara, det står " Sealed och Vented" och så står det small och large under dom med olika "kubikfot"

Sluten och portat.
Liten eller stor beroende på vilken karaktär och vad man vill få ut av basen.

163 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
Lonefox skrev:
J-L-N skrev:
Drönirettab skrev:

Sluten och portat.

vad rekommenderar ni då? sluten eller portad? jag vet att det är upp till mig men vad hade ni valt? vad är bäst? smile

7 241 Inlägg
5 oktober 2011
J-L-N skrev:
Lonefox skrev:
J-L-N skrev:

Sluten och portat.

vad rekommenderar ni då? sluten eller portad? jag vet att det är upp till mig men vad hade ni valt? vad är bäst? smile

Bäst för vad?
Bäst enligt vad?

Du kunde ha frågat "hur långt är ett snöre" för det finns inget svar på den frågan heller (förutom från ände till ände då).
Lådtyp och karaktär är en smaksak.
Jag själv tex. är extremt svag för slutna lådor då jag verkligen gillar den karaktären.
Jag vill ha torr, rapp och väldefinierad bas.

163 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
Lonefox skrev:
J-L-N skrev:
Lonefox skrev:

Sluten och portat.

Bäst för vad?
Bäst enligt vad?

Du kunde ha frågat "hur långt är ett snöre" för det finns inget svar på den frågan heller (förutom från ände till ände då).
Lådtyp och karaktär är en smaksak.
Jag själv tex. är extremt svag för slutna lådor då jag verkligen gillar den karaktären.
Jag vill ha torr, rapp och väldefinierad bas.

okej bara undrade vad ni rekommenderadesmile

21 761 Inlägg
5 oktober 2011
Lite generella skillnader mellan slutet och portat, men det finns undantag:

Slutet = Distinkt och rapp bas, neutral frekvensgång.
Portat = Mer tryck än slutet, inte lika rapp. Oftast lite mer peakad frekvensgång.

Vilken bil ska basen sitta i, din 740?
Vilken musik brukar du lyssna på mest?

163 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Lite generella skillnader mellan slutet och portat, men det finns undantag:

Slutet = Distinkt och rapp bas, neutral frekvensgång.
Portat = Mer tryck än slutet, inte lika rapp. Oftast lite mer peakad frekvensgång.

Vilken bil ska basen sitta i, din 740?
Vilken musik brukar du lyssna på mest?

Ja den ska sitta i 740:nsmile musiken är väldigt varierande men det är många låtar med mycket bas i

21 761 Inlägg
5 oktober 2011
Det blir ju svårt att få in allt ljud i kupen med tanke på att du har en sedankupe och att avståndet upp till hatthyllan är litet, då går det inte att sätta basen tätt mot ryggstödet utan den får spela upp mot bakluckan istället.

Förslag på låda är iaf 85 liter inklusive bas men exklusive port. Porten är 1 st 6" och själva röret ska vara 32 cm långt, sedan sätts trattar i båda ändar. Röret kan kapas av några cm om basen spelar för djupt. Jag räknar inte in portens upptagna plats eftersom jag inte vet hur den kan monteras och alltså inte kan säga hur mycket av porten som kommer att sitta inuti lådan. smile

163 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det blir ju svårt att få in allt ljud i kupen med tanke på att du har en sedankupe och att avståndet upp till hatthyllan är litet, då går det inte att sätta basen tätt mot ryggstödet utan den får spela upp mot bakluckan istället.

Förslag på låda är iaf 85 liter inklusive bas men exklusive port. Porten är 1 st 6" och själva röret ska vara 32 cm långt, sedan sätts trattar i båda ändar. Röret kan kapas av några cm om basen spelar för djupt. Jag räknar inte in portens upptagna plats eftersom jag inte vet hur den kan monteras och alltså inte kan säga hur mycket av porten som kommer att sitta inuti lådan. smile

Tack så mycket! du har varit till stor hjälpsmile ska kolla på hur man ska gå till väga med tanke på utrymmet i bagagetwink

Sök