3104
Sök

Att tänka på vid dämpning av

603 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
Jag tar ljudbygget en nivå högre och gör det seriösare den här gången och lär mig en massa på vägen. Jag håller på och plockar ur inredning och ska dämpa plåtytor med Dynamat.
Jag söker helt enkelt efter tips från er med erfarenheter av detta. Om jag ska tänka på något särskillt??
Jag har tänkt sätta upp till rutorna ungefär, med undantaget fram mot torpedväggen där jag "bara" tänkt sätta upp till nivå med fotpedalerna ungefär.
Är det jätteviktigt/hur viktigt att ALLA plåtytor blir 100% täckta?
Där det är dubbla plåtar (t ex dörrarna) Hur gör jag där?
Hur gör man med alla kablar odyl.? Ska man försöka fästa dom mellan två lager dämpmatta för att de inte ska vibrera eller är det onödigt arbete? Bara låta dom ligga hur som helst?

Ursäkta ev. dumma frågor men har aldrig gjort detta tidigare så vill som sagt ha så mycket tips och idéer som möjligt.

Mvh Sebastian

In hoc signo vinces

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 augusti 2010
Dämpa så mycket som du orkar och har råd med, i dörrarna bör du dämpa både den yttre plåten samt den som högtalaren sitter i, viktigast är den som högtalaren sitter i då den rör sig mest. Se till så att ytorna är helt rena från smuts och fett innan du monterar dämpmattan (torka med T-röd eller liknande) och pressa sedan mattan med t.ex. en aluroller så att du får ner knölarna. Hur stor skillnad det gör att dämpa all plåtyta eller bara en del kan jag inte svara på, men ju mer desto bättre och jag vill då inte chansa. Kablarna kan du använda vanlig tejp för att fästa, känns onödigt att göra det med dämpmatta.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

603 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
Jag har nog tänkt att bygga/plasta dörrsidor och sätta högtalaren i den för utseendets skull, om det inte har någon negativ inverkan på ljudet!?
Angående dämpningen, ska jag "täcka över" hål i plåten på dörrsidan så det är heltäckt med dämpmatta?

In hoc signo vinces

1 727 Inlägg
31 augusti 2010
zetec skrev:
Jag tar ljudbygget en nivå högre och gör det seriösare den här gången och lär mig en massa på vägen. Jag håller på och plockar ur inredning och ska dämpa plåtytor med Dynamat.
Jag söker helt enkelt efter tips från er med erfarenheter av detta. Om jag ska tänka på något särskillt??
Jag har tänkt sätta upp till rutorna ungefär, med undantaget fram mot torpedväggen där jag "bara" tänkt sätta upp till nivå med fotpedalerna ungefär.
Är det jätteviktigt/hur viktigt att ALLA plåtytor blir 100% täckta?
Där det är dubbla plåtar (t ex dörrarna) Hur gör jag där?
Hur gör man med alla kablar odyl.? Ska man försöka fästa dom mellan två lager dämpmatta för att de inte ska vibrera eller är det onödigt arbete? Bara låta dom ligga hur som helst?

Ursäkta ev. dumma frågor men har aldrig gjort detta tidigare så vill som sagt ha så mycket tips och idéer som möjligt.

Mvh Sebastian

Att dämpa "bara" 80-90% på t.ex ytterplåt kommer man långt på.
Plåten in mot kupen i dörr är viktigast(där det sitter högtalare) den ska du täcka till 100%
(över ALLA hål ochså, inte bara plåten)

När jag fäster kabel använder jag klippta remsor av dämpmatta 10-15mm breda.

Kör hårt!

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

194 Inlägg
31 augusti 2010
Dämpade mina dörrar och baklucka på 850in. Låter mycket bättre när man stänger dörrarna, inte lika mycket rassel. Och bakluckan vart några kilo tyngre. MEN varför låter det sjukt mycket utåt när man spelar?
Tror nästan det vart värre efteråt.

Har dämpat med silent coat.

Ser ut såhär, har klämt dit lite mer efter jag fotade också..

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/41312_426816587090_668822090_5532323_1124429_n.jpg

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 augusti 2010
Är det där all plåt du har dämpat eller har du dämpat även den yttre plåten (alltså den som är på utsidan av dörren)?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

194 Inlägg
31 augusti 2010
Nope, endast dämpat den där. Kan man ta lös den yttre så man kommer åt hela inre eller?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 augusti 2010
Ingen aning men om du vill att det ska höras mindre utanför bilen (och dessutom få ännu bättre ljud inne i bilen) så bör du dämpa även ytterplåten. I värsta fall får du väl sätta dämpmattorna på utsidan. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

6 558 Inlägg
31 augusti 2010
max_k skrev:
Nope, endast dämpat den där. Kan man ta lös den yttre så man kommer åt hela inre eller?

du får ta lös  plåten där elhissen sitter så kommer du åt plåten i dörren sitter med några bultar  smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

709 Inlägg
6 oktober 2011
rätt gammal tråd men... om jag inte har några högtalare i främre dörrarna? behöver jag fortfarande dämpa dem?

4 693 Inlägg
6 oktober 2011
XorcessX skrev:
rätt gammal tråd men... om jag inte har några högtalare i främre dörrarna? behöver jag fortfarande dämpa dem?

Om det skramlar i dom när du basar så.
Men självklart MÅSTE du inte wink

Booyakasha!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
6 oktober 2011
Softis skrev:
XorcessX skrev:

Teoretiskt även om det är lite, spelar man högre med en bas om man dämpar bak o framdörr?

Superhedde
255 Inlägg
6 oktober 2011
Nitromast skrev:
Softis skrev:
XorcessX skrev:

Teoretiskt även om det är lite, spelar man högre med en bas om man dämpar bak o framdörr?

Oftast så spelar man faktiskt lägre i en db-mätning när man dämpat sin kupé. Framförallt om man exempelvis dämpat taket. Dämpningen omvandlar vibrationer till värme och därmed så äts lite av energin upp. Men fördelen är en bättre återgivning där basen låter mer solid. Dörrarna kommer inte hjälpa dig att spela högre, utan dina högtalare du monterat kommer låta bättre och det läcker in mindre vägljud.

Mvh Mattias
Senast redigerat av Hedde (6 oktober 2011)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

Sök